Hoewel er toch nog regelmatig een RPG op de PC of Xbox 360 verschijnen is het aanbod niet erg groot. En dit is toch erg jammer want het genre heeft zoveel moois te bieden. Zo hadden we met Fallout 3 een RPG met een postapocalyptisch tintje en kunnen we ook regelmatig Japanse RPG’s verwachten zoals bijvoorbeeld Final Fantasy XIII. Maar helaas wachten we al eeuwen op Final Fantasy XIII en zeker voor de Xbox 360 bezitters is het wachten nog zeker niet afgelopen. Maar gelukkig komen er zo af en toe andere RPG’s uit, die we eigenlijk niet verwacht hadden. Zo is het ook met Risen, de nieuwste game van Deep Silver en Piranha Bytes. Dit keer geen elfjes en orcs, maar een tropisch eiland dat zich afspeelt in de Middeleeuwen. Een RPG die net zoals Fable beloofd dat elke keuze invloed heeft op de wereld om je heen. Bij Fable kwam dit helaas niet zo goed uit de verf, dus ik was zeker erg benieuwd wat Risen zou doen. Ik maakte me weer klaar voor flink wat uurtjes speelplezier en hele lap tekst aan dialogen.

Een mysterieus eiland

De game start met een schipbreuk waar het hoofdpersonage helaas ook mee te maken heeft. Hierdoor spoelt hij aan op een mysterieus eiland. Als hij eenmaal wakker wordt, krijg jij de kans om met hem op stap te gaan en dit eiland te verkennen. Maar misschien nog wel belangrijker, je begint nu helemaal overnieuw met je leven en je kan iedereen zij die je wilt zijn. Zo krijg je te maken met diverse rare wezens en zul jij je hier tegen moeten verdedigen. En om het nog erger te maken bevinden zich er twee rivaliserende facties op het eiland die elk strijden om de macht over dit eiland. Jij zult je hier tussen een weg moeten vinden zodat jij kunt overleven op dit eiland vol met gevaren. Het eerste wat eigenlijk opvalt dat er maar één personage is waar jij uit kan kiezen en je niet zelf een personage in elkaar kunt zetten. Dit zullen veel mensen mogelijk missen, maar ik vindt het zeker niet noodzakelijk. Het personage is een redelijk algemeen figuur waar iedereen wel iets mee kan hebben.

Op het eerste gezicht lijken de quests erg rechtlijnig, omdat je er maar een paar kan kiezen en ze allemaal op hetzelfde stukje afspelen. Maar niet veel later in deze game als je eenmaal hebt rondgekeken op het eiland en je te maken hebt gehad met de twee facties, merk je meteen dat alle keuzes die je maakt invloed hebben en dat je acties ook zeker invloed hebben op je omgeving. En dit voelt in deze RPG zeker niet geforceerd aan. Het is niet zo dat je kan kiezen tussen een “goed” en een “slecht” antwoord wat op verschillende personages een andere invloed kan hebben. Je moet echt kijken per situatie wat de beste vragen en beste antwoorden zijn. En dit is zeker een pluspunt aan deze game. Ook zul je ook elke keer weer met de mensen moeten praten, want soms heb je informatie verkregen waarmee je weer extra antwoorden kunt verkrijgen. Bovendien is de game ook geheel uit te spelen als je bepaalde keuzes gemaakt hebt. Zo zou je iedereen kunnen neermaaien die je tegenkomt en uiteindelijk toch tot het einde van het spel kunnen komen. Maar dit zal niet zo gemakkelijk gaan, maar het is toch leuk om te weten dat het zou kunnen.

Saven voor je vaderland

Deze RPG wijkt op een aantal vlakken af van de standaard RPG’s. Zo zijn de quests of opdrachten die je krijgt redelijk open en zul je zelf uit moeten vogelen hoe je het oplost. Zo wordt er niet gevraagd dat je in gebied Y tien monsters moet verslaan, maar wordt er gewoon gemeld dat je tien stukken vlees moet verzamelen, hoe je dit doet is aan jou. Je kunt zelfs het vlees gewoon kopen van een koopman en zo de quest aflossen. Ook het gevechtsysteem is allemaal realtime. Zo kun je met je zwaard aanvallen doen en moet je ook verdedigen en kun je een aanval ontwijken. Hierdoor is de actie in deze game erg spannend, want elke fout die je maakt had je kunnen tegenhouden. En hier komt meteen naar voren dat deze game zeker niet één van de makkelijkste is en je zelfs al na tien minuten de eerste game over scherm op je scherm te voor schijn kan toveren. Je zult om de zoveel minuten moeten saven want het is elke keer oppassen welke vijanden je aanvalt en hoe sterk ze zijn. En dit is wel een minpunt, omdat je in het begin nog een beetje verkennend door deze game heen gaat. De moeilijkheid stijgt niet langzamerhand, maar het is meteen erg pittig. Ook het feit dat je soms verkeerde keuzes maakt waardoor de oplossingen moeilijker worden, maakt deze game regelmatig frustrerend. En hier moet je zeker tegen kunnen.

