De meest bekende oranje kater moet toch wel Garfield zijn, de lasagne etende kater die al te beroerd is om op de bank te springen. De grote hoeveelheid grappige stripjes met deze oranje kater zou genoeg inspiratie moeten opleveren om een leuke vermakelijke game te creëren. Garfield’s Wild Ride is het resultaat en in combinatie met de schappelijke prijs van €0,89 zou je toch denken dat er niks mis kan gaan?
Heb ik deze game al niet eens eerder gespeeld?
De eerste keer dat je de game opstart moet je je voorbereiden op een enorme lading effecten op je beeldscherm, diverse bewegende elementen, drukke muziek en heel veel felle kleuren. De ontwikkelaar probeert te veel de aandacht vast te houden van de speler en schrikt die eerder af. Andy het bekende baasje is aanwezig, Odie het bekende hondje zijn ook allemaal aanwezig, maar de game draait toch voornamelijk om Garfield. Druk op play en het avontuur kan beginnen. Er zijn diverse games op het mobiele platform die voor nieuwe genres hebben gezorgd, waarvan het genre endless runner er eentje is. Garfield’s Wild Ride valt ook onder dit genre, wat inhoudt dat je zo lang mogelijk obstakels moet ontwijken terwijl Garfield met een hoog tempo naar de rechterkant van je scherm beweegt. Je moet naast het ontwijken van obstakels ook muntjes, lasagnes of mysterie blokken verzamelen. De muntjes worden gebruikt om nieuwe kleding, pakjes, omgevingen en muziekjes te unlocken, de lasagnes laten je trofeeën unlocken en de mysterie blokken zorgen ervoor dat je als super garfield kan vliegen, met een skateboard of op Odie een gedeelte kunt afleggen.
Ondanks het onschuldige uiterlijk van deze game is het spel zeker erg pittig te noemen. De eerste paar keren zul je niet verder komen dan een paar tientallen meters en dit heeft voornamelijk met de besturing te maken. Door op het scherm te drukken kun je Garfield omhoog laten zweven en wanneer je loslaat zal hij weer langzaam zakken en daar zit dan voornamelijk de moeilijkheid. Hij reageert net niet lekker genoeg om alle obstakels te kunnen ontwijken zoals je zou willen. Hij zakt net te langzaam om de snellere stukken te kunnen spelen. Ook de grote hoeveelheid elementen op het beeld zorgt op een bepaald moment voor een enorme vlek aan kleuren waardoor de game haast onspeelbaar wordt. Maar waar doe je het dan voor? De game heeft elke keer 3 missies die je moet voltooien om een bedrag met muntjes te verdienen. Denk dan aan een bepaalde afstand afleggen, Odie een paar keer gebruiken of een bepaald aantal lasagnes te pakken. Dit zorgt gelukkig voor een extra doel tijdens het spelen dan alleen maar zo ver mogelijk komen.
Nog meer aanschaffen?
Na een flink tijd te hebben gespeeld, diverse missies te hebben voltooid en een grote hoeveelheid lasagnes te weten bemachtigen was ik wel eens benieuwd wat ik nou allemaal in de shop kon kopen. En hier merk je dan meteen dat de game volledig is gemaakt om mensen in-game muntjes te laten aanschaffen. De bedragen van de extra kleding, hoedjes, levels en muziekjes zijn zo enorm hoog dat je de game dagen achter elkaar non-stop moet spelen om ook maar deze dingen bij elkaar te kunnen verdienen. De eerste objecten zijn nog te halen, maar de levels en muziekjes zijn zo enorm duur dat het een flinke lading uren hersenloos muntjes betekent. Want tot nu toe heb je namelijk maar beschikking over één level, de woonwijk. Visueel ziet de game er ok uit, maar het valt net iets teveel in herhaling. De gameplay verandert in die gehele tijd niet en als de achtergrond er ineens uitziet als een jungle voegt dat weinig toe. Op dat punt hield het voor mij op.
De gehele game is een flinke kopie van Jetpack Joyride, waarbij Jetpack Joyride net iets lekkerder aanvoelt en meer te bieden heeft en bovendien gratis is, wanneer je de game wilt aanschaffen. Garfield is een heel leuk karakter en er wordt totaal niks meegedaan. Het feit dat je gedwongen wordt om meer levels te kopen, waarbij de voldoening minimaal is, zorgt ervoor dat je de game al snel zult wegleggen. Garfield verdient meer dan dit.