Worstelen, boksen en gedeeltelijk diverse andere vechtsporten worden regelmatig in een gamevorm gegoten. Maar er is toch nog een tak van de vechtsporten, die regelmatig vergeten wordt als het aankomt op games en dat is Mixed Martials Arts, afgekort MMA. En dit kun je het beste zien als het beoefenen van diverse vechtstijlen en daarvan de meest handige onderdelen van deze stijlen je eigen te maken. Zo zul je bij deze sport judoworpen, schoppen uit het kickboksen en bokstechnieken voorbij zien komen. Ultimate Fighting Championship (UFC) is hiervan het meest bekende toernooi en dus een geschikte licentie om een game op te baseren. THQ heeft deze licentie opgepikt en de zeer realistische fighting game UFC 2009: Undisputed is geboren.

Ken jij deze namen?

UFC 2009: Undisputed is een game die gebaseerd is op de UFC licentie en voor de meeste gamers onder ons, zal er helaas weinig herkenning te vinden zijn in deze game ondanks dat er tachtig bekende personages uit vijf verschillende gewichtsklassen inzitten en zelfs de scheidsrechters allemaal één op één zijn nagemaakt. Bovendien zijn ook de omgevingen, de ring en presentatoren allemaal overgenomen of gebruikt uit de echte wereld en je kunt gerust zeggen dat de sfeer en stijl van deze evenementen geweldig zijn overgenomen. En het is toch wel jammer dat deze sport hier in Nederland niet zo bekend is en er dus voor veel minder herkenning zorgt. Maar dit mag natuurlijk de pret niet drukken, want na deze game zul je zeker geprikkeld worden om ook eens te kijken naar MMA en UFC als dit ooit een keertje op de televisie verschijnt.

Undisputed is namelijk een enorm diepe fighting game en dit komt niet eens zozeer door de grote hoeveelheid aan combinaties die er aanwezig zijn. Deze game bevat namelijk enorm veel verschillende mogelijkheden naast het gewone schoppen en slaan. Want je kunt ten eerste kiezen of je op het hoofd, het lichaam, of de benen schopt of slaat. En de keuze tussen hard en zacht zorgt er al voor dat we nu al over de tien mogelijke opties heengaan. Voeg daar nog eens worpen, grepen en verdedingsmogelijkheden op drie niveaus toe en je hebt een enorm uitgebreide game. Ook de mogelijkheid om verder te gaan met vechten als je de tegenstander op de grond hebt geworpen en deze in een greep te houden, zorgt ervoor dat de besturing redelijk uitgebreid is. Ik werd persoonlijk eerst verrast door de uitgebreide besturing en tutorial, want er is een hoop om te onthouden. Maar gelukkig na één of twee keer de tutorial te hebben bekeken en een paar keer een paar potjes te hebben gespeeld kom je er al snel goed in te zitten. Je weet wanneer je iets moet doen en welke knoppen je op bepaalde momenten juist moet indrukken. De leercurve in deze game is zeker enorm, want voordat je dit allemaal juist kunt toepassen ben je alweer flink wat uurtjes verder.

Career, klassieke gevechten en multiplayer

Voor de singleplayer is er gekozen voor een uitgebreide career modus waarin jij met een zelfgemaakt vechter je kunt bewijzen op het toernooi. Dit maken van je eigen personage is wederom erg uitgebreid en werkt erg goed, maar hier valt meteen het grootste minpunt aan deze game op en dat zijn de laadtijden en menustructuur. Je zult namelijk voordat je een gevechtstart zeker een paar laadbalken voorbij zien komen en zelfs als jij dus een vechter samenstelt kom je geregeld laadtijden tegen. Een goed voorbeeld is als je een nieuwe career wilt starten. Je selecteert de career modus, je komt een laadbalk tegen, je selecteert new career, je komt weer een laadbalk tegen, je selecteert new fighter, nogmaals een laadbalk, je selecteert finished fighter en wederom een laadbalk. En dit gebeurt regelmatig in het spel. En haalt de snelheid vooraf aan de gevechten jammerlijk uit de game. Maar als je gelukkig eenmaal in de career modus zit dan heb je een hoop moois te ontdekken. Je kunt namelijk elke week kiezen wat je traint en dan om de zoveel weken kan je deelnemen aan een gevecht. En dit werkt erg goed, ook het trainen zijn gelukkig geen stomme minigames maar gewoon het toevoegen van punten met uitzondering van sparren, wat gewoonweg een potje vechten is. Naast deze career modus is er ook nog de keus uit het vechten van een snel potje, het nabootsen van gevechten uit de geschiedenis om zo extra filmpjes te unlocken en een online multiplayer. En zoals bij de meeste fighting games is het vechten tegen een echte persoon vele malen leuker dan tegen de computer. Iemand één seconde voor het einde van de ronde knock-out slaan geeft gewoon een veel beter gevoel als die persoon ook daadwerkelijk naast je zit. Waarmee deze game zeker genoeg uurtjes aan speelplezier bevat.

Bloed, zweet en tranen

Op het gebied van graphics mag er toch wel gezegd worden dat deze game er echt goed uit ziet. De personages bewegen realistisch en de details van de lichamen zijn enorm. Bovendien zul je ook het zweet en bloed zien rondvliegen als jij iemand raakt. Daarnaast zullen de vechters er steeds meer gehavend uit gaan zien naar mate een gevecht vordert. De mooiste momenten zijn toch wel de slow motion filmpjes die een mooie hoek laten zien. Je ziet dan geweldig hoe de gezichten indeuken als een klap het gezicht van je tegenstander raakt. De impacts van de klappen zijn erg goed gedaan in deze game en soms voel gewoon de pijn als je de klap ziet. Het geluid en de muziek van deze game is ook nog eens erg goed uitgewerkt. De menuutjes worden ondersteunt door pittige muziek en de geluidseffecten zijn goed en divers. Maar het mooiste is toch wel het commentaar van tijdens de gevechten. Er zit een enorme diversiteit aan verschillende uitdrukkingen in die allemaal passen bij wat er op dat moment afspeelt op het scherm.

UFC 2009: Undisputed is daarmee een game die je met een gerust hart kunt aanschaffen want er zit een hoop goeds in. Een zeer uitgebreide career modus, diepe gameplay en geweldige graphics, stuk voor stuk onderdelen die erg goed zijn uitgewerkt. Het is alleen jammer van de laadtijden en de menustructuur die de snelheid vooraf de gevechten drastisch verminderen. Een geweldige game en hopelijk een begin van een mooie franchise.