Het zelf in elkaar zetten van figuren, miniaturen en ander plastic decoratie is ouder dan videospellen. Het is dan ook geen wonder dat deze grote analoge hobby wel eens een digitaal uitstapje maakt. Voor Europeanen is Warhammer één van de grootste merken, maar als we naar Azië kijken dan springt er een serie rondom grote robots met kop en schouders bovenuit. De anime serie Gundam of de plastic figuren met de naam Gunpla (Gundam Plastic) is extreem populair en is zelfs zo groot dat de spellen die voorheen niet naar het westen kwamen nu ook hier netjes in de winkel komen te liggen. Gundam Breaker 4 is dan ook het vierde deel in een erg succesvolle serie die voor de eerste keer in het Engels uitkomt. Het is de ultieme game voor liefhebbers van Gunpla, maar het heeft moeite om de aandacht van andere spelers vast te houden.
Enorme robots
Als je bekend bent met de Gundam Breaker-serie dan weet je waarschijnlijk wat je kunt verwachten. Maar voor de spelers die totaal niet bekend zijn met de serie is de basis snel duidelijk. Iedere speler bestuurt zijn eigen grote robot, Gundam, en door gevechten te winnen zul je steeds meer robotonderdelen verzamelen. Je zult hier weinig voorkennis nodig hebben en de aanpak hier is redelijk meta. Je bent in het spel onderdeel van een ander spel met de naam Gundam Battle Blaze Beyond Borders of afgekort GB4. Wat toevallig dezelfde afkorting is als de game zelf. In de game ontmoet je andere spelers van het spel en ben je onderdeel van een grote beta. Erg origineel en vreemd. Het geeft de game in ieder geval een goede reden om alles netjes uit te leggen en nieuwe spelers mee te nemen. Je vormt een clan met een paar fictieve spelers met wie je samen een volledig verhaallijn doorloopt.
Het verhaal is anders dan je zou verwachten. Het draait hier niet om de vele anime series of manga’s, maar om het verhaal rondom je clan. Zo kom je zowel een meisje als een jongen tegen en hun dynamiek zorgt voor veel leuke momenten. Het weet de vele missies en gevechten mooi aan elkaar te knopen met als doel het verdienen van nieuwe robotonderdelen. Het geeft een idee wat de speler in de multiplayer kan verwachten en welke sfeer de makers proberen te creëren. Het is een sociale ervaring waar het uiteindelijk draait om het bouwen en deze robots met veel enthousiasme te delen met anderen.
Heel veel gevechten
Je begint in een hub waar je een missie kan starten, maar ook met de personages kunt praten, nieuwe items kopen of gewoon lekker te hangen. De missies bevatten een aantal levels waar je een klein aantal vijandige robots onschadelijk moet maken. Dit gebeurt op een hack en slash manier en de levels zijn in veel gevallen erg klein. De game weet hier ook grafisch niet echt een grote indruk te wekken. We zijn flink wat gewend van de Dragonball games en hier bevatten de robots voornamelijk alle details. De omgevingen zijn erg plat en oninteressant. Je probeert zo snel mogelijk de vijanden te verslaan met een reeks aan verschillende combo’s, geld te verzamelen en als je geluk hebt nieuwe en betere wapens of onderdelen. De gevechten duren dan ook niet langer dan een paar minuten. Dit is een simpele loop en draait op één grote aanname: het willen bouwen en experimenteren met robots. De game bevat honderden verschillende onderdelen, accessoires en wapens. Elk met hun eigen specificaties en mogelijkheden.
De grote hoeveelheid onderdelen kun je op heel veel manieren combineren en met name de accessoires zorgen voor een groot verschil tussen de vele robots. Het wisselen, veranderen en aanpassen van de onderdelen werkt hier lekker snel en gemakkelijk waardoor je ook als je geen interesse hebt in het bouwen snel een eigen creatie kunt neerzetten. Je kunt elk onderdeel van je robot aanpassen: armen, borst, hoofd, benen, wapens, vaardigheden, verf, stickers en zelfs de schaal. Het resultaat is elke keer anders en heeft effect op hoe de robot presteert. Je wilt elke keer toch weer even kijken wat er is veranderd of welke speciale aanval er bij is gekomen.
Diorama’s en laadschermen
De robots bevatten redelijk wat diepgang en je kunt een hoop mooie acties op het scherm toveren. Maar waar dit niet het geval is, zijn de missies en de gevechten. Er verschijnen een paar robots en die moet je met de grond gelijk maken. Er zit hier geen strategie in hoe je tussen de vijanden beweegt of hoe je gebruik maakt van de omgeving. Er zijn wat kleine variaties zoals het beschermen van een toren of een voertuig, maar het blijven gevechten met andere robots. Na elk level is er dan ook even een kort laadscherm, waardoor je zelfs in je eerste uur al tientallen laadschermen voor je kiezen krijgt. Het gebrek aan diversiteit en een mooie flow zorgen ervoor dat de game niet de meest makkelijke ervaring is voor nieuwe spelers.
Naast de missies en robots bouwen, kunnen we ook diorama’s maken. De Diorama-modus is een toffe nieuwe aanvulling aan de serie waar je de robots en verdiende onderdelen in een mooie omgeving kunt plaatsen. Je hebt hier extreem veel mogelijkheden van het aanpassen van de pose van een robot tot het plaatsen van speciale effecten. Het laat zien waar de focus ligt: een digitale optie voor mensen die geïnteresseerd zijn in Gunpla, maar niet de ruimte hebben om tientallen plastic modellen tentoon te stellen. De game bevat dan ook heel veel manieren om de foto’s te delen en de creaties van anderen te beoordelen.
Weet waar je aan begint
Gundam Breaker 4 is een game met een duidelijke focus. Het bouwen van heel veel robots en deze met andere spelers te delen. Dit kan op basis van specificaties of visueel spektakel van een diorama. De verhaallijn en de missies vallen snel in herhaling en dienen voornamelijk om een arena te bieden om je creatie uit te proberen. Het is dan ook jammer dat de game visueel niet het spektakel en presentatie van de anime serie bereikt. Dit is niet een game die je aanschaft voor de gevechten, maar om je passie voor het bouwen van Gunpla met anderen te delen en Gundam Breaker 4 biedt hier een mooi uitgebreid platform voor.