In het Wilde Westen waren sheriffs en bandieten moeilijk van elkaar te onderscheiden. Het kwam nog wel eens voor dat een omstander per ongeluk werd aangezien voor een slechterik. De ontwikkelaar NewGen moest hebben gedacht dat is een interessant gegeven daar kunnen we best een game op baseren. West Hunt is een sociaal deductiespel, waarbij de spelers die spelen als de sheriff de andere speler moet vinden tussen een enorme grote groep door de computer bestuurde personages. West Hunt is in Early Access op Steam maar wij hadden al de kans om comboytje te spelen.
Een kat-en-muisspel
Als bandiet moet de speler een lange lijst aan verschillende opdrachten uitvoeren in een druk stadje in het Wilde Westen. Weet de bandiet alle opdrachten succesvol uit te voeren zonder gevonden te worden. Dan zal deze tot de winnaar bekroond worden. De sheriff moet juist op zoek naar de speler en met een enkele kogel uit zijn revolver uitschakelen. Schiet de sheriff iemand anders per ongeluk om ver dan heeft de bandiet automatisch gewonnen. De sheriff heeft gelukkig een paar hulpmiddelen tot zijn beschikking. Elke keer wanneer de bandiet een opdracht voltooid kun je bij een postbus de locatie vinden waar dit was, zodat je een idee hebt waar je moet zoeken in het stadje. De opdrachten worden elke keer willekeurig gekozen en duren elk maar een paar seconden om uit te voeren. Dit betekent dat je als sheriff nooit weet wat de andere speler gaat doen. Dit is eigenlijk een erg leuk concept en je bent al snel flink aan het staren om alles in de gaten te houden. Als bandiet weet je ook ten alle tijden waar de sheriff rondloopt en dit zorgt ervoor dat je voorzichtig om de sheriff heen kunt lopen en je acties in het geheim kunt uitvoeren. Er zijn flink veel tactieken te bedenken om je tegenstander te slim af te zijn.
De besturing lijkt op het eerste gebied erg stug, maar dit is juist een goed iets. Je beweegt op deze manier exact hetzelfde als een door de computer bestuurd personage. Het goed kunnen nadoen van een dergelijk personage werkt hier dus enorm in je voordeel. De stugge besturing heeft wel een groot nadeel, het duurt soms wel erg lang om van punt A naar punt B te lopen. Dit bouwt wel wat spanning op, maar naar de andere kant van het level lopen is op deze manier wel een erg saaie gebeurtenis. Na een paar rondes kom je er snel achter wat de verschillende taken zijn en waar je ze kunt vinden. Je kunt op deze manier een goede inschatting maken. Dit maakt het als bandiet een stuk moeilijker om een potje te winnen. Het komt regelmatig voor dat bij de laatste opdracht de sheriff je al staat op te wachten. Het zou dus veel beter zijn als de bandiet maar 6 van de 7 opdrachten hoeft te voltooien.
Rangen, XP en overwinningsanimaties
Het tegen elkaar opnemen kan in 1 vs.1 en 2 vs. 2 potjes. Je kunt de levels uitproberen in je eentje, maar een sociaal deductiespel moet gespeeld worden met andere menselijke spelers. En dit is een flinke uitdaging omdat je als speler dus afhankelijk bent van het aantal spelers waar je tegen kunt spelen. Deze game staat nog in zijn kinderschoenen en het komt dus regelmatig voor dat je niemand hebt om tegen te spelen. Weet je wel iemand te vinden dan leveren voltooide potjes XP punten op. Hiermee kun je in level stijgen om zo nieuwe skins voor je sheriff vrij te spelen en overwinningsanimaties. Dit klinkt leuk, maar je moet alleen al om bij level 2 te komen tientallen potjes spelen. Het verzamelen van punten gaat zo extreem traag dat maar weinig spelers hier enige voldoening uithalen.
En dit is dan ook de uitdaging met een Early Access titel, je weet soms niet wat je kunt verwachten. Het concept is leuk en heeft zeker potentie, maar de game heeft zeker nog flink wat extra werk nodig. De 3 levels zijn leuk, maar zullen snel oud worden. De game ziet er matig uit, maar werkt uiteindelijk wel zonder problemen. Als je een speler hebt gevonden zit je snel in de lobby en kun je alles snel aanpassen, vinden en gebruiken. Dit is een game die staat of valt met de community die eromheen ontstaat om zo de game in leven te houden. Maar we moeten kijken naar wat de game op dit moment is en dat is op dit moment net genoeg voor een voldoende. Een jaar later kunnen we dan weer kijken of het Wilde Westen ons meer weet te bieden.
Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com