Boeken en games worden helaas niet al te vaak gecombineerd. Ernest Cline combineert tientallen jaren gamegeschiedenis in het boek Ready Player One en weet er mooi interessant verhaal omheen te schrijven. De Finse gamestudio Do My Best dacht hetzelfde trucje te kunnen doen, maar dan andersom. De vele bekende boeken samen te brengen in een interessante game. Een puzzelavontuur waar zowel de speler in first person en van bovenaf in zes verschillende boeken duikt. Het is een game die ik in één ruk heb uitgespeeld. De makers hebben hier echt hun best gedaan en het resultaat mag er dan ook zeker zijn.

Een boekendief schrijver

The Bookwalker: Thief of Tales is een game waarin spelers in de huid kruipen van Etienne Quist, een schrijver die als dief bijklust. Etienne heeft de gave om letterlijk in boeken te duiken en om voorwerpen uit deze boeken te stelen. Maar het kostbaarste bezit uit een boek stelen is niet zo makkelijk als je zou denken. Je moet diverse puzzels oplossen en met de vele personages babbelen. En hoewel de verschillende boeken die je infiltreert gebaseerd zijn op herkenbare verhalen, wordt er toch een flinke draai aan gegeven. Het is een uniek concept dat met veel flair is uitgevoerd en de game weet op bijna alle vlakken succesvol te zijn. Je begint in je flat waar je in first person kunt rondlopen. Je hebt hier de mogelijkheid om diverse voorwerpen te selecteren door er met je cursor overheen te bewegen. Dit is even wennen en je kunt merken dat dit een game is die van de PC afkomt. Het spel bestuurd ietsjes minder lekker met een controller. Na wat rondgelopen te hebben, gaat de telefoon. Je opdrachtgever heeft een klusje voor je en een koffer met een boek staat al snel voor je deur. De wereld die hier neergezet wordt is enorm interessant en je zit er dan ook heel snel in.

Elk boek komt in een koffer die je kunt meenemen naar je bureau in je flat. Je kunt vervolgens in het boek duiken en wanneer je dit doet verandert het perspectief van de game. Je krijgt vervolgens een isometrisch overzicht waar jij Etienne kunt besturen. Elk boek heeft een ander verhaal, thema en wereld en dit zorgt ervoor dat je elke keer weer op zoek gaat naar wat je moet doen. Bookwalker: Thief of Tales is geen grote game met een grote studio erachter, maar toch weten de makers heel veel plezier te halen uit de werelden die je bezoekt. Het eerste verhaal speelt zich bijvoorbeeld af in een kerker. Je kunt rondlopen, een sleutel vind je achter een loszittende steen en je kunt vervolgens op stap. Dit lijkt natuurlijk erg op de point en click spellen uit het verleden, maar dan in een fris jasje. En waar in zulke spellen je vaak op alles moest klikken om enigszins verder te komen, zit je hier al snel op het goede spoor. Het is geen moeilijke game. De puzzels zorgen ervoor dat je op een leuke manier steeds meer te weten komt in het verhaal. Het eerste boek heeft al meteen een paar mooie twisten en het smaakt al snel naar meer.

De lantaarn Roderick

Het verhaal wordt verteld door een grote hoeveelheid dialogen en het schrijfwerk is hier van erg hoog niveau. Je moet hier bovendien erg goed opletten en lezen. De informatie die op je afgevuurd wordt, kun je op elk moment nodig hebben in de grote hoeveelheid keuzes en dialoogopties die je gegeven worden. De keuzes die je maakt, hebben in haast alle gevallen invloed op hoe je verder gaat en wat er gebeurt. De game is hierdoor zelfs flink herspeelbaar, omdat je na een eerste ronde veel beter weet wat een betere keuze was geweest. Het is dan wel jammer dat de tekst skip knop en je eerste antwoord op dezelfde knop zitten. Het komt nog wel eens voor dat je per ongeluk een keuze maakt, terwijl je gewoon snel door de dialogen heenwilt. De tekst wordt hier niet voorgelezen en je bepaalt dus zelf hoe snel je de tekst leest. Gelukkig kun je weinig fout doen qua antwoorden geven. Alle keuzes komen uiteindelijk tot een oplossing, je moet soms alleen veel meer stappen doen dan nodig was geweest. Moeilijke keuzes zitten er dus niet bij.

Dat de game het niet te moeilijk wil maken voor de speler komt ook duidelijk naar voren bij je compagnon. Je vindt een pratende lantaarn met de vrolijke naam Roderick. Roderick kun je elk moment in het boek vragen stellen en hij zult je dan in veel gevallen de oplossing aangeven. De balans hier is soms zoek. Zo is het superhandig als hij even een tip geeft welke kant je op moet in een grote omgeving. Aan de andere kant geeft hij regelmatig simpelweg de oplossing op de puzzel. Wil je de game op eigen kracht voltooien dan zul je Roderick niet of nauwelijks moeten inzetten. Naast de vele puzzels bevat de game ook af en toe een paar gevechten. Deze gevechten zijn turn-based en redelijk simpel. Je kunt zelfs een paar verschillende aanvallen upgraden tussen de boeken door. De gevechten zijn niet de focus van de game en ze zijn daardoor ook niet heel ingewikkeld. Zolang je de juiste aanvallen kiest, zul je de gevechten zonder problemen overleven. En als dit niet lukt, dan krijg je na de game-over scherm nog een kans waar je was gebleven. Sommige spelers zullen hier liever meer uitdaging zien, maar het zorgt voor genoeg afwisseling tussen het puzzelen.

Een interessante wereld

De wereld van the Bookwalker: Thief of Tales is super interessant en hoewel de puzzels in de boeken erg goed zijn uitgevoerd, zit de magie toch echt in het overkoepelende verhaal. De game speelt mooi met een schrijver die ideeën kan stelen. De buren die je af en toe om hulp moet vragen, zorgen er zelfs voor dat je echt geïnteresseerd raakt in de wereld die neergezet wordt. De game ziet er bovendien ook erg goed uit met een hele hoop strakke animaties. Het isometrische deel ziet er ook netjes uit, maar hier zijn de animaties en de werelden een stuk minder levend. Audio is het zwakste onderdeel. Haast niks is ingesproken en de soundtrack van de game weet weinig indruk achter te laten. De game voelt enorm gepolijst aan en alles werkt zoals je het zou verwachten. Ik kwam helaas wel drie crashes tegen en ik hoop dat deze er met een patch opgelost kunnen. Gelukkig kon je meteen verder waar de game was opgehouden en is dit hopelijk een probleem wat in de toekomst wordt opgelost.

Do My Best weet met The Bookwalker: Thief of Tales een geweldige game neer te zetten met een hoop originele ideeën en combinaties van elementen. De wereld en verhaal is super interessant. Je leest hier alle dialogen en je wilt hier zo min mogelijk skippen. De puzzels en gameplay is niet super ingewikkeld, maar dit houdt het tempo van het verhaal er wel mooi in. Elk van de zes boek staat voor ongeveer een uur speelplezier en dit duurt iets langer als je echt alles probeert na te lopen. Een geweldige game, zeker als je nagaat dat de studio maar twee man sterk is. Een echte aanrader en ik ben erg benieuwd naar de volgende game van deze studio.