Keuzes maken kan soms heel erg moeilijk zijn, zeker voor een gamer. Er zijn maar 24 korte uren per dag beschikbaar voor al dat noodzakelijke gamen. De games die zich het meeste schuldig maken aan het opmaken van die tijd zijn de MMO’s en RPG’s. Daarnaast beschikt iedereen ook maar over een beperkt aantal muntjes, waardoor de keuze tussen een nieuwe game of een maandelijks bedrag voor een MMO gemaakt moet worden. Het ontbreken van een maandelijks bedrag en de erg leuke gameplay maakte van Guild Wars zo’n geweldige game, omdat als je de game eenmaal de game had gekocht, niks meer hoefde uit te geven en de game eeuwig kon spelen. Mits je natuurlijk de extra op zichzelf staande uitbreidingen wilde aanschaffen. De laatste uitbreiding verscheen in 2007 en 2012 moet toch echt het jaar worden voor Guild Wars 2. De gehele game is van de grond af aan opgebouwd en er worden heel veel elementen omgegooid. De verwachtingen zijn zacht gezegd torenhoog.

5 rassen, 8 beroepen

Een MMO begint met de keuze van het karakter waar je de komende maanden honderden uren in zult steken en ze hebben hier een paar interessante verbeteringen toegevoegd. Ten eerste is de grootste natuurlijk dat er nu rassen zijn, omdat er in de voorgaande delen uitsluitend met de mensen gespeeld kon worden. Naast mens hebben we de rassen Sylvari, Norn, Charr en Asura, waar de speler uit kan kiezen. De rassen zijn uiterst verschillend te noemen. De Sylvari ogen slank en elf achtig, de Asura zijn kleine magische wezens, de Norn is een barbaars ras en de Charr zijn grote wolfachtige wezens. Bij de beroepen zien we een paar bekende en nieuwe gezichten. Er is één grote verbetering waar ik ze enorm dankbaar om ben. Er is geen healer beroep, maar het is nu mogelijk dat iedereen elkaar kan helpen, reviven en kan healen. Hierdoor zullen we geen eindeloze zoektochten meer hebben naar een specifiek beroep of de juiste verhouding beroepen. Er zullen 8 beroepen aanwezig zijn in Guild Wars 2 en de keuze wordt bepaald door welke speelstijl jou het meeste aanspreekt. De beroepen zijn kort gezegd: Mesmer, Engineer, Thief, Guardian, Necromancer, Ranger, Warrior en Mentalist. Enkele kennen we al van het eerste deel, maar elk zal een compleet nieuwe set skills, aanvallen en mogelijkheden hebben. Er is niks gerecycled van de voorgaande delen, waardoor we heel veel nieuws kunnen verwachten.

De Mesmers spelen met deceptie en verwarring om zo hun vijanden te verslaan. Interessante mogelijkheden die we voorbij hebben zien komen zijn klonen maken die aanvallen doen. Klonen die de aandacht van de vijand afleiden of portalen die het mogelijk maken om achter een vijand terecht te raken en meer schade aan te richten. Dit zal niet het meest makkelijke beroep zijn, maar het zal strategisch en gameplay wise erg interessant zijn. De Engineer moet het hebben van de gadgets en apparaten die hij of zij maakt. Mijnen, bommen, turrets en andere apparaten maken het mogelijk voor een Engineer om zijn vijanden een kopje kleiner te maken. De Thief draait volledig om stealth en vijanden ongezien aanvallen. De Guardian is een beroep die zich richt op de verdediging van zijn medeteamgenoten, maar zelf flinke klappen kan uitdelen met tweehandige hamers of een staf. De Necromancer beheerst de donkere kunsten, laat doden voor zich vechten en laat de levenskracht van zijn vijanden verdwijnen. De Ranger is uitstekend met een boog en heeft diverse huisdieren die hij kan roepen. De Warrior vertrouwd op zijn brute kracht en het gebruiken van slagwapens. Geef hem of haar een wapen en hij of zij zal het ten volle benutten. Tenslotte hebben we de Elementalist, die de krachten van de elementen gebruikt. Vuur, water, aarde en wind maken het de vijanden moeilijk. Met zoveel keus en diversiteit is er voor elke speler een speelstijl te vinden, die het beste bij hem of haar past.

