De Playstation VR2 wordt op het beste moment gelanceerd. De Playstation 5 is een paar jaar oud en VR staat niet meer in de kinderschoenen. De technologie wordt steeds beter, kleiner en nog belangrijker we weten een stuk beter wat wel en niet werkt qua content. Dit betekent nog steeds niet dat VR door iedereen omarmt wordt of zelfs een groot succes is. Een paar jaar geleden had iedereen het over VR en nu is het alweer een beetje weggezakt. Dat is dan ook de reden dat PSVR 2 op het juiste moment komt. De verwachtingen zijn een stuk minder hoog, Playstation heeft een enorme lijst aan ontwikkelaars zover gekregen om spellen te ontwikkelen en de Playstation biedt de kracht van een PC van meerdere malen de prijs. PSVR2 is de makkelijkste, goedkoopste en beste VR set op de markt, maar met een prijs hoger dan de console heeft dit nog flink wat overtuigingskracht nodig.
Een simpele unboxing
De eerste indruk met de PSVR2 set is simpel en mogelijk zelfs een beetje teleurstellend. Voor de prijs verwacht je een enorme doos of gehele ervaring, maar het tegendeel is waar. De doos is kleiner dan de Playstation 5 console en het uitpakken is binnen een paar seconden gebeurd. De twee Sense controllers, headset, oordopjes, extra USB oplaadkabel en wat documentatie is alles wat er in de doos te vinden is. Het enige onderdeel wat nodig is om in elkaar te zetten, zijn de oordopjes. Deze zijn optioneel en klik je lekker handig in de headset en als de oordopjes te klein of te groot zijn, zijn er nog twee andere maten aanwezig. Vervolgens ben je klaar om de headset aan te sluiten via de vaste enkele USB C kabel. De console herkent meteen dat je de headset voor de eerste keer aansluit en vraagt of je de headset wilt aanzetten via de power knop. De controllers komen opgeladen aan, maar het eerste gemist is toch een laadstation. Playstation vraagt een extra 50 euro voor een oplaadstation en dit zorgt toch wel net voor die afwerking die je zou verwachten. Dit had onderdeel moeten zijn van de basis set. Dit maakt net het verschil tussen een net opgeruimd mediameubel en een chaos van vele kabels.
De headset past perfect bij het vormgeving van de Playstation 5 en ziet er in mijn ogen zelfs een stuk beter uit dan zijn voorganger. Het is nog steeds wel een hoop plastic, maar de plastic voelt erg degelijk aan en de afwerking is van erg hoge kwaliteit. Alles voelt degelijk aan en je hebt niet het gevoel dat je hier extreem voorzicht mee moet zijn. De controllers zijn mogelijk de grootste aanpassing als we de setup vergelijken met de eerste generatie. De ongemakkelijke Move controllers met de gekleurde ballen zijn gelukkig weg. De nieuwe controllers lenen erg veel van de standaard controllers en ook qua knoppen lay-out hoeven we weinig nieuws te leren. De triggers zijn lekker groot en voelen sterk aan en de knoppen zitten allemaal op plekken waar je ze zou verwachten. De bandjes, zodat je de controllers niet op de grond vallen als je ze loslaat, zitten voor gemonteerd en voelen zeker niet goedkoop aan. Qua afwerking is er nergens op bespaard.
Eén kabel als enige compromis
Bij het laadstation heeft Playstation de balletje zeker laten vallen, maar waar dat zeker niet het geval is, is het opzetten en instellen van de headset. De PSVR 2 is bij verre de gemakkelijkste set om op te zetten en super vriendelijk als je nog eens wisselt van staand, zittend of van diverse plekken op de bank. Er wordt stap voor stap netjes uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat. De eerste stap is zelfs om te checken of je woonkamer goed genoeg verlicht is door de set omhoog te houden. Het plaatsen van de headset, het vastzetten en nog belangrijker hoe je ogen gepositioneerd moeten zijn in verhouding met de rest van de headset, zijn allemaal binnen een paar minuten geregeld. De positie van je ogen is het onderdeel wat het meeste uitmaakt en doe je dit niet goed dan zul je een extreem wazige eerste ervaring hebben. Gelukkig bevat de set eye-tracking waardoor het systeem je meteen laat weten of de set op de juiste manier op je hoofd zit. Bij de eerste versie maakte dit iets minder uit, maar na een paar keer de set op en af te hebben gedaan merk je al snel wat de beste positie is voor jezelf. Vervolgens zul je wat oefeningen moeten doen om het eye-tracking te kalibreren en kun je meteen je speelruimte instellen. Dit is wederom een onderdeel wat hier erg makkelijk werkt, in het verleden moest je nog wel eens met camera’s of markers werken. Je scant door rond te kijken in je woonkamer en de eerste inschatting van waar je wel en niet kunt staan, zal in veel gevallen goed zijn. Je kunt zelfs door met de controllers delen van je vloer toevoegen of verwijderen door ze aan te wijzen. Deze speelruimte zal het systeem dan gebruiken om je te laten weten wanneer je te dicht in de buurt komt van een bank/muur en je dus niet je handen ergens tegenaanstoot of nog erger valt.
