Een vervolg borduurt meestal voort op de basis die is neergezet door het eerste deel. Het maakt een game groter, beter of complexer. Het komt dan ook niet vaak voor dat een vervolg een groot deel van het eerste deel weggooit om iets fris te doen. In het eerste deel, Wilmot’s Warehouse, bestuur je een simpel vierkantje die een eindeloze stroom aan bestellingen met diverse icoontjes in een magazijn probeert te verwerken. Het is een game met constante tijdsdruk, chaos door een stroom aan diverse iconen die niet bij elkaar passen en een verslavend element om zo gestructureerd mogelijk alle klanten tevreden te houden. De logische vervolgstap voor het tweede deel, Wilmot Works It Out, is dan ook om postpakketjes aan te nemen en schilderijen in elkaar te puzzelen. Wat?
Wilmot is weinig verandert
Het eerste deel had het schuiven van blokjes zo goed als geperfectioneerd en de besturing is in het vervolg dan ook nagenoeg hetzelfde. De woonkamer waar dit alles afspeelt is opgebouwd uit een raster en het verschuiven, oppakken en plaatsen van de blokjes vallen allemaal netjes op zijn plek op dit raster. Je kunt naast het oppakken van een enkel blokje en het rondom je heen draaien, ook meerdere stukjes tegelijk verplaatsen en bewegen. Dit zorgt ervoor dat je soms even snel ruimte kunt maken zonder alle blokjes één voor één aan de kant te zetten. In Wilmot’s Warehouse zitten er restricties op de hoeveelheid blokjes die je tegelijk kan verplaatsen. Hier kun je met gemak alle blokjes tegelijk oppakken en deze zonder problemen verschuiven. De game probeert dan ook veel van de uitdagingen van het eerste deel te vervangen met een meer rustgevende ervaring.
Dit is meteen te merken aan hoe de speler toegang krijgt tot de blokjes of beter gezegd de puzzelstukjes. Een postbode bezorgt elke dag een doos met een willekeurig aantal puzzelstukjes. Deze puzzelstukjes kunnen van één schilderij zijn, maar ook van verschillende schilderijen. Het komt regelmatig voor dat je op de volgende bezorging moet wachten om alle stukjes van een schilderij bij elkaar te verzamelen. Bovendien heb je geen idee hoe het schilderij eruit gaat zien en zul je dus langzaamaan ontdekken wat je eigenlijk in elkaar aan het puzzelen bent. De schilderijen zijn lekker kleurrijk en bevatten de meest creatieve beelden. Van jodelende muizen tot aan muziekeffect pedalen met een wirwar aan draden, de game houdt het lekker divers. Het zit slim in elkaar! De makers hebben goed nagedacht over de volgorde van de schilderijen, de kleuren en soorten elementen hebben vaak een overlap waardoor je niet altijd meteen kunt zien bij welk schilderij het puzzelstukje hoort.
Diverse seizoenen
De game is opgebouwd uit acht verschillende seizoenen die elk 30 tot 40 minuten duren. De postbode heeft elke keer een ander verhaal wanneer die een pakketje bezorgd en de verschillende maten van de schilderijen houdt het ondanks de simpele gameplay lekker interessant. Maar waar de eerste game je een steeds grotere uitdaging geeft en je eerder de game nog een keer zou spelen, blijft de game hier redelijk hetzelfde. Er zit hier een duidelijk eind aan wanneer je alle schilderijen hebt gezien. De game mikt ook net op een andere soort speler waardoor fans van het eerste spel, niet meteen fans zijn van het vergold. Je kunt hier voor een betere tijd gaan, maar zonder leaderboards en andere beloningen zul je niet zo snel de levels nog een keer spelen. Weg is de druk en in plaats daarvan hebben we een lekker zen muziekje op de achtergrond en flink wat uurtjes puzzelen.
Aan het einde van elk seizoen heb je een verzameling aan schilderijen opgebouwd die je kunt plaatsen in de kamers van je huis. Je kunt hier een kleur en patroon van een behangetje kiezen en naar hartenlust de schilderijen verschuiven en verplaatsen om tot jouw ideale verdeling van schilderijen uit te komen. Dit geeft spelers iets aan het eind om te doen, maar dit voelt nog erg klein aan. Het lijkt er dan ook op dat de makers de game hebben ingericht met het idee om meer seizoenen uit te brengen en dit zou de game makkelijk meer adem geven. Want ondanks dat de seizoenen en de gameplay weinig van elkaar verschillen, blijft het erg leuk om met puzzelstukjes te schuiven en te ontdekken wat het volgende schilderij wordt.
Wilmot’s volgend avontuur
Wilmot Works It Out is een creatief vervolg op Wilmot’s Warehouse. Het neemt het rustgevende gevoel van het schuiven van blokjes en geeft er een creatieve draai aan om iets nieuws te creëren. De perfecte besturing uit het eerste deel is hier direct overgenomen en werkt zelfs nog beter. De verschillende schilderijen die je elke keer in elkaar moet puzzelen zijn creatief, origineel en lijken slim op elkaar, waardoor er elke keer net genoeg uitdaging is. Hiermee is Wilmot Works It Out een mooie uitbreiding in de Wilmot serie en ontdekken hopelijk nog meer spelers de simpele maar toffe avonturen van het vierkante blokje Wilmot.