In de game-industrie worden er de laatste tijd steeds minder nieuwe franchises uitgevonden. Op releaselijsten vinden we nu steeds meer games met een getal erachter. Halo 3, Gears of War 2, God of War 2, Killzone 2 en Mario Party 8 zijn allemaal voorbeelden van games die verder borduren op een bestaand concept. Het is daarom niet zo raar dat er verder wordt gekeken naar andere bronnen van inspiratie. Zo zag je de afgelopen jaren veel films die vertaald werden naar een game, maar ook kregen sommige comics de mogelijkheid om als leidraad te dienen voor een ware game. Maar de laatste tijd wordt er toch ook meer gekeken naar bekende en vaak oudere boeken en hun inhoud. High Moon Studios heeft inspiratie opgedaan bij Robert Ludlum (en later Eric van Lustbader), de schrijvers en bedenkers van de Bourne boeken. Robert Ludlum’s The Bourne Conspiracy is een game die gebaseerd is op de boeken en dus niet op de recente films. Een game overvol met actie, geweldige shoot-outs en spectaculaire handgevechten.

Geheugenverlies, een huurmoordenaar en keiharde actie

De game volgt het verhaal van het boek en zorgt er dus voor dat je in ieder geval meer meemaakt dan in de film. Jij bent Jason Bourne, een huurmoordenaar speciaal getraind voor het uitschakelen van bepaalde ‘targets’. Tijdens een missie gaat er iets mis en zorgt het ervoor dat Jason aan geheugenverlies lijdt. Vanaf daar begint de zoektocht naar zijn identiteit, waar hij dit keer niet de persoon is die achter iemand aanzit, maar hij de voortvluchtige is. Veel meer wil ik eigenlijk niet verklappen van het verhaal voor de mensen die het nog niet kennen. Het verhaal is namelijk ijzersterk en leent zicht uitermate aan een game. Voor de mensen die de film kennen zal het in ieder geval erg bekend aan voelen. Hoewel jij niet als Matt Damon speelt, wegens het ontbreken van de filmrechten, lijkt de game toch erg veel op de film. Zo zijn de tussenfilmpjes vaak op exact dezelfde manier geschoten en ogen bepaalde scènes erg hetzelfde. Zelfs bepaalde personages uit de film lijken verdomd veel op de personages in de game. Dit vind ik persoonlijk zeker geen minpunt. De films waren erg goed en het geeft toch een beetje herkenbaarheid. Daarnaast is de game hierdoor erg filmisch geworden en geeft een goed voorbeeld hoe filmgames wél moeten zijn.

Shoot-outs en handgevechten daar draait deze game om. Vooral op dat laatste ligt de nadruk in deze game en ik moet zeggen dat het erg goed uitgewerkt is en soepel speelt. Zo heb je een knop voor een langzame harde klap, snelle zachte klap en eentje om te blokken. Als je de knop voor de harde of zachte klap lang ingedrukt houdt heb je ook nog de mogelijkheid om te schoppen. Dit is wel langzaam, maar vele malen sterker dan klappen. Simpeler kan je de besturing eigenlijk niet maken. Er zit voor iets meer diepgang een combosysteem door harde en zachte klappen af te wisselen en is het mogelijk om een spectaculaire speciale move doen. Deze speciale move is alleen mogelijk als je adrenaline balk genoeg gevuld is en dit gebeurt geleidelijk na elke rake klap die jij uitdeelt. Deze handgevechten zijn redelijk pittig en er moet geregeld geblokt worden. Het filmische aan deze handgevechten is dat je bij de speciale move ook de omgeving gebruikt. Sta je bij een printer dan slaat Jason de vijand tegen de printer kapot, hangt er een brandblusser dan slaat Jason de vijand met de brandblusser knock-out of sta je bij een roltrap dan gooit Jason de vijand met gemak van de roltrap. En dit systeem werkt uiterst goed. Ik moet er wel bijzeggen dat je weinig zelf kunt bepalen aan wat Jason doet, maar dit had waarschijnlijk niet voor een dergelijk soepel systeem gezorgd. Het ziet er gaaf uit, speelt lekker en is geregeld uitdagend. Wel zal het op zijn tijd erg repetitief aan gaan voelen, maar door de speciale moves blijft er genoeg variatie om het voor een lange tijd leuk te houden.

