Het combineren van verschillende spelgenres kan interessante nieuwe spelconcepten opleveren die we niet eerder hebben gezien. SENTRY is een sci-fi horde survival tower defense first person shooter, een hele mondvol! Het combineert vele verschillende genres met FTL: Faster Than Light, Dungeon Defenders en Halo als grootste inspiratiebronnen. Je vliegt met je ruimteschip op zoek naar een nieuwe planeet en tijdens je reis door de ruimte zul je diverse delen van je schip moet verdedigen van buitenaardse wezens. De game is een Early Access titel en de vraag is dan ook of het deze genres en inspiraties op de juiste manier weet samen te brengen in één toffe game.
De aarde is gevallen
Als een soldaat van het SENTRY verdedigingsprogramma is het aan jou om je schip te beschermen terwijl het door de ruimte vlucht. Elke soldaat ligt bevroren te wachten om in actie te komen in geval van nood. De route plan je via de Navigator om zo veilig te ontsnappen. Dit overzicht lijkt erg op FTL, waar er bepaalde splitsingen zijn in het pad en je kunt kiezen welke kant je op wilt. Langzamerhand zul je de diverse iconen leren herkennen en wat ze betekenen. Zo weet je of je het schip een gevaarlijke kant opstuurt of het nog een ronde uitstelt. Je probeert zonder kleerscheuren een portaal te bereiken, want deze fungeren als save punten. De diverse onderdelen die je hebt vrijgespeeld bij zo’n portaal, zul je de volgende keer aan het begin van een potje tot je beschikking hebben. Zo zul je langzamerhand makkelijker door de eerste rondes komen. Je merkt wel dat de game nog wat puntjes op de i mist. De game legt weinig tot niets uit en het duurde dan ook even voordat ik begreep dat je op de volgende punt op het pad moest klikken om het spel te starten. Achteraf een erg simpele actie, maar het leek net alsof de game vaststond op een stuk met meer uitleg en verhaal.
Op het pad kom je verschillende punten tegen en deze kunnen je nieuwe grondstoffen opleveren om nieuwe upgrades voor je wapens aan te schaffen. In de meeste gevallen zul jij het schip moeten beschermen tegen aanvallende vijanden. Het schip bestaat uit een aantal diverse levels die verbonden zijn met elkaar. De vijanden zullen je schip binnenvallen en een weg proberen te vinden naar de kern van het schip. Bereiken ze de kern dan is het game over en ontploft je schip. In veel gevallen betekent dit dat je twee kansen hebt om de vijanden tegen te houden voordat ze je kern bereiken. Dit is nog een hele uitdaging, want er zijn momenten dat er meerdere vijandelijke schepen je tegelijk aanvallen. Je kunt maar één schip tegelijk tegenhouden, waardoor de anderen vrij spel hebben. Om je schip te verdedigen selecteer je het deel wat je wilt beschermen en hier is dan waar het FPS en tower defense deel van de game naar voren komt.
Lekker knallen
Aan het begin van elke aanval kun je de uitrusting van je sentry aanpassen. Je hebt hier de keuze uit wapens, vallen, actieve en een passieve vaardigheden. Elk onderdeel neemt een aantal vakjes in, waardoor je soms geforceerd wordt om keuzes te maken tussen het meenemen van één groot sterk wapen of twee kleinere zwakkere wapens. De verschillende wapens en het besturen van je sentry voelen erg goed aan. De wapens verschillen flink en je merkt dat je al snel wisselt tussen verschillende wapens. Een SMG, shotgun, assault rifle, granaatwerper en pistolen zorgen voor genoeg diversiteit, hoewel ik graag nog iets meer creativiteit willen zien. Gelukkig zijn de vaardigheden iets interessanter met diverse granaten, een schokgolf, een schild, meer munitie of een helende optie. De actie is snel en je kunt veel sprinten, springen en wisselen van wapens. Als je geen kogels meer hebt of je levensbalk erg leeg begint te raken kun je bij stations je leven en kogels aanvullen. Dit breekt in veel gevallen de flow en ik had liever gezien dat de vijanden ammunitie en health packs laten vallen om je in de strijd te houden.
Elke keer dat jij een deel van je schip probeert te verdedigen, zijn er een aantal golven vijanden die je moet verslaan. Deze golven komen uit diverse ingangen aangegeven met een A, B,C,D of E. De levels van je schip veranderen niet, maar waar de vijanden vandaan komen wel. Hierdoor is het elke keer weer een verrassing en helpt het zeker als jij je schip beter leert kennen. Maar waar bij een Dungeon Defenders het pad van de vijanden worden aangegeven, zul jij die hier pijnlijk moeten ondervinden. Gelukkig heb je de mogelijkheid om vallen te plaatsen met het schroot wat je verzamelt door vijanden te verslaan. Zo kun je vlammenwerpers of panelen die vijanden vertragen plaatsen. Maar doordat je geen idee hebt hoe de vijanden lopen, kun je deze niet optimaal inzetten. Het aantal vallen is ook klein, waardoor je niet het gevoel hebt dat de vallen hun werk goed doen. Je kunt de vallen bovendien niet verplaatsen tijdens een golf, waardoor een fout erg pijnlijk aanvoelt. Het tower defense gedeelte is dan ook het onderdeel wat hier het minst goed uit de verf komt.
Singleplayer only?
De game heeft redelijk wat tijd nodig om interessant te worden. Je begint met een pistool en de extra wapens zul je langzamerhand vrij moeten spelen. Dit duurt al snel flink wat uurtjes en dit is erg jammer. Je hebt hier in het begin niet het gevoel dat je beloond wordt om veel rondes te spelen. Je kunt je schip sporadisch repareren, waardoor er momenten zijn dat je gewoon opgeeft, omdat je weet dat je het einde niet zult halen. De game ziet er tof uit en heeft een eigen stijl, maar de levels van het schip veranderen niet waardoor de game snel eentonig wordt. Gelukkig zijn er redelijk wat verschillende vijanden en zijn de levels groot en interessant opgezet. Het is tof om te zien dat je ramen kapot kunt schieten om zo vijanden naar buiten te zuigen. De game draait ook lekker soepel en reageren de vijanden slimmer dan je zou denken van een tower defense titel.
SENTRY is op dit moment nog in early access en de grootste feature die eraan zit te komen is co-op. Op dit moment is de game alleen solo te spelen en dit maakt de game een stuk minder interessant. Je bent hierdoor afhankelijk van het bouwen van vallen en dit is juist het onderdeel wat het minst is uitgewerkt. De game heeft flink wat tijd nodig om de speler toegang te geven tot de vele wapens en je hebt dan al snel dezelfde levels van het schip meerdere malen gezien. Gelukkig knalt de game lekker weg, zijn er veel toffe vijanden en draait alles als een trein. Dit is een game die co-op nodig heeft. Wanneer de makers deze feature toevoegen, verdient de game zeker nog een kans.