Soms wil je gewoon even wat stoom afblazen en zoek je een game waar je niet al te veel bij na hoeft te denken. De gewelddadige brawler Paint The Town Red VR is de game die je op dat moment wilt spelen. Paint The Town Red VR breng de uiterst succesvolle Paint The Town Red game naar VR en geeft je de mogelijkheid om slaand en schoppend een weg te banen door grote groepen tegenstanders met vierkante hoofden. Een miljoen spelers gingen ons al voor in Paint The Town Red en de VR versie is exact wat je zou verwachten. Spelers die niet geïnteresseerd waren in het origineel zullen hier weinig nieuws vinden, maar is je interesse gewekt lees dan zeker even verder.
Vier verschillende modi
Paint the Town Red VR bevat vier verschillende modi waar de speler meteen uit kan kiezen. De tutorial leidt je door de basisbeginselen en de besturing van het spel en geeft je de mogelijkheid om vrij te experimenteren. In Paint The Town Red VR ligt de focus op met je handen vechten en de vele voorwerpen en wapens die je kunt oppakken. Je zult hier dus flink met je armen staan te zwaaien om de vele vijanden bewusteloos te meppen. Met een knop kun je een schop uitdelen en veel van de voorwerpen in de levels, zoals stoelen, krukken en glazen, kun je allemaal oppakken en gebruiken als wapen. Dit spreekt voor zich en de game voegt iets meer tactiek toe door verdedigen toe te voegen. Door je handen voor je te houden kun je aanvallen namelijk weren. Met elke bewusteloze tegenstander vul je een meter die je de mogelijkheid geeft om een speciale aanval uit te voeren. Denk dan aan een schokgolf of een lichtstraal die enorme schade toedient. Het vechtsysteem is simpel, werkt zonder problemen en is bovendien ook nog eens een goede workout.
De scenario’s zijn op zichzelf staande levels, zoals bijvoorbeeld een bar, disco of gevangenis, waar je alle tegenstanders zo snel mogelijk probeert te verslaan. Je kunt op elk moment beginnen met vechten en het is dan ook verstandig om eerst even rond te kijken. De levels zijn niet heel groot, maar zitten vol met tientallen vijanden. Ze allemaal verslaan zonder zelf het loodje te leggen is nog een hele uitdaging en deze modus is dan ook een goede eerste oefening. Het is wel een gemiste kans dat je pas bij de laatste negen vijanden te zien krijgt hoeveel je er nog moet verslaan. Met in het eerste level meer dan zeventig vijanden heb je hierdoor weinig gevoel van progressie. Zonder extra modifiers bevatten de levels weinig wapens en zul je enigszins je vaardigheden moeten inzetten. De tientallen modifiers kunnen de scenario’s aanpassen door iedereen geweren of messen te geven. Erg leuk om even mee te experimenteren of als je even je frustraties kwijt wilt.
Voxels en explosies
In de Arena modus zul je een aantal golven moeten overleven, waar elke golf een andere soort of combinatie vijanden bevat. Het gemis van progressie in de scenario’s is bij deze modus hierdoor niet aan de orde. De grote diversiteit aan vijanden en obstakels maakt deze modus bovendien een stuk interessanter. Het is wel erg uitdagend, want ik heb maar een handvol keer het einde gehaald van deze modus. De grafische stijl van deze game is erg simpel en je zult de game dan ook niet moeten aanschaffen om andere mensen van de pracht en praal van VR te overtuigen. Wat de game wel erg goed doet is de impact en schade van wapens. De vijanden zijn namelijk opgebouwd uit voxels en je aanvallen resulteren in rondvliegende lichaamsdelen en heel veel bloed. Dit is één van de meest bloederige titels in lange tijd die ik heb gespeeld.
De Beneath modus biedt een roguelike-ervaring met zes verschillende soorten regio’s die je kunt verkennen, elk met hun eigen uitdagingen, vijanden en geheimen. In deze modus worden elke verdieping willekeurig gegenereerd en dit maakt deze modus lekker uitgebreid. De speler kan zelfs uit verschillende classes kiezen, zoals een Warlock met magische aanvallen of een logge Brawler die veel schade doet. Je kunt hier flink wat uurtjes insteken, maar de moeilijkheid houdt de game wat tegen. Doordat je zo wild staat te zwaaien is het nog een hele uitdaging om ver te komen. Er zijn naast de vele zombies ook een hoop andere vijanden aanwezig en kun je kamers vinden waar je upgrades kunt aanschaffen met het geld wat je onderweg hebt verzameld. En ondanks dat de grafische stijl niet erg gedetailleerd is, is er redelijk wat moeite gestoken om de omgevingen interessant te maken.
Weet wat je te wachten staat
De besturing in Paint the Town Red VR is intuïtief en de belangrijkste instellingen zijn aanwezig, zoals de hoogte aanpassen voor zittende spelers. De gehele game is een erg soepele ervaring op de PSVR2. Een leuk weetje is dat de muziek is gecomponeerd door de BAFTA bekroonde Jeff Van Dyck. De game doet verder weinig vernieuwends, maar weet wel een hoop content en mogelijkheden aan de speler aan te bieden. Het simpele vechtsysteem en visuele stijl zal niet voor iedereen zijn en de twee tientjes voelen hierdoor redelijk prijzig aan. Maar als je om de zoveel tijd even een half uurtje je agressie kwijt wilt dan is dit de game voor jou!