De nieuwe gamestudio Something Random bestaat uit een groepje ontwikkelaars die meegewerkt hebben aan de extreem succesvolle VR game Superhot. Dit feitje zorgt er dan ook meteen voor dat we erg geïnteresseerd zijn in de eerste game die ze met deze studio lanceren. Toy Trains VR is een rustgevend puzzelspel waar je modeltreinbanen moet bouwen en is compleet anders dan een gewelddadige first person shooter. Dit maakte ons nog nieuwsgieriger naar deze game en het resultaat mag er zeker wezen.
Modelbouwtreinen
De presentatie van Toy Trains VR zit ijzersterk in elkaar en zorgt er meteen voor dat je de game ingezogen wordt. Je begint in een donkere kamer en je ziet een touwtje met een ring vanaf het plafond hangen. Je trekt hieraan en dit blijkt het touwtje te zijn van een lamp. Voor je liggen een paar dozen met daaronder een modeltrein set. Je gooit de dozen weg en je ziet een klein poppetje die vrolijk tegen je begint te praten. Dit volkje, die zich de Railies noemen, vragen je om te helpen met het verbinden van huizen en gebouwen via een treinbaan. De besturing is erg intuïtief en in deze eerste paar minuten weet de game je de volledige besturing zonder enige instructies uit te leggen. Het trekken aan touwtjes activeert of opent elementen en het vastpakken van elementen zul je nodig hebben om de treinbanen aan te leggen.
Het eerste level legt je dan ook de basis uit. Met de triggers op de Sense-controllers trek je de benodigde stukken spoor, treinen en wagons uit een papieren handleiding en zet je deze op het bord voor je neer. Dit is dan ook lekker veel bewegen met je armen en zorgt voor een erg tactiele ervaring. In elk level heb je een bouwput die je met alle omliggende gebouwen moet verbinden via de treinbanen. De verwoording hier is het grootste kritiekpunt op deze game, omdat het er eerst op lijkt dat je simpelweg banen aan het neerleggen bent om de huizen heen. Maar als het eenmaal duidelijk is dat de spoorbanen langs een gebouw en de bouwput moeten liggen om een level succesvol te voltooien, is het met volle stoom vooruit.
Tien verschillende levels
Elk level is een ander bord wat de uitdaging bepaalt voor het level. Met elk bord krijg je toegang tot een nieuw stuk rail of bouwmateriaal, maar zelfs het eerste level met een handvol stukken rails is al lekker uitdagend en kan op diverse manieren voltooid worden. Je hebt veel vrijheid om zelf het juiste antwoord te vinden en doordat er geen tijdslimieten zijn of scores voor het aantal stukken rails dat je gebruikt, heb je nooit het gevoel dat de game het je onnodige moeilijk probeert te maken. De vormgeving en belichting helpen hier ook zeker. De borden en omgeving zien er erg aantrekkelijk uit en de muziek zorgt voor erg rustgevende ervaring.
De game geeft met elk level ook veel overzicht. Je krijgt niet meteen alle gebouwen te zien die je moet verbinden met het centrale punt. Elk level heeft een paar fases waar er bij elke fase een paar gebouwen bij komen. Dit zorgt ervoor dat je elke keer een mooie focus hebt en je af en toe wat van je banen moet verplaatsen om zo ruimte te creëren voor de nieuwe gebouwen. Dit blijft gelukkig tot een minimum en het voelt nooit dat de game je het extra moeilijk probeert te maken. De nieuwe elementen, zoals een brug of een tunnel zorgen ervoor dat je de levels op steeds meer manieren kunt oplossen. Elk element wordt ook voorafgegaan door een korte tutorial, waardoor je altijd exact weet hoe je deze nieuwe elementen het beste kunt inzetten.
Kort maar krachtig
Het tiende en laatste level is dan ook het grootste level en je zult hier meerdere complexe banen moeten maken. Hier begint de game wel wat grenzen op te zoeken die het vooral voor een zittende speler wat lastig maken. Je hebt erg lange armen nodig om elementen te plaatsen aan de achterkant van het bord. Gelukkig kun je met twee knoppen de hoogte instellen, waardoor je zo altijd het overzicht houdt en je iets makkelijker verdere elementen kunt oppakken. Als je het spel hebt uitgespeeld, krijg je een leuk en grappig einde te zien. Dit einde zul je waarschijnlijk al na twee uur te zien krijgen en dit is zowel een compliment als een kritiekpunt. Veel spelers zullen deze game in één sessie uitspelen, omdat de game werkt als een trein. Het is helaas wel aan de korte kant voor een game van rond de twee tientjes. Ondanks de prijs is Toy Trains een VR titel die ik iedere VR speler zou aanraden en ik hoop dat de makers met nog meer levels komen.