De headset is nog wel verbonden via een kabel met de Playstation 5 en dit is dan qua hardware dan ook zeker de enige compromis. Het verbonden zijn met de Playstation 5 zorgt er juist voor dat de vele functies in de headset aanwezig zijn. De headset kan volledig leunen op de volle kracht van de Playstation 5 en het verbonden zijn via deze enkele kabel van 4.5 meter is in mijn ogen dan ook geen probleem. Wat wel jammer is om te zien dat de kabel niet verwijderd kan worden en dus ook niet vervangen. Ook mis ik hier een soort van slimme magnetische verbinding. In het geval dat je te hard aan de kabel trekt, zul je ook de gehele Playstation 5 meenemen. Als we verder kijken dan de kabel dan heeft Sony een hoop moois weten te verpakken in de headset. Technologie die in sommige gevallen nergens anders te vinden is. De haptische feedback in zowel de controllers en de headset zorgen ervoor dat je nog meer voelt en verbonden bent met de spellen. De eye-tracking werkt zonder hapering en heeft twee enorme voordelen. Ten eerste kun je kijken naar knoppen in het menu en ze zo kiezen en ten tweede wordt alle detail in de onderdelen waar je naar kijkt gestopt. Dit zorgt in het geval van een Horizon Call of the Mountain voor een enorme hoop detail en kleuren. Het fysieke wieltje wat nu aanwezig is, waarmee je de afstand tussen de lenzen kunt instellen, was een groot gemis op de eerste versie.
4K en betere controllers
Het beeld biedt een kijkhoek van 110 graden en met een 4K OLED display, 2,000 x 2,040 pixels per oog en 90-120Hz refresh rate beginnen we nu echt de kant op te gaan dat je de pixels niet meer ziet. De kleuren knallen letterlijk af op je oogballen. Je hebt nog steeds wel het gevoel dat je door een gat kijkt, maar dit is eigenlijk het onderdeel waar je het snelst aan gewend raakt, je kijkt zoveel mogelijk vooruit. De set is lekker licht en de twee extra knoppen aan de onderkant kunnen gebruikt worden om als je aan het spelen bent snel je kamer in zwart-wit te kunnen zien. Deze knoppen had ik graag iets groter gezien, want nu ben je regelmatig met één vinger aan het zoeken naar het knopje. De headset is ook aan de lichte kant, waardoor je het met gemak een paar uurtjes achter elkaar kunt ophebben. De oordopjes zijn degelijk, maar als je echt volledig wilt wegduiken in een VR wereld zul je toch echt een grotere koptelefoon moeten opzoeken. Je zult dan wel de set met de kabel moeten aansluiten (op de PSVR2), want de Playstation 5 ondersteund geen bluetooth. De televisie wordt ook meteen gebruikt als extra scherm, zodat toeschouwers ook gewoon mee kunnen kijken wat jij ziet. Dit is een onderdeel wat soms wat extra stappen nodig had, maar dit werkt hier meteen zonder problemen.
De positie van de controllers wordt bepaald door de headset zelf, waardoor je dus geen camera’s nodig hebt. Je kunt ze daardoor ook altijd lekker makkelijk terugvinden omdat ze ook in VR te zien zijn. De controller kan zelfs voelen waar jij je vingers hebt geplaatst, dit maakt het mogelijk om ook te wijzen of nog meer die connectie te krijgen met wat je op het scherm ziet omdat je handen er niet als dode 3D modellen bijhangen. Bij de trigger heb je maar één enkele knop de andere knop is verplaatst naar de plek van je duim en dit werkt wonderbaarlijk natuurlijk. De controllers hebben net als de headset haptische feedback waardoor je alles kunt ‘voelen’. De ring om de controllers zijn redelijk groot. Dit maakt het erg comfortabel, maar kan er nog wel eens voor zorgen dat je per ongeluk de twee controllers tegen elkaar stoot.
A must-buy?
De grote vraag is dan natuurlijk weet de PSVR2 de VR wereld op zijn kop te zetten. Het is een vraag die we op dit moment nog niet zo goed kunnen beantwoorden. Het is een mooi compleet plaatje en bevat alle functionaliteiten en meer die je zou verwachten. Je kunt zelfs zeggen dat dit het meest complete en beste set is op de markt voor deze prijs. Het gebrek van een laadstation is op te lossen en de vaste USB kabel is op dit moment een groot pluspunt. De controllers zijn de beste op de markt en de haptische feedback voegt enorm veel toe. Het zal dan ook flink gaan afhangen van de software en dit is waar het geheel nog een beetje vroeg aanvoelt. PSVR 1 bibliotheek wordt niet ondersteunt, je kunt hem niet aan je PC hangen, zijn er geen VR chat kanalen en de set komt niet standaard met een demo game geleverd (Astro Bot?). Dit zorgt ervoor dat de hardware nu volledig leunt op Horizon Call of the Mountain en de vele ports van bestaande VR titels. Op dit moment kun je dus nog zeker even wachten. Het is nu aan de ontwikkelaars om de meeste vette ervaringen te bouwen. Aan de hardware ligt het niet.
Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com