Halo 3 was voor velen een erg nette afsluiting van de trilogie. Zo had dit deel eindelijk het beste van de voorgaande delen in één game. Zo hadden we een uitdagende en meeslepende singleplayer vergelijkbaar met deel 1 en een verslavende multiplayer uit deel 2. Hoewel er geroepen werd dat dit het einde was van de Halo franchise, konden ze het toch niet laten om verder te borduren op het succes van het Halo universum. Zo kunnen we in 2010 Halo: Reach verwachten en kunnen we op 22 september aanstaande Halo 3:ODST verwachten. Helaas moeten we Masterchief achter laten in Halo 3 en gaan we nu aan de slag met de Orbital Drop Shock Troopers.
Prepare to drop!
Zoals al gezegd neem je de rol aan van een Orbital Drop Shock Trooper in deze prequel van Halo 3. Zo zal deze game zich afspelen tussen het tweede en derde deel en geeft het de makers meer ruimte om het verhaal verder uit te diepen. De game start met het droppen van een Rookie die jij op het begin zult volgen. Deze soldaat wordt in de stad Mombasa gedropt om hier de Covenant te verjagen. Maar tijdens de landing ontstaat er een schokgolf door een schip van de Covenant en valt al jouw apparatuur uit. Zes uur later wordt jij wakker, alleen en onwetend over je situatie daar. Jij besluit op onderzoek uit te gaan en probeert zo andere soldaten terug te vinden die mogelijk ook de landing hebben overleefd. En zo volg jij het verhaal eerst via deze Rookie. Maar jij zult niet de gehele tijd deze soldaat volgen, maar gedurende de game zul jij diverse verhaallijnen van andere soldaten volgen door middel van flashbacks die jij zelf zult spelen. Hierdoor zullen in de flashback regelmatig de actie en opdrachten die je moet uitvoeren erg anders zijn dan de actie met de Rookie. Zo zal je de ene keer een brug op moeten blazen en de andere keer weer als sniper moeten fungeren. Een erg interessante en leuke manier om het verhaal dieper uit te pluizen en zeker ook op het gebied van gameplay.
Tijdens het eerste gevecht in deze game wordt al meteen duidelijk dat deze game toch redelijk anders zal aanvoelen dan Halo 3. In ODST ben jij een ‘gewone’ soldaat en zul jij niet de eigenschappen hebben die Masterchief wel heeft. Zo zal de nadruk hier soms eerder liggen op stealth en de tactische aanpak dan op de frontale aanval. En het zal soms zelfs mogelijk zijn om een complete groep vijanden te ontwijken zodat je in geen enkel gevaar komt. Ook het wapenarsenaal van je personage is aangepakt. Zo zul je een pistool en een machinegeweer met een demper hebben waarmee de nadruk op stealth nogmaals gemaakt wordt. Maar de grootste toevoeging moet de visor zijn waarover de soldaten beschikken. Hiermee zul jij makkelijker in het donker kunnen kijken en zullen vijanden eerder herkend kunnen worden door een soort omlijning systeem. Je zou zeggen dat dit de game juist makkelijker zou maken, maar integendeel. Je zult niet zoals in Halo 3 je leven terug kunnen verdienen door even te wachten, maar dit zal moeten gebeuren via health packs. Een verandering die de complete speelstijl van Halo 3 overhoop gooit, maar mogelijk wel erg interessant kan uit pakken. Zo zul je een tactische shooter krijgen in plaats van een game die draait om de frontale aanval.
De stad Mombasa
Je zult gedurende de gehele game je moeten verplaatsen in deze stad Mombasa. Gelukkig is deze stad en de locaties die je in de flashbacks tegenkomt erg divers en zorgt dit voor de nodige afwisseling. De levels zullen meestal opgebouwd zijn zodat er meerdere paden zullen zijn die je kunt nemen. Als jij niet de gehele map uit je hoofd wilt leren, zit er ook een mogelijkheid in om via een 3D map je route vast te leggen, zodat je later in dit level informatie kunt opvragen welke kant je op moet. Erg handig, zeker als jij midden in een gevecht zit en niet de rust hebt om op je map te kijken. Op het gebied van graphics lijkt deze game een opgepoetste versie van Halo 3. Alles ziet er net wat gedetailleerder uit en dit is maar goed ook. Ze hadden er niet mee weg kunnen komen om de graphics hetzelfde te laten.
Maar dan hebben we natuurlijk nog de multiplayer. En deze wordt zelfs op een aparte disc meegeleverd, want ODST zal bestaan uit twee discs. Op de ene zal de complete singleplayer avontuur te vinden zijn en op de ander vinden we de complete Halo 3 multiplayer ervaring met alle maps en ook een paar extra maps. Dit klinkt natuurlijk erg magertjes, omdat er hier gewoonweg de multiplayer van Halo 3 gerecycled wordt. Er is wel een extra mode aan toegevoegd, Firefight genaamd. Hierin zul jij je moeten verdedigen met maximaal drie anderen tegen steeds sterker wordende golven vijanden. Een mode die we in diverse andere games ook hebben gezien en niet bijster origineel is, maar wel erg leuk bleek te zijn in deze andere games. Op multiplayer gebied zal het zeker goed zijn, omdat deze in Halo 3 ook dik in orde was.
En dan komen we nu aan tot de conclusie van deze preview. En deze is helaas nog gemengd. ODST is geen volwaardige game, omdat de singleplayer maar een paar uur zal duren en dit is jammer. Zeker doordat de game voor een volwaardige game de winkel ingaat. De singleplayer blijkt wel een nieuwe draai aan het Halo universum te geven en dit is erg interessant te noemen, maar mijn grootste teleurstelling is het feit dat de multiplayer gerecycled wordt uit Halo 3. Het klopt dat deze erg goed was, maar ze hadden gerust er iets meer energie in kunnen steken om ook deze multiplayer te vernieuwen. Het wordt dus afwachten of deze game het waard is om voor een volwaardige game weg te gaan terwijl er op het eerste gezicht weinig nieuws te vinden valt.