De Japanse game industrie heeft het moeilijk, steeds meer Japanse game series worden door Europese of Amerikaanse ontwikkelstudio’s gemaakt. De Japanse spellenmakers hebben blijkbaar moeite om mee te komen of games te ontwikkelen die door de rest van de wereld ook graag gespeeld worden. Dit is toch wel jammer want het Japanse game design is iets unieks. Gelukkig worden er nog steeds games ontwikkelt in het land van de rijzende zon, zo ook Dragon’s Dogma. Dragon’s Dogma is een RPG die een erg westerse look heeft meegekregen met diverse monsters uit de Griekse en Romeinse oudheid. Maar toch lijkt het erop dat de game enkele Japanse elementen zal gaan bevatten. Oftewel het werd wel eens tijd om vooruit te blikken op deze titel.
Mix van diverse games
Dragon’s Dogma is een game die erg vergelijkbaar is qua opzet als Dark Souls. De game draait namelijk allemaal om gameplay en hebben we met zo goed als geen verhaal te maken. Er zijn maar twee regels introductie. Het hart van de held wordt door een draak gestolen waardoor hij uiteindelijk sterft. Door een of ander wonder wordt hij weer tot leven gewekt en gaat hij achter de draak aan om zijn hart terug te winnen en de draak een kopje kleiner te maken. We hoeven dus geen diepe morele keuzes te verwachten. Je zult diverse monsters en quests moeten voltooien om verder te komen en dit lijkt uiteindelijk weer heel veel op een andere Capcom game Monster Hunter. De enorme open wereld waar dit zich allemaal afspeelt doet ons weer denken aan Skyrim. De makers achter Devil May Cry 4 en Resident Evil 4 zitten achter deze game en dit zien we dan ook weer terug aan de gameplay van de game. De game is dus een enorme mix van heel veel verschillende games. Maar toch lijkt het erop dat dit een actie RPG kan gaan worden die ineens spontaan bij iedereen op het verlanglijstje komt te staan. Een RPG die draait om het verslaan van grote aantallen monsters en het beklimmen van torenhoge creaturen. Want wat we hebben gezien van de game lijkt gewoonweg heel veel fun te worden.
Voordat je de game start zul je eerst een karakter moeten samenstellen, je zult hier uit heel veel mogelijkheden kunnen kiezen om het uiterlijk naar jouw smaak aan te kunnen passen. Tientallen soorten haar, benen en andere lichaamsdelen zorgen ervoor dat iedereen het juiste karakter kan maken. Op dit moment zijn er negen classes bekend waar we mee aan de slag kunnen. Assassin, Warrior, Sorceres, Mage, Strider, Mystic Knight, Magick Archer, Ranger en Fighter. Deze classes werken op een andere manier dan we gewend zijn. De keuze van jouw classe bepaalt niet de rest van de game wat voor mogelijkheden jij hebt. Het classe systeem werkt als een job systeem. Je kiest dat beroep en door het veel te gebruiken verdien je nieuwe aanvallen en krachten. Als je weer eens wat anders wilt, wissel je van classe en neem jij de verdiende elementen mee. Hierdoor kun jij een enorm divers karakter samenstellen. En dit onderdeel is dan ook meteen waar ik de potentie van de game begon te zien. De aanvallen zijn heel erg lekker divers. We hebben een boogschutter gezien die een regen van pijlen schiet, doelzoekende pijlen of lichtgevende pijlen kan afschieten. Magie aanvallen die er enorm spectaculair uitzien, vuur, ijs en bliksem aanvallen. En natuurlijk de krijger die losgaat met zijn bijl, zwaard en schild. En dan hebben we het nog geen eens gehad over het beklimmen van vijanden om zo gevoelige plekken te kunnen bereiken. Dit is voor elke grote vijand verschillend en sommige vijanden hebben zelfs verschillende zwakke plekken. Of je nu van ver of van dichtbij aanvalt er is heel veel te vinden in deze game. Je kunt 6 aanvallen op je knoppen plaatsen tegelijkertijd waardoor je redelijk veel keus hebt.
Teamgenoten als pionnen
Een ander onderdeel waar groot op in gezet wordt, is het pawn systeem. Dragon’s Dogma is een complete singleplayer ervaring, maar er wordt geprobeerd een sociaal element aan de game toe te voegen. Spelers kunnen een team meenemen van drie andere krijgers. Eén van die drie is je Main Pawn. Dit personage kun jij volledig aanpassen naar jouw smaak, hoe het eruit ziet, welke krachten hij/zij heeft en de persoonlijkheid. De andere twee kun jij bij een Rift steen oproepen om zo een diverse groep mensen bij elkaar te krijgen. Deze teamgenoten zijn computergestuurd en er is dus geen coöp. aanwezig. Maar jij kunt je Main Pawn met andere mensen delen. Wanneer de pawn weer terug komt, moet de andere speler jouw pion beoordelen en ook een voorwerp mee terug geven als beloning. Ook zal de pion ervaring op doen als het aankomt op missies en vijanden. Doet een andere speler bijvoorbeeld een missie die jij nog niet hebt gedaan dan zal de pawn jou tips geven wanneer jij dezelfde missie doet. Hoe langer een andere speler jouw pawn gebruikt, des te meer rift crystals zal jij verdienen die jij weer kan gebruiken om andere pionnen te kopen. Een onderdeel wat de game een extra lange speelduur kan geven als het opgepikt gaat worden. Grafisch gezien begint de game ook steeds meer een eigen look te krijgen en lijkt het erop dat het een enorme game met heel veel content gaat worden. De makers beloven dat alles wat je ziet in de game ook daadwerkelijk te bereiken is te voet. Daarnaast zal de game een 20 minuten dag en nacht cyclus bevatten. Alle NPC’s zullen zich bezighouden die rondlopen en een 24 uur schema hebben. Deze cyclus zal ook nog een grote rol spelen bij missies omdat het bijvoorbeeld ’s nachts heel erg donker kan zijn en je vijanden minder snel ziet aankomen.
Alleen al door het te hebben over deze game begin ik steeds meer interesse te krijgen in deze titel. Dragon’s Dogma is de Japanse kijk op Westerse RPG’s en dit kan nog wel eens heel interessant gaan worden. We hoeven weinig verhaal te verwachten maar we zullen zoveel meer aan gameplay terugkrijgen. De grote open wereld met heel veel content en de torenhoge vijanden die zult moeten beklimmen is gewoon heel veel fun. Het pionnen systeem kan nog wel eens een erg leuke toevoeging worden. De release kan niet snel genoeg komen!