De mogelijkheden in deze RPG zijn ook erg uitgebreid, maar je zult alles toch echt moeten verdienen. Zo zul je vijanden kunnen verslaan voor xp, maar ook zul je jezelf kunnen trainen door bij trainers te betalen voor een bepaalde les. Maar je zou zeggen dat je dan gewoon overal op het eiland oneindig monsters kunt verslaan om zo sterker te worden. Maar dit is helaas niet het geval. Is een vijand dood, dan is hij ook echt dood en komt hij niet meer terug. Ook geld en spullen zijn dus schaars. Je kunt ook geen geld verdienen door spullen te verkopen, je kan alleen maar ruilen. Al deze punten zorgen ervoor dat de game toch erg moeilijk wordt. Maar het zorgt er wel voor dat de game een soort van realisme meekrijgt die we niet vaak zien in RPG’s. Magie zit ook in deze RPG, maar dit heeft meer te maken met de spullen die je aanschaft dan dat je zelf magie kan uitvoeren. De keuze voor welke factie jij gaat zorgt er ook voor of je snel over magie kan beschikken. Maar wederom geldt dat allebei de kanten op het mogelijk is.

Dialogen, dialogen en nog meer dialogen

Een RPG moet het meestal ook hebben van het verhaal en dat zit in deze game zeker goed in elkaar. Je weet eigenlijk niks als jij aan deze game start en dat hebben ze goed gedaan. Elke informatie is nieuw en elke keer kan je ook weer iets doen met deze informatie. Helaas zorgt dit wel voor enorme hoeveelheden aan dialogen. Zeker doordat je regelmatig terugkomt krijg je veel informatie te verduren. Tel hier nog eens bij op dat de missies soms erg onduidelijk zijn en je hierdoor al deze lappen tekst toch echt door moet worstelen. In Risen zijn de dialogen jammerlijk erg saai en hadden ze er iets meer mee moeten doen. Maar toch blijft het je boeien en wil je meer weten. Het menu systeem en de besturing is voor op de console erg goed gedaan. Het is wel wennen hoe alles werkt, maar al snel ga je soepel door alle menu’s heen. Je moet hierdoor soms wel veel verschillende knoppen gebruiken, maar het is zeker erg handig gedaan. Ik mistte wel dat je menu op dezelfde plek bleef staan als je hem even weg klikte. Een goed voorbeeld is de map, als je hem weg klikt, moet je hem vervolgens weer selecteren en dit gaat na een tijdje erg irriteren.

Ondanks dat dit een review versie is kan ik op dit moment nog weinig zeggen over de graphics van deze game. Dit komt namelijk doordat er nog een patch gaat uitkomen tijdens de release van deze game. Op dit moment heeft de game op sommige onderdelen mindere graphics, maar ik neem aan dat er door deze patch zeker een aantal dingen verbeterd zullen worden. Zo blijkt nu al dat het nacht en dag systeem erg goed gedaan is en de omgevingen er goed uit zien. De muziek is ook een van de pluspunten van deze game en klinkt lekker sfeervol.

En hiermee kunnen we zeggen dat Risen een RPG is die op diverse vlakken interessante dingen doet. Zo werkt het keuze systeem erg goed en voelt de game erg realistisch aan. Ook de muziek in deze game past goed bij de sfeer. Maar deze game heeft toch wel een groot nadeel en dat is zijn moeilijkheid. Je moet regelmatig erg veel moeite doen om een quest op te lossen en je gaat heel veel en heel vaak dood. Hierdoor krijg je ook enorm vaak te maken met het save scherm. En dit is toch jammer. Voor veel mensen betekent dit dat de instapdrempel veel te hoog zal zijn en alleen voor de mensen die echt een uitdaging zoeken deze game een aanrader is.