We kunnen nu wel met zekerheid zeggen dat we op de Playstation 3 de eerste generatie games hebben gehad. En daarom de tweede generatie games alweer snel voor de deur staan. Een tweede generatie game is meestal stukken beter in vergelijking met de eerste en dit komt vaak door verschillende redenen. Ten eerste raken de ontwikkelaars gewend met de werking en mogelijkheden van de console en ten tweede geeft het ook net die stimulans om beter te worden dan de eerste generatie games. Eén van deze games is Killzone 2 van Guerilla, een ontwikkelaar gelegen in ons eigen kikkerlandje. Hoewel er in Nederland maar weinig games worden ontwikkelt, is Killzone 2 zeker één van de aankomende toppers en zo niet een systemseller. De eerste Killzone was een pareltje en speelde erg lekker weg. En het is daarom ook niet raar dat we er een vervolg op krijgen die hopelijk de maatstaven naar het welbekende hogere level tillen.

Twee jaar na deeltje 1

Killzone 2 speelt zich twee jaar af na het eerste deel. En ISA brengt het gevecht naar de eigen thuiswereld van de vijand, namelijk de wereld van de Helghans. Het doel van de ISA is simpel: Neem de leider van de Helghans, keizer Visari, gevangen en breng het oorlogsapparaat tot een halt. Jij zult de rol aannemen van Sev, een veteraan die een flink aantal oorlogen heeft meegemaakt en lid is van een Special Forces eenheid genaamd de Legion. Jij zult de leiding over deze groep soldaten hebben om die simpele missie te voltooien. Maar dit blijkt niet zo gemakkelijk te zijn als gedacht. Er zal ten eerste genoeg weerstand geboden worden door de Helghans en ten tweede blijken de Helghans zich erg goed te hebben aangepast aan de slechte omstandigheden op hun eigen planeet. Je zult dus ontdekken dat niet alleen de Helghans formidabele vijanden zijn, maar waarschijnlijk de grootste vijand de planeet zelf is. Een verhaallijn die niet heel spannend klinkt eigenlijk. Maar dit was eigenlijk ook niet het geval in het eerste deel van deze serie. Een game die zeker niet zwaar op het verhaal leunt, maar net genoeg info bevat om je aan het knallen te zetten. Een ding wat ik zeker niet erg vind, want het draait natuurlijk om die spetterende actie in deze FPS.

Ongeziene realisme

Guerilla heeft altijd gezegd dat ze een zo realistische mogelijke shooter willen creëren. Dit dan niet hier in deze wereld, maar op een andere plaats, in een andere setting en in een andere tijd. Dit zullen ze dus wederom doen in Killzone 2 en ik moet zeggen op gameplay gebied ziet dat er erg goed uit. De soldaten hebben hun geweren allemaal vast zoals het moet en bijvoorbeeld het laden is allemaal afgekeken van de werkelijkheid. Dit wilt zelfs zeggen dat de makers van verschillende wapens opnames hebben gemaakt om uiteindelijk zo realistisch mogelijke animaties in de game te stoppen. De besturing zal weinig verandering ondergaan, maar dat is ook zeker niet nodig. Er zullen een flink aantal nieuwe wapens, granaten en dergelijke worden toegevoegd en er zullen ook de al bekende wapens terug te vinden zijn. Maar het belangrijkste moet toch wel zijn dat de gameplay groots, chaotisch, gedetailleerd zal zijn. Je zult midden in het slagveld gedropt worden en je maar moeten redden tegen de ladingen vijanden. Killzone 2 beloofd dus zeker op gameplay gebied veel goeds te gaan doen.

Omdat de Playstation 3 enorm veel processorkracht te bieden heeft, kunnen de makers hier natuurlijk gretig gebruik van maken. Dit betekent dat ten eerste de AI van de vijanden erg goed in elkaar zal zitten. De vijanden zullen dynamisch en interactief reageren op jouw acties. Ook het feit dat de vijanden de mogelijkheid hebben om de kracht van de planeet zelf te gebruiken tegen jouw, maakt de game zeker erg uitdagend. Daarnaast bied de game ook een 7.1 ondersteuning, een feit dat we nog bij weinig games hebben gezien, maar zeker een leuke toevoeging is, aan een game zo bomvol met actie als deze.

Ongeziene graphics

Maar het grootste pluspunt van deze game moet toch wel de graphics zijn. Want deze game zal werkelijk veel van de Playstation 3 gaan vragen. Hoewel wederom de game er niet uitziet als de eerste beelden die ons voorgeschoteld werden, ziet het er geweldig uit. Er zullen talloze technieken gebruikt worden om de game zo realistisch mogelijk te maken. Zo zullen de weeromstandigheden op de planeet enorm goed naar voren komen en zullen de omgevingen bomvol zitten met details. De vergelijking die al vaker is gemaakt, is dat er evenveel polygonen in een soldaat zitten als in een compleet level van de eerste Killzone op de PS2. En dat zegt toch zeker erg veel. Ook het originele idee en ontwerp van de planeet van de Helghans zorgt ervoor dat wel veel moois kunnen verwachten. Een game waar ik graag nog veel meer van hoop te zien.

Op Killzone 2 wordt heel hoog ingezet door Sony en wordt ook als een potentiële systemseller gezien. En met prachtige graphics, spetterende actievolle missies, 7.1 geluid en diverse originele ontwerpen van vijanden, planeten en omgevingen kan dit nog wel eens waar gaan worden. Maar voordat we al te veel gaan verwachten, wordt het maar eerst wachten op wat meer beelden van de gameplay, graphics en levels. Ook een mogelijke demo zal enorm helpen. Een game waar ik en vele anderen zeker op zitten te wachten. Dus Guerilla schiet op en zet Nederland op de kaart met deze geweldige game.