SEDAP! neemt spelers mee op een avontuurlijke reis naar Khaya Island, waar koken en gevechten samenkomen in een culinaire setting vol Zuidoost-Aziatische invloeden. Na het spelen van de eerste zes levels, elk met een speeltijd van ongeveer vijf minuten, hebben we een goed beeld gekregen van de belofte van SEDAP! De game doet denken aan Overcooked, maar op kleinere schaal en met een focus op slechts twee spelers. Dit maakt SEDAP! intiemer en zorgt ervoor dat spelers volledig kunnen focussen op het bereiden van complexere gerechten.

Een Zuidoost-Aziatisch tintje

De eerste levels bieden een kennismaking met de gameplay, waarbij spelers aan de slag gaan met een reeks Zuidoost-Aziatische gerechten. De gerechten zijn niet alleen goed gekozen om een kijkje in de Aziatische keuken te geven, maar ook om een goed beeld te geven van wat er mogelijk is in het kook- en vechtsysteem. Vooral de overgang van gerechten als gewokte gerechten naar het bereiden van bubbel thee geeft een goed idee van de variatie en de creativiteit die de ontwikkelaar in de game stopt. De uitgebreide gerechten, gereedschappen en keukenmachines voegen een frisse wind toe aan de Overcooked formule. De levels blijvebn echter wel nog erg simpel, waardoor de eerste indruk vooral leunt op de sfeervolle visuals en de potentie van de gerechten.

De game biedt een rijke variëteit aan Zuidoost-Aziatische gerechten, van gebakken rijst met ananas en kip m tot banh mi en bubble tea. Het doel is om de Makanomicon, een legendarisch receptenboek, te vullen met alle gerechten die spelers ontdekken en beheersen. Dit kookboek is zowel een bewijs van je voortgang als een handige herinnering aan de verschillende gerechten. Het kan nog wel eens even wennen zijn welk ingrediënt waar gebruikt wordt om een recept te bereiden. Het is dus niet volledig mogelijk om op de interface te leunen tijdens het spelen van een level.

Twee rollen

Centraal in SEDAP! staat een dynamische mix van twee hoofdelementen: koken en vechten. Spelers kunnen kiezen om Som, de kok te spelen, met als belangrijkste taak het beheersen van de culinaire kunsten, of Gon, de Jager, die op zoek gaat naar ingrediënten en het kookstation verdedigt tegen de geduchte monsters van het eiland. In de singleplayer-modus wisselen spelers tussen beide rollen, maar de game komt echt tot zijn recht in lokale co-op. De hectische balans tussen het bereiden van gerechten en het verdedigen van de kookstations tegen vijanden voegt een leuk element toe, waardoor het spel zowel uitdagend als leuk is. Teamwork en communicatie zijn cruciaal, terwijl spelers zich haasten om gerechten te koken, obstakels te vermijden en ingrediënten te verzamelen—en dit alles onder tijdsdruk. De game mist nog wel de belangrijke online multiplayer, zodat je met gemak de game met iedereen samen kunt spelen.

De gevechten met de vijanden zijn redelijk simpel en de vijanden proberen de spelers dan ook vooral te vertragen. Je kunt maar drie klanten teleurstellen anders zul je het level nog een keer moeten proberen. Weet je de bestellingen tijdig in te leveren dan kun je drie sterren verdienen. Wat je met deze scores of beloningen uiteindelijk kunt doen, is nog onduidelijk. Er wordt gehint naar extra krachten en outfits, maar wat deze gaan inhouden weten we nog niet.

De eerste demo

Hoewel de basis van SEDAP! staat, valt op dat de game op technisch gebied nog niet overal helemaal af is. Animaties en controls voelen soms wat stroef aan, wat de ervaring op momenten wat onhandig maakt. Het lijkt erop dat Kopiforge nog wat werk heeft om de gameplay vloeiender en intuïtiever te maken, zodat spelers volledig kunnen opgaan in het koken en vechten.

Het grootste verbeterpunt in deze eerste indruk is echter het level design. In de demo vormen de omgevingen een minimale uitdaging voor spelers, en ontbreekt het aan diepgang in de interactie met de omgeving. Overcooked speelde veel meer met de omgevingen en keukens en dat zouden we hier ook graag zien. Het lopen over een boomstam of navigeren door het terrein voegt weinig toe aan de ervaring, en hierdoor voelen de levels helaas wat statisch aan. De ontwikkelaars moeten zich op het level design vlak nog flink bewijzen.

Smaakt naar meer

SEDAP! laat een goede eerste indruk achter met zijn sfeervolle setting en een creatieve mix van koken en gevechten, waarbij de gerechten een glimp geven van de unieke ervaring die Kopiforge voor ogen heeft. Toch is er nog werk aan de winkel: de technische afwerking en vooral het level design zouden moeten verbeteren om spelers een diepere, meer uitdagende ervaring te bieden. De potentie is aanwezig, en met de juiste aandacht voor detail is SEDAP! een toffe uitbreiding op het format wat Overcooked populair heeft gemaakt.