Met een nieuwe uitbreiding op een populaire MMORPG hebben game ontwikkelaars de uitdaging om 3 groepen spelers tevreden te houden. De eerste groep zijn natuurlijk de fans die het spel al vanaf het begin af aan spelen en met smacht zitten te wachten op nieuwe content, missies en mogelijkheden. De tweede groep zijn de spelers die het spel al ooit eens hebben gespeeld en zijn afgehaakt omdat er niks interessants voor hun meer te vinden was en nu met iets nieuws weer teruggelokt worden naar het spel. En de derde groep zijn spelers die nog nooit eerder het spel in welke vorm dan ook hebben gespeeld. Geen makkelijke taak, maar Zenimax denkt hier een mooie vorm voor gevonden te hebben in voor de nieuwe uitbreiding van The Elder Scrolls Online die werkt voor alle drie de groepen spelers. Na de paddenstoel omgevingen van Vvardenfell en de sprookjesachtige bossen van Summerset, gaan we nu naar de stoffige zandvlaktes van Elsweyr. Maar weet Elsweyr ook echt die drie groepen tevreden te houden?
Katten en draken in de hoofdrol
Elsweyr is de thuisbasis van de Khajiit, het katachtige volk in de wereld van de Elder Scrolls. We hebben in het verleden eigenlijk weinig meegekregen van hun verleden en de ontwerpers zijn hier in topvorm met de diverse sidequests en verhaallijnen waar het lijkt dat ze net iets meer lol hebben met de game en dit resulteert in meer creativiteit in de missies. De Elder Scrolls heeft altijd al bekend gestaan om de soms hilarische questlijnen en deze trend wordt hier erg mooi verdergezet. Want opdrachten krijgen van een kat met een ooglap om een inbraak te plannen laat wel zien dat de ontwerpers de game niet volledig serieus nemen. De omgeving heeft veel weg van een combinatie van Aziatische en Indiase invloeden, maar blijft toch redelijk dicht in de buurt van dingen die we al eens eerder hebben gezien in andere games. De andere uitbreidingen wisten meer te verrassen met de omgevingen. Je zou verwachten dat als je katten en draken in dezelfde zin zou plaatsen dat de draken de show weten te stelen. Maar helaas heeft Skyrim de lat en verwachtingen van gevechten met draken te hoog gelegd. Ondanks dat het een enorme uitdaging is om een draak te verslaan, voelt de actie toch iets te statisch aan en vinden de gevechten van deze draken plaats op van te voren bepaalde plekken. En dat is toch wel een gemiste kans voor de focus van het hoofdverhaal. Deze uitbreiding heeft een hoofdverhaallijn van 15+ uur, die bovendien net iets teveel elementen samen plaatst naast de draken. Van Necromancers, katachtigen en verdieping van diverse bekende personages het zit er allemaal en dit voelt helaas net iets te gehaast aan. Elder Scrolls word in mijn ogen het beste ervaren als je de tijd ervoor neemt en je op verrassende elementen stuitert.
Gelukkig is de grootste toevoeging dan ook iets wat goed zal vallen bij vele spelers. De nieuwe Necromancer class voelt anders aan dan de al reeds bestaande classes en vele van de aanvallen en speelstijlen zijn net iets anders dan we al gewend zijn van de game. Dit is dus zeker geen goedkope mix tussen twee bestaande classes, maar het voelt echt aan als iets wat van de grond af aan helemaal is opgebouwd. Zo kun je skeletten als harnas oproepen, die weer na een tijd neervallen, die vervolgens weer als ondode oproepen en ze als bommen op je vijanden afsturen. Een lekkere keuze tussen aanvallende of verdedigende skills zorgen voor een ervaring die elke speelstijl ondersteunt. Dit voelt echt top aan binnen de gameplay van de game. Nu moet er wel bij gezegd worden als je al eens eerder was afgehaakt omdat de gameplay van ESO je niet interesseerden of je Skyrim toch echt leuker vond, dan zal deze nieuwe class en verhaallijn je niet overhalen om de volle mep uit te geven voor deze uitbreiding.
Voor de nieuwe en trouwe spelers
Het is dan ook vooral een uitbreiding die interessant is voor de trouwe spelers die graag weer eens iets nieuws willen ontdekken. Maar ook voor de nieuwe speler die nu met de Necromancer een goed excuus heeft om in te stappen, werkt de uitbreiding geweldig. Je kunt gewoon op level 1 instappen in de Elsweyr omgeving en hiervandaan je omhoogwerken in levels om vervolgens de rest van de game te ontdekken. De groep die helaas is afgehaakt, zal niet zo snel meer terugkeren. De gameplay blijft toch wel erg MMORPG en het lijkt erop dat de focus steeds meer op solo play komt te liggen in plaats van het “Massive Multiplayer” gedeelte van het genre. Grafisch gezien is de game ook zeker minder sterk als zijn grote broer en ondanks dat dit 1 van de betere MMO’s op de console, blijft het rondneuzen in de menuutjes met een controller toch een hoop werk om iets te doen wat met muis en toetsenbord een stuk beter werkt.
Elder Scrolls Online: Elsweyr plaatst een hoop elementen waar de fans al jaren op wachten samen in een erg goede uitbreiding voor een game die al jaren meegaat. De Necromancer is super leuk om te spelen en de questlijnen weten weer leuke rare personages in aparte verhalen te stoppen. Maar helaas verandert deze uitbreiding de kern van het spel niet. Dus als je hier in het verleden niet warm van werd, dan zal dat nu zeker ook niet het geval zijn. En als je de keuze hebt tussen console en PC, dan is de PC versie toch echt de betere keuze.