De laatste tijd kunnen we ons weer flink vermaken met diverse fighting games zoals Street Fighter 4 en UFC Undisputed. Natuurlijk zijn dit twee totaal verschillende games, maar desalniettemin is er voor ieder wat wils en is de concurrentie erg hoog. Vooral UFC zorgde voor een grote indruk en luidt een nieuwe succesvolle richting op voor deze franchise. Een ander vergelijkbare succesvolle franchise is natuurlijk Fight Night en EA kon natuurlijk niet achterblijven en komt met alweer het vierde deel. Fight Night Round 4 is een boksgame die het net zoals UFC van de realisme en actie moet hebben. De eerste beelden van deze game zagen er toch erg indrukwekkend uit, dus ik gooide de disc er maar eens in om mijn tegenstanders alle kanten van de ring te laten zien.
Realisme op een erg hoog niveau
Het punt waar bij Fight Night Round 4 de grootste aandacht naar uit is gegaan, zijn de graphics. De graphics van Fight Night Round 3 waren al erg indrukwekkend en ze hadden gerust met een verbeterde engine kunnen komen. Maar ze hebben er zelfs voor gekozen om een compleet nieuwe engine te bouwen waar de realisme van de spelers, klappen, bewegingen, zweet en wonden beter naar voren komen. En dit is echt te merken tijdens het spelen van deze game. Vooral het vallen van zweet druppels en dergelijke op de lichamen van de spelers is toch erg indrukwekkend te noemen. Zo zullen de zweetdruppels op de lichamen realistisch naar beneden druppelen en vallen de zweetdruppels allemaal op een unieke wijze naar beneden bij een klap. Daarnaast hebben we ook met geweldige replica’s van de spelers te maken, want elke speler is tot op het haartje nagemaakt en er zitten dit keer niet echt boksers tussen die totaal niet op de werkelijke speler lijkt. Bovendien heeft elke speler ook zijn unieke speelwijze en bewegingen meegekregen, waardoor elke speler op zijn eigen wijze bokst en rondloopt. En dit is toch erg goed te merken, zo zal een Muhammed Ali veel opener en rechtop de ring instappen en zal een Mike Tyson veel meer ingetogen en gebukt boksen. Op het grafische vlak scoort deze erg hoog, want het is toch echt mooi om te zien hoe de boksers elkaar de hersenen inslaan. Helaas is er wel een minpunt aan de realisme van deze game en dit is hiermee ook meteen het grootste minpunt van de gehele game. Zo lijkt het tijdens het vechten alsof je tegen een betonnen muur aan het meppen staat en is de impact van een klap zo laag dat dit het plezier van de game helaas weghaalt. Hoewel dit in het echt ook op een zekere hoogte is, omdat de boksers toch een lading klappen opvangen zonder veel te reageren, had ik toch in deze game iets meer actie verwacht. Dit wordt gelukkig wel een deel verholpen door bepaalde effecten bij bepaalde aanvallen, maar alsnog is dit toch echt jammer. Je hebt niet het gevoel alsof jij je tegenstander echt pijn wilt doen.
Een hoop vechters en mogelijkheden
Fight Night Round 4 biedt een erg uitgebreide Career Modus, dat nu omgedoopt is tot Legacy Modus. Hierbij kun jij met één van inbegrepen of zelfgemaakte boksers zijn carrière na spelen of beginnen. En dit voelt erg bekend aan, doordat dit ook met een kalender werkt waarop jij data kan uitstippelen en je moet trainen tussen de periodes in. Dit met die kalender hebben we al eerder gezien bij diverse games en persoonlijk vindt ik het niet de meest overzichtelijke manier om een dergelijke game te spelen. Ik zie liever gewoon een knop met training, fight en recover dan dat ik dit allemaal in een kalender moet uitstippelen. Daarnaast lijkt de game al snel onoverzichtelijk omdat er erg veel gegevens tegelijk op het beeld verschijnen, maar gelukkig kan je het meeste gewoon doorklikken en is dit alleen interessant voor de mensen die elk specifiek onderdeel goed in de gaten willen houden. De Legacy modus begint zoals je zou verwachten gemakkelijk en wordt steeds moeilijker. De snelheid dat het moeilijker wordt is erg goed gedaan en het voelt niet als te makkelijk of te moeilijk aan. Het leukste blijft natuurlijk het multiplayer gedeelte en dit is natuurlijk zowel offline als online aanwezig in deze game.
Op gameplay gebied is er ook redelijk wat verandert ten opzichte van het vorige deel. Het vorige deel maakte enorm veel gebruik van het pookje om klappen uit te delen, maar ook bij het opstaan en andere acties. Ze hebben dit iets minder nu gedaan, maar alsnog gebruik je nu je rechterpookje om klappen uit te delen. En dit is een onderdeel waar je van moet houden. Dit geeft natuurlijk wel iets meer het gevoel alsof jij echt klappen aan het uit delen bent en ook geeft het goed weer de tijd dat het nodig is om een klap uit te delen. Maar je loopt al snel flink heen en weer te flikken met je pookje. Je wendt er snel aan, maar je kunt niet zoals bij het vorige deel de acties naar je knoppen zetten en dit is toch wel jammer. Naast de normale stoten kun je ook je tegenstander vastpakken, wegduwen, verdedigen, lopen en met je bovenlichaam bewegen. Vooral dit met je bovenlichaam bewegen heb je echt nodig en maakt deze boksgame eens strategische simulatie in plaats van een buttonsmash festijn. Want als jij succesvol een klap ontwijkt krijg je de kans om te counteren en deze klap heeft een grotere impact dan je normale klappen. Natuurlijk kun je nu ook de klappen uitvoeren die sterker maar langzamer zijn en hiervoor gebruik je de schouderknop in combinatie met het pookje in plaats van in het vorige deel een ingewikkelde ronddraai manoeuvre van het pookje. Voor de rest speelt deze game gelukkig niet te langzaam maar is de snelheid net goed dat het interessant blijft. Zo zijn de klappen iets versneld dan in de werkelijkheid en reageren de spelers wat directer dan je zou verwachten. De muziek in deze game maakt het plaatje ook compleet en je kunt zelfs een flink deel instellen aanpassen aan dit gedeelte. Zo kun je zelfs de muziek aanpassen per speler die afgespeeld wordt bij de intro en kun je aanvinken welke nummers je wel en niet wilt afspelen. De soundtrack van deze game is best wel uitgebreid en de muziek is lekker vlot en past goed bij deze boksgame.
En hiermee zijn we op het eind van deze review gekomen. Fight Night Round 4 is een erg goede boksgame die de essentie (het strategische spelletje) van boksen goed weergeeft. De graphics zijn geweldig en de details van de boksers is tot de puntjes goed uitgewerkt. Bovendien is de soundtrack erg leuk en biedt de gameplay genoeg diepgang om je voor flink wat uurtjes bezig te houden. Helaas staat er soms iets te veel informatie op je scherm en zijn de impacten van de klappen niet erg goed in deze game. Maar dit neemt niet weg dat dit een erg goede boksgame is die je zeker kunt aanschaffen.