Het regeren van een koninkrijk is één grote balanceeract. Elke keuze heeft zowel een positieve als negatieve impact op je onderdanen, de schatkist, je relatie met de kerk of je standvastigheid als heerser. Vorig jaar wist Reigns dit dan ook geweldig in een mooi klein spel samen te vatten via een combinatie van ijzersterk game design en de zwart/wit keuzes van Tinder. Waar je in Reigns als een koning de juiste keuzes moest maken, plaatst Reigns: Her Majesty de speler nu in de schoenen van een koningin. Deze verandering lijkt op het eerste gezicht minimaal, maar het tegendeel is waar. De vragen, gesprekken en keuzes die de speler moeten maken, krijgen net iets meer diepgang doordat de speler een koningin is. Draag je wel de juiste outfit om de kerk en je onderdanen tevreden te houden, heb je een onnozele koning die je in de gaten moet houden en kan de aanwezigheid van magie je ook op de brandstapel terecht laten komen voor hekserij. Meer Reigns zou voor veel mensen al genoeg zijn geweest, maar het opzichzelfstaande vervolg voegt zelfs nog wat extra mogelijkheden toe. Het resultaat is een nog leukere ervaring met dezelfde magie als het eerste deel.

Een zegen of een vloek?

De opzet van het spel is vergelijkbaar met het eerste deel waar de speler nu als een nieuwe regerende koningin binaire keuzes moet maken voor een groot koninkrijk. De speler krijgt elke keer weer een willekeurige volgorde kaarten en selectie van kaarten. Aan het begin van elke ronde wordt er bovendien een sterrenbeeld gegeven aan de speler wat de soorten kaarten bepaalt die de speler zal tegenkomen. De keuzes hebben invloed op vier verschillende categorieën en aan jou is het de taak om in deze vier categorieën niet te goed of te slecht te scoren. Doe je dit wel dan zal het in de meeste gevallen tot je dood leiden. Het is verbazingwekkend op hoeveel verschillende manieren een koningin het leven kan laten. Het is aan de speler via ervaring, inzicht en gevoel de juiste keuzes te maken. Naast de gewoonlijke uitdagingen van het regeren van een groot land rust er nu ook een vloek/zegen op de speler door de All-Mother. Deze mysterieuze figuur voegt een interessante extra dimensie toe aan het spel. Het zorgt er niet alleen voor dat er veel meer magie te vinden is in dit deel, maar ook de vragen waar je antwoord op wilt krijgen interessanter zijn en het geheel inclusief de rare gebeurtenissen meer een geheel vormen.

De grapjes, karakters en situaties zijn lekker vlot geschreven en er wordt heel mooi gespeeld met het feit dat je een vrouw bent zonder dat het over de top is of te seksistisch. Als koningin heb je namelijk nog meer uitdagingen. Je moet je echtgenote in de gaten houden, je kunt relaties met je onderdanen aangaan, is er de mogelijkheid om een kind te krijgen en kun je weer slim gebruiken dat je raadgevers je onderschatten als vrouw. Repetitie is wederom belangrijk, want elke ronde duurt een paar minuten voordat je weer het loodje legt. De informatie die je dan hebt verkregen, kun je dan weer gebruiken voor de volgende koningin. Alle koninginnen zijn met elkaar verbonden, waardoor je dus ook de voorwerpen behoudt die je hiervoor had en het resultaat van bepaalde keuzes. De nieuwste toevoeging zijn de vijf verschillende voorwerpen die de speler met zich mee kan dragen. Dit zorgt ervoor dat er soms een extra keuze is naast de twee standaard opties. Zo kun je bijvoorbeeld een kapotte klok geven om het te laten repareren of een geweer gebruiken als iemand je bedreigt. Het is dan weer niet de bedoeling constant naar alle personages voorwerpen te gooien, je onderdanen zullen je dan laten opsluiten. Wanneer je een voorwerp moet gebruiken moet je dus echt zelf uitvogelen. Naarmate je verder in het spel komt, zul je echt goed moeten opletten en soms simpelweg dingen uit moeten proberen om verder te komen. En dit is dan ook het enige kritiekpunt wat ik heb op het vervolg. Soms zijn bepaalde keuzes die de speler moet maken zo vergezocht dat je kunt blijven hangen in een herhalende ronde keuzes zonder echt verder te komen. Het was mooier geweest als er soms net iets duidelijker wordt aangegeven wat er verwacht wordt van de speler. Aan de andere kant is dit dan ook weer de charme van het spel. Het doel is om uiteindelijk alle resultaten te ontdekken en het einde van het totale verhaal te bereiken. Het spel geeft misschien de indruk dat het een klein spelletje is, maar als je ook daadwerkelijk het einde wilt bereiken zul je flink wat uurtjes moeten swipen om alle verschillende eindes mee te maken.

Gemaakt voor het mobiele platform

De aankleding van Reigns: Her Majesty is identiek aan zijn voorganger met nieuwe illustraties voor de kaarten. Het is een stijltje waar je van moet houden, maar het heeft zeker zijn charme. De muziek en  geluiden maken het geheel erg mooi af. Nu hebben we deze versie op de PC gespeeld en hier wordt dan wel pijnlijk duidelijk dat dit een game is gemaakt voor het mobiele platform. Het slepen naar links en rechts met de muis voelt net niet zo lekker aan als het swipen op je telefoon. Ook de korte rondes maken dit een game die perfect is voor onderweg. De game is een echte aanrader en mijn tip is dan ook om het aan te schaffen op het mobiele platform en alleen op de PC als je graag dergelijke spellen op een groot scherm wilt spelen.