Het wordt flink smullen voor de RPG liefhebbers dit voorjaar, er zijn mensen die nog steeds bezig zijn met Skyrim, Mass Effect 3 en Diablo 3 komen er binnenkort aan, maar dit is nog niet alles! Kingdoms of Amulur: Reckoning heeft een flink aantal grote namen verzameld uit de entertainment industrie. R.A Salvatore, een bekende fantasy schrijver, heeft de wereld en geschiedenis bedacht. Todd McFarlane, de ontwerper van Spawn, heeft gewerkt aan de visuele kant van de game. Ken Rollston, lead designer voor The Elder Scrolls III: Morrowind en The Elder Scrolls IV: Oblivion, is verantwoordelijk voor het ontwerp van de game. Wat we er nu tot nu toe van gezien hebben, stelt ons niet teleur. De game is het beste te beschrijven als Fable on steroids. En dat kan nog wel eens heel interessant uit gaan pakken.
Teruggekeerd van de dood
De speler start de game door te kiezen tussen vier verschillende rassen en het uiterlijk die hem of haar het beste aanstaat, maar daarna zal de game een ander pad bewandelen dan we gewend zijn. Bij veel games zul je namelijk een klasse of een bepaalde speelstijl kiezen, maar dat is niet het geval in Reckoning. Je zult je hier pas later in de game druk over hoeven te maken, dit zorgt ervoor dat de speler veel betere beslissingen kan maken, omdat je niet helemaal aan het begin, zonder de game te hebben gespeeld een belangrijke keuze moet maken. De game start met het tot leven wekken van de speler in de Well of Souls. Een creatie van de gnomes, die er al eeuwen aan hebben gewerkt. Maar het heeft altijd niet gewerkt, niet vroeger, niet nu, maar alleen die ene keer dat jij tot leven werd gewekt. De speler zal hier op zoek gaan naar antwoorden door verschillende quests te starten die hem/haar door de grote wereld van Amalur leidt.
Van een RPG kunnen we dus veel grafieken, percentages en getallen verwachten en dat zit er dus zeker ook in. De gamer kan zich richten op drie speelstijlen: Mage, Warrior en Roque. Maar dit zal niet betekenen dat je tijdens de game alleen maar in die ene speelstijl aan de gang kunt gaan. Je kunt naar hartenlust afwisselen en combineren, waarmee er erg leuke combinaties ontstaan. Het is natuurlijk nog steeds mogelijk om voor één richting te gaan, maar het combineren maakt deze game juist zo interessant. Elke speelstijl heeft een skilltree met 22 abilities. Gedurende het stijgen in level zal het ook voorkomen dat je kunt kiezen uit een destiny. Dit houdt in dat je een bepaalde voordeel ergens in krijgt. Er zijn 8 categorieën met elk meerdere eigen destinies. Er zijn veel destinies die ingaan op de combinaties tussen de speelstijlen, dus combineren wordt zelfs gestimuleerd. Er is dus genoeg keus om je karakter naar je eigen hand te zetten en dat zien we graag in een RPG. Al deze dingen zullen dan uiteindelijk gaan uitmaken in de combat van de game en dit is echt andere koek. De game gaat meer richting een hack & slash game, zelfs de mage speelstijl zal regelmatig hakkend door een groep vijanden heengaan.
Hakken en zagen
De combat lijkt de grootste kracht te zijn van deze game, want wat een groot verschil met andere rpg’s. De besturing is uitermate geschikt voor een console en dit maakt de game zo makkelijk op te pakken. Je kunt namelijk maar twee skills tegelijk meteen activeren. Wil je wisselen dan zul je de skill moeten activeren. Dit zal even wennen zijn, maar het past natuurlijk uitstekend bij de snelle speelstijl van de game. Daarnaast is het mogelijk om weg te duiken en is positie belangrijk. Het is niet mogelijk om te springen, dit is raar, maar er zal ongetwijfeld een rede achter zitten. De aanvallen zien er lekker spectaculair uit en de aanvallen spetteren van het scherm. Het is zeker niet de meest bloederige game, maar er komt flink wat geweld bij kijken. Het is al duidelijk dat de game weinig save punten zal bevatten, waarmee het van belang is dat de speler handmatig saved. Hopelijk gaat de game een quick save functie bevatten.
Grafisch gezien heeft de game ook wat enigszins weg van Fable. Het ziet er veel vrolijker uit dan bijvoorbeeld een Skyrim of een Diablo. We zien heel veel vrolijke kleuren in de game, zonder dat de vijanden en monsters hun enge vormgeving verliezen. McFarlane heeft erg goed afgeleverd, want wat we tot nu toe voorbij hebben zien komen, ziet er divers en mooi ontworpen uit. De monsters zijn origineel en niet de zoveelste kloon die we al in tientallen andere games hebben gezien. De game zal 4 gebieden bevatten en een groot aantal uren speelplezier. Ga er maar gerust vanuit dat we hier makkelijk 100 uur in zullen verliezen. Lekker veel waarde voor je zuurverdiende centen!
Kingdoms of Amulur: Reckoning heeft mijn interesse gewekt. Het is een titel die moet opboksen tegen een paar hele grote titels dit voorjaar en dat zal een moeilijke klus worden. We zullen de game zeker een kans geven, want een paar getalenteerde mensen werken eraan mee. De gameplay doet wat nieuws, de snelle actie is wat anders en het combineren van de verschillende speelstijlen is erg interessant. Daarnaast gaan de visuals meer naar een kleurrijke stijl in plaats van een grauwe wereld. Van het verhaal weten we eigenlijk helemaal niks, behalve de korte introductie. Dus dat vraagt om een lange speelsessie met deze game als hij uitgekomen is.