Geen enkele speler beleeft hetzelfde

Op het eerste gezicht lijkt er weinig te zijn verandert als we de game voor het eerst zien. Er is een hoop informatie te vinden op het beeld, heel veel skills die je kunt activeren, en berichten dat je een quest bent gestart. Dit laatste wordt niet gedaan zoals we gewend zijn. Je loopt niet naar een NPC toe met een groot uitroepteken boven zijn hoofd. Maar alles wordt dynamisch gestart en geactiveerd. Het is nog moeilijk om dit voor te stellen, omdat we de game niet voor langere periodes hebben kunnen spelen, maar als je een gebied binnenloopt, kan het gebeuren dat je ineens midden in een enorm gevecht terecht komt, waar ze een kasteel bestormen. Je kunt kiezen om een kant te helpen of gewoon weglopen. Er wordt beloofd dat diverse events weer andere events activeren als je die op een bepaalde manier afhandelt. Hierdoor zouden heel veel mensen verschillende dingen tegen moeten komen en hebben we niet meer te maken met dezelfde volgorde van activiteiten. Het zal zelfs mogelijk zijn om gebieden nogmaals te doorlopen, omdat er andere dingen kunnen gebeuren.  

De gevechten zijn ook veel dynamischer geworden omdat positie en timing nu ook een belangrijke rol spelen. Er zullen diverse skills gecombineerd kunnen worden van verschillende spelers, om zo weer interessante aanvallen te creëren. Daarnaast is het mooi om te zien dat het coöp. element hier heel vrij genomen wordt. Als je met twee mensen in een gebied hetzelfde monster aanvalt, zul je voordelen krijgen van de andere speler, zonder een groep te vormen. Dit gebeurt automatisch en is toch wel heel erg chill. Het zal dus nog steeds mogelijk zijn om de game solo te spelen. Doodgaan is ook verandert en veel leuker gemaakt. Als je levenspunten op nul komen te staan, zal je in een ‘downed’ modus terecht komen. Je hebt specifieke downed aanvallen die minder sterk zijn en je de mogelijkheid geven om nog door te vechten. Andere spelers kunnen je weer tot leven wekken of je moet een klein bedrag betalen om tot leven gewekt te worden bij een portaal. Er zijn weer skills te vinden in de game die op dit onderdeel handig inspelen.

Dungeons en PvP

Mensen worden steeds beter in het spelen van MMO’s en het is soms wonderbaarlijk om te zien hoe snel mensen door de gehele game heenlopen. De verschillende rassen met diverse verhaallijnen zorgen voor enige verlenging van de game, maar er zijn nog twee andere onderdelen in Guild Wars 2 te vinden die de speelduur aanzienlijk verlengen. Ten eerste hebben we de Dungeons, er zijn twee varianten: Story Dungeons en Explorable Dungeons. De eerste is meer gericht op een groepsgebaseerde kort verhaal, die het verhaal van de normale game uitdiept. Als je deze eenmaal verslagen hebt, zal je de Explorable versie unlocken. Deze zal veel moeilijker zijn, met diverse mogelijkheden en tactieken. Maar als beloning zullen er schatten te vinden zijn in de Dungeons. Dit klinkt interessant, omdat zo de fanatieke en minder fanatieke spelers endgame content krijgen. De Player vs Player matches zullen natuurlijk weer aanwezig zijn en die waren in het eerste deel al erg verslavend en competitief. Maar doordat de game nu veel meer gebalanceerd oogt en minder afhankelijk is van de hoeveelheid healers, kan er nu meer gekeken worden naar het daadwerkelijke vechten en strategie in de aanvallen en combinatie aanvallen.

Grafisch gezien mogen we de game natuurlijk niet vergeten, want naast de grote hoeveelheid content en diepe gameplay, lijkt het erop dat we ook een fantastische visuele ervaring kunnen verwachten. Het stijltje die ze hebben gekozen alsook de tekenachtige tussenfilmpjes zorgen voor een mooie ervaring. En de mensen die een 3D scherm hebben, kunnen de game in 3D spelen. Kortom dit kan nog wel eens de grote verrassing worden in het genre van de MMO’s. De game tikt alle juiste vakjes aan en probeert zelfs veel verbeteringen aan het genre toe te voegen. Het is nu nog wachten op de releasedatum van de game, want we hebben nu wel lang genoeg gewacht.