Het ontwikkelen van games is ingewikkeld. Het uitwerken van alle verschillende elementen is een grote uitdaging en dat is dan ook de reden waarom veel ontwikkelaars bij een enkel genre blijven. De makers van Endless Dungeon laten zien dat ze totaal niet bang zijn voor een grote uitdaging. De kwaliteit van alles in deze game is heerlijk hoog en weet dan ook elke keer een glimlach op je gezicht te toveren. De game is een mix van een twin-stick shooter, tower defense titel en een sci-fi roguelite en het resultaat is veel beter dan je zou verwachten. Het valt dan ook enorm op wanneer deze game kansen laat liggen.

Het Station

Endless Dungeon speelt zich af aan boord van het Station, een enorm ruimtestation met meerdere verdiepingen. Een buitenaards ras met de naam Endless heeft dit station gebouwd, maar heeft het schip om onduidelijke reden verlaten. Het station is nu overladen met diverse monsters en jij zit hier opgesloten met een groep willekeurige helden. Het is aan deze onwaarschijnlijke helden om de kern van het station te bereiken en de reactor aan te zetten zodat iedereen kan ontsnappen. Het verhaal zal geen prijzen winnen, maar het weet de wereld op een interessante manier neer te zetten. Het verhaal wordt verteld met een aantrekkelijke platen in een stijl van een stripboek en de kwaliteit straalt er vanaf. In elke illustratie zit een hoop liefde en dat is mooi om te zien. Je begint in de Saloon, wat eruitziet als een gezellige bar. Deze bar fungeert als hub waar jij begint en terecht komt als je het leven laat tijdens je zoektocht naar de reactor.

Op het eerste gezicht ziet Endless Dungeon eruit als een twin-stick shooter, vergelijkbaar met The Ascent en Alienation. Met WASD ren je rond en richten en schieten doe je terwijl je beweegt met je muis. De wapens die je met je meedraagt en de speciale vaardigheden hangen af van het personage wat je kiest. Sweeper is de eerste held die je kunt kiezen en ziet eruit als een schoonmaker. Sweeper gebruikt pistolen en kan na verloop van tijd een vaardigheid gebruiken die vijanden vertraagd door de vloer met een plakkerig goedje te bedekken. Zed is een soldaat met een dik pantser en is puur gericht op zware wapens, zoals mitrailleurs en raketwerpers. Als speciale vaardigheid kan Zed een grote explosie oproepen. Elke held speelt flink anders en je zult naarmate je verder komt meer helden vrijspelen. De besturing werkt ook lekker strak, waardoor de helden vlot kunnen reageren op de gevaren die ze tegenkomen.

Deuren openen

Elk level wordt willekeurig gegenereerd en het is daardoor elke keer weer een verrassing wat je tegen gaat komen. Gelukkig zijn er veel onderdelen hetzelfde tussen elke run waardoor je weet wat je moet doen. Je zult een vierpotige robot met een groot kristal moeten beschermen en begeleiden naar de kernreactor. Doe je dit niet dan geldt dit meteen als een verlies. Je hebt geen idee waar de uitgang is waardoor je vele deuren zult moeten openen om de uitgang te vinden. Elke deur die je opent levert je wat grondstoffen op en kan je toegang geven tot nieuwe wapens en voorwerpen. Het loont dus om vele deuren te openen, maar achter elke deur kan ook een groot gevaar liggen. Het blijft dus spannend om de levels te verkennen en de levels voelen mooi gebalanceerd aan ondanks dat ze gegenereerd worden. Ze zien er bovendien er erg mooi en divers uit, waardoor je niet zo snel het gevoel hebt dat je door dezelfde bouwstenen aan het wandelen bent. De levels wisselen zonder moeite tussen chaos en rust in deze levels, waardoor je altijd op je hoede bent.

De levels zitten gevuld met monsters en deze zijn opgedeeld in vier verschillende types. Zo zul je insectachtige monsters tegenkomen, maar ook mechanische robots. Elke type komt met zijn eigen variaties op kleine en grote, snelle en langzame, zwakke en sterke monsters. Ze hebben elk hun eigen tactieken en zwakheden waardoor je niet simpelweg kunt blijven staan en schieten. Er zitten dan ook een paar erg lastige vijanden tussen. Vooral de vijanden die spontaan achter je tevoorschijn komen, zorgen ervoor dat je alert moet blijven. Gelukkig kun je naast je standaard wapens ook betere wapens in de levels vinden. Er zijn een paar uitblinkers, zoals een vlammenwerper die je personage omringt met vuur. Andere wapens zorgen er alleen voor dat je standaardwapen vuur, stroom of ijs schade doet. De kleuren van je kogels veranderen, maar de impact van deze upgrades vallen in de praktijk tegen.

Tower Defense

Het is dan ook onmogelijk om volledig op je wapens en vaardigheden te vertrouwen om de grote hoeveelheden monsters te overleven. Gelukkig kun je diverse turrets bouwen die je helpen bij het verdedigen. Elke kamer heeft een aantal plekken waar je deze turrets kunt bouwen, maar wees gewaarschuwd! Voor elke turret zul flink wat grondstoffen moeten inleveren, waardoor je goed moet nadenken waar je ze neerzet. Je kunt ze ook niet meer verplaatsen, waardoor je vastzit aan je keuze. Het is dan ook zo jammer dat het plaatsen zo gemakkelijk gaat. Het komt nog wel eens voor dat je per ongeluk een punt selecteert en een turret bouwt in het heetst van de strijd. De turrets waar je uit kunt kiezen kun je ook weer uitbreiden door grondstoffen in te zetten. En dit is dan ook waar de game het minst afgewerkt aanvoelt. Doordat de levels willekeurig zijn en je niet altijd de grondstoffen krijgt die je nodig hebt, komt het geregeld voor dat je maar weinig turrets kunt inzetten. En dit is zo jammer, want ze hadden met gemak meer monsters op je af kunnen sturen als je maar iets meer turrets kon plaatsen.

Als je dan ook wordt geveld door de monsters kun je in de Saloon een hoop extra upgrades aanschaffen met het schroot wat je tijdens je runs verzameld.  Endless Dungeon is dan ook een roguelite en je kunt hier lekker veel extra’s aanschaffen. Elk wapen wat je tegenkomt, kun je upgraden, elke held heeft een lading extra opties en je kunt zelfs je vierpotige robot voorzien van extra upgrades. In de Saloon kun je ook met andere station bewoners praten. Zo kun je hier meer informatie verzamelen of de informatie die je hebt verzameld inleveren voor extra’s. Je kunt deze game dan ook volledig solo spelen. Je wisselt dan door op de spatiebalk te drukken tussen de verschillende helden. De AI is degelijk, maar met twee vrienden in co-op is deze game natuurlijk veel leuker. Je kunt dan veel makkelijker opsplitsen en meer punten tegelijkertijd verdedigen.

Kwaliteit en plezier

De kwaliteit, liefde en afwerking straalt van de game Endless Dungeon af. De makers hebben op elk vlak geprobeerd het maximale eruit te halen. Het combineren van drie verschillende genres kan riskant zijn, maar het weet hier een mooie balans te vinden. Grafisch ziet deze game er dan ook erg tof uit en knalt elke held lekker weg. Het bouwen van turrets valt soms tegen doordat je niet genoeg grondstoffen weet te verzamelen door de willekeurig gegenereerde levels. Maar wanneer je wel genoeg grondstoffen weet te verzamelen dan vallen alle puzzelstukjes perfect in elkaar. Een echte aanrader dus!