Playstation gaat vrolijk door met het verwennen van pc-spelers door hun grootste games te porten. Horizon Forbidden West is alweer een tijdje uit voor de Playstation 5 en het werd dan ook hoogste tijd om deze game van Nederlandse bodem naar PC te brengen. Dit is één van de mooiste games op de Playstation 5 en de verwachtingen zijn dan ook hoog. Helaas schommelt de kwaliteit van deze porten flink op dag één. De belangrijkste vragen zijn of er iets is veranderd, hoe het loopt en of het uiteindelijk een goede port is. Antwoord op de laatste vraag is in ieder geval een volmondige ja! Dit is één van de meest soepele en prachtig ogende Playstation titel die we op dit moment op PC kunnen spelen.
Een volledig pakket
De pc-versie van Horizon Forbidden West Complete Edition bevat alle PS5-content en de uitbreiding Burning Shores. De pc-versie is qua content identiek aan de PS5 versie, dus spelers die iets nieuws hadden verwacht zullen hier helaas niks nieuws vinden. Een missie bug in het begin van de PS5 versie is hier zelfs terug te vinden. De game borduurt verder op het eerste deel en het verhaal van Aloy. Aloy is een jonge jager van de Nora-stam en een kloon van de wetenschapper Elisabet Sobeck uit de Oude Wereld. Samen met een groep nieuwe en bekende personages verkent ze het grensgebied dat bekend staat als het Verboden Westen om de bron te vinden van een mysterieuze plaag die dodelijk is voor iedereen die hij infecteert. Het verhaal, de vele zijmissies en de geheimen in de enorme open wereld zijn goed voor tientallen uren speelplezier. Pc-spelers krijgen hiermee dan ook een mooi volledig pakket voorgeschoteld.
Het grootste verschil zit hem dan natuurlijk in de game goed te laten werken met muis en toetsenbord. We kunnen zeggen dat de game net zo heerlijk wegspeelt als met een controller. Er zijn bepaalde onderdelen, zoals het richten met pijl en boog, die zelfs ietsjes makkelijker gaan dan met een controller. Als we kijken naar de standaard instellingen dan zijn er een paar andere delen die iets minder soepel werken. Zo is het wisselen van wapens met de F knop even wennen en had ik dit eerder op je muis verwacht en ook je sterke aanval op G voelt soms wat lastig aan tijdens de wilde gevechten. De dubbele tap op AWSD zorgt standaard voor een dodge, maar dit kan tijdens het klimmen op kleine platformen per ongeluk in een dodelijk val resulteren. Maar hier laat de Nederlandse ontwikkelaar Nixxes zien dat dit niet hun eerste game is die ze naar PC porten. Al deze opties en meer kun je aanpassen of aan/uit zetten en dit werkt uitstekend. Het blijft een persoonlijke voorkeur en dat je deze onderdelen kunt aanpassen, zijn juist de opties die pc-spelers verwachten.
Maar hoe ziet het eruit?
De PS5-versie van Forbidden West gaf spelers net als bij vele andere titels de keuze tussen een performance of een quality modus. In de Quality Mode zag het spel er mooier uit, maar dat ging ten koste van de framerate en ging soms zelfs ten koste van de spelervaring. Voor deze versie hoeven we deze keuze niet te maken en je hebt hier niet eens de beste hardware voor nodig. Het ziet er prachtig uit en je krijgt alle voordelen van de quality modus van de PS5 op de pc, maar met een veel hogere framerate. De game draait erg stabiel en je merkt dat bij met name de grote open gebieden, waar er veel te zien is, je PC het een stuk zwaarder krijgt. Dit is voor mij de game om te laten zien hoe games er op dit moment uit kunnen zien op PC. De grote hoeveelheid details in het gras, bloemen en planten zorgen voor een heerlijke ervaring.
Horizon Forbidden West bevat ook de nodige extra’s zoals NVIDIA DLSS 3, Intel XeSS, AMD FSR 2 en AMD FSR 3 wordt in de toekomst verwacht. Er is ondersteuning voor DualSense-controllers met haptische feedback en adaptieve triggerfuncties. De game is bovendien speelbaar op ultrawide schermen en werkt met een aantal wilde aspect ratio’s zoals 21:9, 32:9 en 49:9. Er moet hier wel gezegd worden dat je wel wat in de instellingen moet aanpassen om op ultrawide de beste ervaring te krijgen. Zo bevatten de cut scenes standard zwarte balken zelfs als je een ultrawide aspect ratio hebt geselecteerd. Deze balken moet je uitzetten. De menu’s, inclusief je kaart, zijn op dit moment gelocked 16:9 en bevat helaas een bug waar het moeilijker is om iconen op de kaar te selecteren. Ik hoop dat dit in de toekomst snel wordt verholpen en de menu’s volledige ultrawide ondersteuning krijgen.
Een prachtige port
De graphics zien er geweldig uit en met name de enorme wereld buiten komt nog beter tot zijn recht op de PC. De kleinere levels binnen in de vele ruïnes hebben wat minder baat bij de extra rekenkracht. Deze game bevat een grote hoeveelheid cut scenes en de extra rekenkracht zorgen er mooi voor dat deze er een stuk beter uitzien. De game bevat geen wilde nieuwe opties zoals raytracing, want dit bevatte de PS5-versie ook niet en de game heeft dit eigenlijk niet nodig. Shaders worden tijdens de laadschermen gecompileerd en kan wat vertraging opleveren afhankelijk van je hardware. Gelukkig komen deze niet al te vaak voor en is dit alles een erg soepele en naadloze ervaring. De PC-versie van Forbidden West is dan een genot om te spelen en als je deze game nog niet gespeeld hebt dan is een no brainer om deze aan te schaffen. Het bevat alle content en meer om de game een groot succes op de PC te maken.