Originaliteit is meestal een ding wat ver te zoeken is in games. Complete gameplay elementen worden klakkeloos overgenomen, ontwerpen en zelfs verhaallijnen zijn onderdelen die wel eens verdomd veel op elkaar lijken. Maar soms heb je van originelere games, games met verfrissende elementen of zelfs games die op geen enkele game lijkt. En op het eerste gezicht lijkt dit laatste het geval te zijn bij de game Turok. Het nieuwste FPS deel in de Turok franchise en vervolg op het uiterst succesvolle Nintendo 64 deel. In deze game krijgen we te maken met het afslachten van dino’s, soldaten en ander gespuis op een vergeten planeet ergens in het universum. Een feit dat ik nog erg weinig gezien heb in games en mij zeker nog erg aanspreekt. Het tegenkomen van dinosaurussen, een uitgekomen kinderdroom.

Van een droom naar een nachtmerrie

Maar helaas als we verder kijken bevat deze game toch nog flink wat afwerkingfouten. En dit is nu juist zo jammer. Op papier ziet deze game er zo interessant en zo leuk uit dat je zou verwachten dat ze er wel wat meer tijd in zouden steken. Tel daar nog eens de kosten op die een game maken kosten en je vraagt je al helemaal af waarom ze een onafgewerkte game uitgeven. Deadline? Geld op? Of gewoonweg geen motivatie meer om iets af te maken? Voor mij blijft het een raadsel en waarschijnlijk voor vele anderen ook. De kinderdroom blijkt helaas te zijn veranderd in een nachtmerrie.

Maar eerst nog het grootste pluspunt, verstopt achter al die minpunten, het verhaal en de sfeer. Spelers kruipen namelijk in de huid van de Joseph Turok. Een soldaat met een diep verleden en onderdeel van een groep soldaten. Deze groep soldaten wordt namelijk ingeschakeld om een crimineel op te pakken op een verlaten planeet. Deze planeet zit vol met dinosaurussen en huurlingen, Wolfpack genaamd, die de crimineel ook nog eens vasthouden. Tijdens je reis over deze planeet wordt je schip neergehaald en verlies je hierdoor je complete team op één na. Het is nu jouw taak met de andere soldaat  de crimineel te pakken te krijgen, maar misschien nog belangrijker om te overleven. Een verhaal dat goed in elkaar zit, maar nog eens versterkt wordt door de sfeer van deze game. Want deze is namelijk geweldig. De game ademt namelijk net die sfeer van ‘Jurassic Park’ uit en is enorm herkenbaar. Je stapt de game in en je verwacht al meteen dat de dino’s meteen op je afspringen. Dus een klein applausje voor de ontwikkelaar.

Laat het kraken beginnen

Maar nu begint toch echt het afkraken van deze game, hoewel ik dit eigenlijk niet verwacht had te hoeven doen. Ik vond het Nintendo 64 deel geweldig, maar dit vervolg is de naam helaas onwaardig. Ten eerste werkt de gameplay en besturing erg slecht. Ze hebben namelijk geprobeerd de feeling van een echt mens in first-person proberen te stoppen, maar dit resulteert helaas in langzame onnauwkeurige besturing, waarmee het schieten gewoon niet goed werkt. Je beweegt of te langzaam of te snel en mist hierdoor de vijanden. Maar ook een aantal belangrijke knoppen mis ik. Zo is het niet mogelijk om te slaan en ook niet om te rennen. En dit zijn twee onderdelen die ik erg mis in deze game. Je komt vaak genoeg vijanden van dichtbij tegen en je wilt soms stukken sneller lopen of wegrennen van vijanden om zo meer overzicht te krijgen. En dit brengt mij meteen op het tweede punt, de AI van de vijanden is erg slecht te noemen. Ze lopen maar wat in het rond en reageren soms niet als jij in de buurt komt. Maar de andere keer word jij ineens van een enorme afstand neergeknald terwijl jij de vijanden niet eens kan zien. Daarnaast zoeken de vijanden ook regelmatig geen dekking of verkeerd dekking en reageren ze niet op de omgeving. Al met al een slecht uitgewerkte AI die het spel onnodig makkelijk of moeilijk maken.

Rare keuzes!

Daarnaast hebben de ontwikkelaars ook nog voor een aantal rare mogelijkheden gekozen. Zo heb je in deze actie/adventure fps te maken met een healthsysteem, net zoals in Gears of War, maar dat mist totaal zijn doel. Je hebt geen plekken om te schuilen en je kan ook niet eens coveren, waarmee dit totaal zinloos is. Je gaat hierdoor regelmatig dood, omdat je nergens kan schuilen en dat hoort gewoon niet bij een dergelijk systeem. Daarnaast werkt het checkpoint systeem niet naar behoren, zo heb je op het ene moment na het andere een checkpoint, maar dan ineens voor een hele flinke tijd niet, waardoor je regelmatig enorme stukken game opnieuw moet doen. En door deze punten maak je een game onnodig moeilijk en frustrerend, omdat jij als speler er eigenlijk weinig aan kunt doen. Ook de graphics is een punt waar de ontwikkelaar helaas gefaald heeft. Ten eerste zien de omgevingen er redelijk uit, maar textures van muren, dino’s en vijanden zijn erg slecht gedaan. Resulteren in erg lelijke beelden op je televisie en dan spreek ik nog helemaal niet over als je deze game op een gewone, geen hd, tv speelt, want dan is het al helemaal om te huilen. Wel is de variatie aan wapens erg goed gedaan, zo heb je een mes, boog, shotguns, geweren en granaten om je vijanden een kopje kleiner te maken. En is bovendien de sound en de vermakelijke multiplayer wel redelijk te noemen.

Turok is zoals ik al zei een game die op papier er erg goed en interessant uitziet. Het rondlopen op een planeet met dinosaurussen is verfrissend en klinkt leuk. Ook de sound en wapens zijn wel goed uitgewerkt, maar dan houdt het helaas op. De besturing en gameplay is erg matig en de graphics zijn baggerslecht. Een game die gerust wat langer in ontwikkeling had mogen wezen, want dan hadden we mogelijk te maken gehad met een erg interessante game.