Met een hoog tempo knallend door het spel heen

De game heeft een moordtempo waar je u tegen kunt zeggen. Je komt van de ene achtervolging in de andere en handgevechten en shoot-outs zijn er haast altijd wel te vinden. Deze shoot-outs halen wel enigszins iets de snelheid uit de game, maar zien er wederom erg goed uit. Er is mogelijkheid om te coveren en Jason heeft de beschikking over diverse geweren. Het schieten gaat soms een beetje stroef zeker omdat je minder snel mikt als je schiet en de vijanden ook veel bewegen. De besturing voelt erg logisch aan en heb je ook snel onder de knie. Wat wel opvalt, is dat je meestal een compleet magazijn aan kogels op je vijanden moet afvuren en ze dan plotseling neervallen. Dit heb je als je op alles van het lichaam schiet behalve het hoofd van de vijand. Bij een head-shot zijn ze in één keer dood, maar als je op andere plekken raakt dan zijn ze erg moeilijk te doden. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het combineren van het vechtsysteem en het schietsysteem, omdat het mogelijk is om ook te vechten als je te dicht bij een vijand komt. Dit had ik liever iets anders gezien, want dit is iets te onrealistisch. De AI in deze game is gelukkig erg goed, de vijanden bewegen veel, zoeken veel dekking en blijven niet blind stilstaan als je bij ze staat. Daarnaast ziet alles er enorm spectaculair en wreed uit en gebeurt dit allemaal in een zeer vlot tempo.

In de game is er ook een gedeelte waar het mogelijk is om te racen. Dit gedeelte is niet erg groot, maar is toch groot genoeg om een iets meer diversiteit aan deze game mee te geven. Het racen werkt net zoals in de rest van de game erg lekker en de besturing is wederom erg goed uitgewerkt. Bovendien vinden er in deze game ook geregeld QTE’s, quick time events, plaats. Deze QTE’s hebben er geregeld voor gezorgd dat ik bepaalde stukken van de game opnieuw moest doen, omdat je ze op elk moment van het spel kunt tegenkomen. Loop je rond over straat of in een gebouw, kan er ineens iets gebeuren waardoor jij snel op een knop moet drukken. Ook tijdens de tussenfilmpjes vinden er geregeld QTE’s plaats. Dus niks relaxed filmpje kijken, maar gespannen en geconcentreerd blijven opletten. En zeker de QTE’s in de filmpjes zorgen ervoor dat je geregeld game over gaat. Dit en met het hoge tempo zorgen voor een enorme ervaring die toch veel van je vraagt. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat je meteen door deze game opgezogen wordt en je niet meer loslaat, maar aan de andere kant zorgt het ervoor dat je toch vaak even snel op de pauze knop drukt om een paar minuten bij te komen.

Graphics en soundtrack in één woord geweldig

Bovendien is de soundtrack van deze game ook erg goed. Hij heeft naar mijn mening erg veel weg van de soundtrack van de film, maar hij draagt in ieder geval enorm bij aan de spanning in deze game. Ook de maintune is enorm goed en blijft vervelend in je hoofd hangen. De graphics in deze game zijn ook uitstekend, soms heb je wel eens gebieden of in-game filmpjes die er niet heel mooi uitzien, maar als je met Jason rondloopt, ziet alles er erg goed uit. En natuurlijk gaat er veel kapot op de manier zoals het hoort en zijn de explosies mooi om te zien. Wel vind ik dat de personages behalve Jason zelf er allemaal erg lelijk uitzien en dan in het bijzonder de vijanden. Maar aan de andere kant zijn de tussenfilmpjes erg wreed om te zien.

Robert Ludlum’s The Bourne Conspiracy is een geweldige game met enorm veel actie, vele handgevechten en shootouts. De besturing werkt overal erg goed en de gameplay is goed uitgewerkt. Wel is het jammer dat het mikken of het doden van de vijanden niet altijd even lekker werkt, maar dit zijn kleine dingen die overschaduwd worden door de positieve elementen in deze game. Een game die je helemaal opslokt en ik kan nu al niet wachten op deeltje nummer twee.