Van het ene op het andere moment komen er weer een hoop simulatie en trein spellen voorbij. Maar waar het voorheen draaide om zoveel mogelijk details en realisme, lijkt het er nu op dat er meer wordt gekeken naar een mooie balans tussen diepgang en simpel vermaak. Zo ook bij Train Valley World, alweer het derde deel in de succesvolle treinen serie, waar spelers belangrijke plekken met stations, rails en treinen op de juiste manier met elkaar proberen te verbinden. Veel van de gameplay van de eerste twee delen zijn hier weer terug te vinden, maar er zijn zeker ook een paar grote veranderingen en toevoegingen. Is driemaal scheepsrecht of kunnen we het openbaar vervoer beter vermijden?

Een simpel begin

In Train Valley World krijgt de speler een groot gebied voorgeschoteld met een aantal steden en fabrieken. Je zult deze steden en fabrieken op de juiste manier met elkaar moeten verbinden om de grondstoffen op de juiste plek te krijgen. Dit begint simpel in het eerste level waar je drie punten hebt waar je rails tussen kunt plaatsen. Eerst probeer je hout van de zagerij naar de stad te krijgen, maar het hout kun je ook bij een steenkolenfabriek brengen om steenkool te produceren. De stad vraagt om een bepaalde hoeveelheid hout en steenkool die zowel van de zagerij als de fabriek naar de stad vervoerd moet worden. Dit is een simpel cirkeltje waar het aanleggen van stations en rails lekker snel en gemakkelijk gaat. De treinen zijn wat lastiger, je kunt elke trein een lijstje taken geven. Het spel weet dit makkelijk uit te uitleggen, maar het is even wennen hoe dit wordt weergegeven.

De uitdaging zit hem hier dan ook in het beheren van het geld dat je verdient met het leveren van goederen. Elk station, meter rail en trein komt met een prijskaartje en je kunt hier niet zomaar alles in één keer plaatsen. Gelukkig zit het leveldesign erg goed in elkaar en liggen de belangrijke steden en fabrieken slim verspreid over de gehele kaart. Zo moet je natuurlijk rekening houden met rivieren en meren en zijn er bruggen nodig om er een stuk rails overheen neer te kunnen leggen. Maar hier komt dan ook mijn grootste kritiekpunt naar voren. Je weet pas nadat je een level een keer hebt doorlopen wat er van je verwacht wordt en welke punten het beste met elkaar verbonden moeten worden. Dit weet het spel aan het begin niet duidelijk aan de speler uit te leggen. De zestien verschillende levels kunnen lang duren en het voelt dan soms ook als een enorm gemis als je er halverwege achter komt dat je eerste opzet totaal niet verstandig was.

Van Frankrijk naar Amerika

De game speelt zich af rond de industriële revolutie en heeft een simpel stijltje. Het weet alle plekken, steden en omgevingen van genoeg details te voorzien dat het ervan veraf lekker vrolijk en levendig uitziet. Ga je ver inzoomen dan zul je merken dat er toch minder detail te vinden is in de omgeving. Maar dit is zeker geen groot minpunt, omdat je eigenlijk nooit zover ingezoomd de game speelt. De game weet ook verbazingwekkend veel verschillende omgevingen, landen en thema’s aan de speler voor te schotelen. Zo zul je in Amerika hout en steenkool afleveren en in landelijk Frankrijk passagiers tussen steden te vervoeren. De game bevat zestien levels en de thema’s zijn lekker afwisselend van dinosaurussen tot aan een onderzeeër.  Het zijn wel een stuk minder levels dan in het vorige deel, maar als je alle levels perfect probeert uit te spelen ben je zeker met elk level een uurtje zoet.

Elk level heeft dan ook drie sterren die je kunt verdienen op basis van verschillende uitdagingen. Dit kan de snelheid zijn waarmee je de grondstoffen aflevert of bijvoorbeeld een maximaal aantal stukken rails te gebruiken. De opdrachten zijn erg verschillend en allemaal bieden ze verschillende uitdagingen. Je kunt een level ook uitspelen zonder de sterren te verdienen, maar dan zal dit spel je minder plezier geven. De sterren worden namelijk ingezet om nieuwe treinen en specialisten vrij te spelen.

Treinen en specialisten

De treinen verschillen in de hoeveelheid wagons die ze met zich meebrengen en hoe snel ze gaan. Dit kan je enorm helpen in de latere levels en geeft je ook een mooi doel om de levels volledig uit te spelen. De specialisten zijn een nieuwe toevoeging en je kunt per trein een specialist inhuren. Deze specialisten helpen je door iets meer geld te verdienen als je grondstoffen aflevert of dat een trein iets sneller gaat. Het is een leuke kleine toevoeging, maar het verandert de gameplay die we kennen minimaal. Wat de game wel enorm verandert is het verwijderen van bostingen tussen treinen. Voorheen moest je meerdere sporen aanleggen om te voorkomen dat twee treinen op hetzelfde spoor in tegengestelde richting voor een botsing zorgde. In Train Valley World zal één van de twee treinen vertragen en dit kan met de tijdsuitdagingen genoeg straf zijn om het doel niet te halen. Het maakt de game ween stuk simpeler wat voor de nieuwe speler mooi is meegenomen, maar voor de fan zal dit waarschijnlijk een groot verlies zijn.

Train Valley World geeft fans van treinen, puzzels en rustgevende spellen een game die op alle drie de fronten spelers weet te geven wat ze willen. Lekker spelen met treinen, spoorwegen bouwen en goed nadenken om je doelen te halen. Het ziet er degelijk uit en met zestien levels ben je een flinke tijd zoet. De game bevat naast de campaign ook een multiplayer modus waar je samen lekker kunt bouwen, maar die heb ik helaas niet kunnen uitproberen. Het derde deel voegt weinig nieuws toe aan de formule met specialisten, maar weet de game wel te stroomlijnen met de uitdagingen en het verwijderen van de botsingen. Het is dan ook jammer dat de opdrachten aan het begin van elk level niet zo goed worden gecommuniceerd, anders had de game een stukje hoger gescoord.