De eerste keer dat we echt iets te zien kregen van Too Human was het een complete tegenvaller. Het spel zag er niet uit, de game liep niet en slecht uitgewerkte gameplay elementen. Een indruk die je als ontwikkelaar niet graag wilt achterlaten bij het publiek. Daarom heeft Silicon Knights ervoor gekozen dat ze maar eerst goed moesten doorwerken aan deze game voordat ze verder ook maar iets lieten zien. Dit hebben ze gedaan en de eerste informatie komt alweer binnen stromen. Ook de beelden die we nu gezien hebben, zien er vele malen beter uit en geven een positievere indruk van de game die we kunnen verwachten. Too Human is namelijk te zien als een mix van een rpg, Devil May Cry en God of War. Elementen die ik graag samen zie gaan en als ze het niveau halen van deze twee genoemde titels dan ben ik zeker gerust gesteld. Een game die nog wel eens voor een verrassing kan gaan zorgen en mogelijk zelfs een toppertje kan gaan worden.
Toekomst en mythologie in één
Het verhaal en thema in deze game is erg uniek en origineel te noemen. Zo zullen we namelijk te maken krijgen met een verre toekomst, maar dan met vele Noorse mythologische invloeden. Zo zullen de goden Thor en Odin en diverse Vikingachtige afbeeldingen vaak te zien zijn. Een sfeer die ik persoonlijk erg leuk en interessant vind. Als je er niks mee hebt, dan zal het misschien niks voor je zijn, maar het verhaal is toch iets anders dan je zult verwachten. In Too Human draait het namelijk om een oorlog tussen de mensheid en Aesir ( een ras beschermers van de mensheid) tegen de machines. De held Baldur moet hier maar eens een stokje voor gaan steken en de speler kruipt in de huid van deze figuur. Niet een echt origineel verhaal, maar kan er goed mee door. Wat wel vernieuwend is dat je te maken hebt met een soort cyberspace, genaamd Norn’s Cyberspace. In deze antiwereld zal het mogelijk zijn dat jij verschillende vijanden en sidequests tegenkomt, met natuurlijk de nodige zeldzame voorwerpen. En dat laatste zorgt net voor dat uniekere aspect van het verhaal.
Zoals al blijkt is deze game een flinke mix van allerlei verschillende genres. Maar de game is toch echt als basis een rpg. En een rpg gaat gepaard met veel diepgang, maar ook een goed verhaal. Een goed verhaal proberen ze hier te vertellen met allerlei verteltechnieken zoals flashbacks en gedachtegangen, waarmee deze game een echt geheel zal worden. Bovendien wordt alles ingame gedaan zodat alles naadloos in elkaar overgaat, wat natuurlijk bijdraagt aan dat gevoel. Daarnaast kunnen we uit de eerste beelden concluderen dat er geen enkele laadtijden zullen zijn, mits je alle filmpjes kijkt. Filmpjes klik je niet zo snel weg, waarmee dit een enorme prestatie van Silicon Knights is.
Meppen, knallen en tweaken
Op gameplay gebied zal deze game wederom een mengelmoes worden. Ten eerste krijgen we te maken met een vechtonderdeel. Dit zal gebeuren met de rechter analoge stick en je hoeft alleen maar de vijand aan te wijzen en de rest gaat vanzelf. Door op het juiste moment de goede kant op te sturen, kan je diverse aanvallen aan elkaar koppelen om zo een flinke combo neer te zetten, waarmee je ten eerste meer punten krijgt en meer schade uitdeelt. De oplettende lezer zal nu wel gemerkt hebben dat je de knop, waarmee je normaal de camera bestuurt, gebruikt en de vraag is dan ook meteen hoe het zit met de camera. De game zal dit namelijk voor je doen. De eerste ervaringen die naar buiten zijn gekomen, zijn erg positief en geven aan dat dit zelfs in dit vroege stadium het erg goed doet. Wel schakelt de game soms erg snel van het ene beeld naar het andere waardoor het iets verwarrend kan worden. Maar de ontwikkelaar heeft nog genoeg tijd om dit te verhelpen.
Naast het vechtonderdeel heb je het schietonderdeel. Dit mechanisme zal werken met je triggers. Elke trigger stuurt een bepaalde functie aan van het geweer. Zo zal je bijvoorbeeld kogels op de ene trigger kunnen vinden en granaten op de andere. Als je eenmaal begint te schieten komt de camera stil te staan en kan je de vijanden selecteren met je rechter analogestick. Wederom blijken uit de eerste ervaringen dat dit mechanisme erg goed werkt, zelfs iets beter dan het vechtonderdeel.
Het tweaken zal in deze game zoals we gewend zijn bij rpgs een flinke rol spelen. Zo zal je ervaringspunten verdienen en diverse specialiteiten en krachten verdienen en kunnen kopen. Naast de ervaringspunten zullen er genoeg tabelletjes, statistieken en schema’s te vinden zijn. Om zo je krijger aan te passen naar je eigen smaak. Qua classes krijg je te maken met 5 classes. De Berserker, Defender, Bio-Engineer, Commando en Champion. Elk met zijn eigen krachten, specialiteiten en positieve kanten. Genoeg diversiteit zou ik zeggen.
Zeker niet lelijk
Uit de beelden die we tot nu toe gezien hebben, kunnen we zeker zeggen dat deze game er niet slecht uit ziet. De game heeft zelfs erg goede graphics. De game is niet overweldigend mooi, maar kan zeker goed meekomen. Ook de sound die ik tot nu toe gehoord heb, past erg goed bij de sfeer die deze game uitademt. Kortom kunnen we concluderen dat Too Human nog wel eens een grote verrassing kan gaan worden. De game heeft in ieder geval een betere indruk achter gelaten dan bij de eerste beelden en wat ik tot nu toe gezien heb, vraagt eigenlijk om meer, veel meer.