Multiplayer ontstond meteen met de eerste videogame die uitkwam en zo ook de droom om met zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd tegen elkaar te spelen. Nu tientallen jaren later is die droom voor sommige genres werkelijkheid geworden, maar bij andere zijn we er nog ver weg van. Zo kennen we nu de MMORPG’s met miljoenen spelers, maar bij het genre FPS zitten we nu op nog maar 64 spelers tegelijkertijd. Maar met de komst van één game lijkt dit allemaal te veranderen. MAG lijkt het getal nu naar een verbazingwekkend aantal te laten stijgen, namelijk 256 spelers tegelijkertijd. De makers, Zipper Interactive, bekend van de SOCOM serie heeft in ieder geval genoeg ervaring met het shooter genre, maar zijn ze wel opgewassen tegen de taak om ons een geweldige ervaring te bieden met 255 andere mensen? Met de beta kunnen we hier alvast een voorlopige indruk van geven.
De olie is natuurlijk weer op
Twintig jaar in de toekomst beginnen de reserves op te raken en zo ook gaan de kosten omhoog voor de diverse legers van diverse landen. Hierdoor schakelen ze particuliere organisaties in om hun land te verdedigen. Maar uiteindelijk besluiten de drie grootste organisaties dat ze gewoon zelf hun gang gaan en hierdoor zijn ze niet meer afhankelijk van de inkomsten van de overheden. Hierdoor is er een grote oorlog ontstaan tussen deze drie organisaties en hierdoor ontstaat deze Massive Action Game. De drie organisaties SVER, Raven en Valor verschillen flink van elkaar en zo ook de wapens en mogelijkheden. Zo zullen de Raven meer beschikking hebben tot high-tech wapens. Is Valor het meeste te vergelijken met het huidige leger en zijn de SVER soort guerrilla strijders. Hierdoor hebben ze elk hun voordelen en nadelen.
Nadat je een keuze hebt gemaakt voor welke factie je wilt strijden, je soldaat voorzien hebt van een uiterlijk en stem kan je beginnen met de oorlog. Je zult niet met 256 mensen door elkaar heen rennen, maar de makers hebben ervoor gekozen om veel meer structuur aan deze game toe te voegen waardoor er geen enorme chaos ontstaat. Zo zul jij zitten in een squad van acht mensen. Deze acht mensen hebben een leider en deze zal jou dus tips geven. Deze acht mensen zijn weer onderdeel van platoon die bestaat uit 32 mensen. En vier platoons vormen dan weer een factie. Waardoor je aan elke kant 128 mensen hebt staan. Een platoon zal ook weer een leider hebben en ook de volledige factie zal een leider hebben. Niet iedereen zal meteen leider kunnen zijn, maar dit zul je natuurlijk moeten verdienen. Maar hier komen we verder in deze hands-on op terug. Doordat iedereen in groepjes zit en iedereen zijn eigen taken heeft is het dus ook erg belangrijk dat iedereen doet wat van hem verwacht wordt. Ook zal de leider goed de instructies moeten geven zodat iedereen weet wat er moet gebeuren. In de beta resulteerde het al snel dat weinig mensen wisten wat er nou werkelijk moest gebeuren en er hierdoor ontstond er al snel een grote chaos. Een risico wat eigenlijk al te verwachten was met een dergelijke hoeveelheid spelers.
Verdien die extra’s
De uiteindelijke versie zal diverse modi gaan bevatten, maar er was er nu elke keer maar één speelbaar. Maar de meeste modi zullen bestaan aan opdrachten die je moet voldoen, hoe dit dan wordt ingevuld ligt aan de mode. Tijdens de gevechten zul jij xp moeten verdienen om zo te stijgen in rang en ook je wapens te verbeteren. Dit onderdeel is erg goed uitgewerkt en lijkt ook al redelijk uitgebalanceerd. Zo zul je flink wat moeite moeten doen om ver te komen en ook houdt het upgraden van wapens je aan het spelen. Maar tijdens het spelen zal je al meteen gaan opvallen dat de game door de grote hoeveelheid spelers erg pittig is. Je zult spawnen en de kans dat je binnen de eerste minuut sterft is erg groot. En dit is jammer, want je moet dan weer een aantal seconden wachten om te respawnen. Ook het gevoel van een enorm gevecht ontbreekt nog en dit is jammer. Je hebt nu eigenlijk gewoon het gevoel dat je met een stuk 20 mensen aan het spelen bent en dit is niet wat ze ons beloofden. Zo lijkt het getal 256 eerder een verkooppraatje te worden dan dat je werkelijk het gevoel hebt dat je met heel veel mensen speelt.
Maar aan de andere kant lijkt de technologie wel goed in staat om deze hoeveelheid spelers aan te kunnen. Tijdens de beta heb ik geen enkele last gehad van lag en dit is zeker een knappe prestatie. Maar hierdoor hebben ze op een aantal vlakken wat moeten weglaten en dit is vooral te merken op het grafische vlak. De game oogt kaal, saai en mist veel sfeer. De aankleding van menu’s daarentegen is wel goed gedaan. Ook zitten er nog een redelijk aantal kleine bugs in de game. Zo hebben we te maken met doorzichtige geweren, spawnpunten die soms niet werken en lange wachttijden om een game te starten. Maar dit zijn natuurlijke onderdelen die zeker verbeterd kunnen worden, het grafische gedeelte daarentegen zal mogelijk dit niveau blijven met hooguit hier en daar enkele verbeteringen.
De eerste indruk met MAG is mij persoonlijk helaas tegengevallen. Zo ontstaat er regelmatig een grote chaos en is de speeltijd kort. Ook de graphics lijken weinig te bieden hebben. Maar mogelijk het grootste minpunt is het missen van dat grootse gevoel dat je met 265 mensen speelt. Dit komt vooral door die opdeling, waarmee ze de game eigenlijk weer opgedeeld hebben in 8 tegen 8 of 32 tegen 32 groepjes. En dit is een grote teleurstelling. Maar gelukkig zijn er ook pluspunten van deze game te melden. Zo is er geen enkele lag, werkt het xp systeem en aanschaffen van wapens erg goed. Ook is het erg stoer om soms te zien dat er mensen met parachutes naar beneden komen. Er is zeker potentie en het wordt dus zeker afwachten op de andere modi en de verbeteringen.