Naast de jaarlijkse Fifa’s, Call of Duty en Need for Speed kunnen we natuurlijk elk jaar een nieuwe Dragonball game verwachten. Dragonball Z Ultimate Tenkaichi moet ons wederom een betere ervaring geven dan zijn voorgangers. Dit is bij de ene makkelijker dan de ander, want de games varieerden van matig tot erg goed. Vooral hetzelfde verhaal vertellen in elke game, komt onderhand onze neusgaten uit. Maar gelukkig biedt deze titel een nieuwe ervaring en zitten er eindelijk een paar extra’s in waar we al jaren om vragen. Eindelijk!

Weer hetzelfde verhaal

De game zit barstensvol content en dat is dan ook iets wat we graag zien. We beginnen bij de Story modus. Deze modus laat je hetzelfde verhaal wat we in de voorgaande games gezien hebben beleven. Ze hebben hier wel flink geknipt in de gevechten, want je vliegt door het verhaal heen. Dit is een goede keuze geweest namelijk, want om elke gevecht uit de serie te spelen, zou de game te lang en te eentonig maken. Daarnaast vinden we nu ook twee nieuwe onderdelen naast de gewone gevechten. Ten eerste hebben we de eindbaas gevechten, die elk hun tactiek hebben en verslagen moet worden door middel van Quick Time Events. De eerste keer dat dit me overkwam, was ik totaal niet voorbereid op een QTE en was ik gewoon rustig het filmpje aan het bekijken, wat resulteerde in een instant game over scherm. Het had van mij dan ook niet gehoeven, maar het zorgt er wel voor dat ze nu hele spectaculaire scènes op het beeld kunnen toveren. Het tweede onderdeel zijn korte vlieg races, waarbij jij als eerste bij een punt moet komen. Het kiezen van gevechten gebeurt door rond te vliegen in een open wereld en op zoek te gaan naar de gevechten. Het zijn kleine toevoegingen, die voor iets meer diversiteit zorgen. Op de lange duur maakt dit helaas weinig uit. Dit heeft alles te maken met de gevechten.

De gevechten in deze game zouden het hoogtepunt moeten zijn, maar helaas zul jij na een paar uurtjes spelen al snel een aantal punten gaan opvallen. De besturing is simpel, je hebt een harde en een gewone aanvalsknop, een verdediging knop en een spring/boost knop. Daarnaast kun je omhoog en naar beneden vliegen. Opladen doe je door naar beneden op de vierpuntsdruktoets te drukken. Naast een paar kleine onderdelen als transformeren en speciale aanvallen, hebben we dan de besturing gehad. Elk personage speelt helaas hetzelfde. Er is geen uitdaging om met een ander personage spelen, de visuele laag is hooguit anders. Daarnaast zijn er vele punten tijdens de gevechten die op kans bepaald worden. Tijdens die momenten moet je kiezen tussen knop 1 of 2 en als de tegenstander de verkeerde indrukt dan heb jij de mogelijkheid om hem tot moes te meppen. Ze hebben ervoor gekozen om het visueel erg dicht bij de anime te houden, maar ze hebben met deze keuze veel diepgang ingeleverd in de gevechten. Ik had het graag andersom gezien.

Gelukkig nog veel extra’s

Het zijn niet alleen maar negatieve punten in deze game. Gedurende het verhaal zul je diverse korte fragmenten uit de anime voorbij zien komen in HD. Hier wachtten vele fans al op en het zit er dan eindelijk in. Dit voegt zoveel toe aan deze game en maakt de ervaring des te beter. Helaas zijn er dan weer wel erg veel laadschermen en enorm saaie tekst schermen die het verhaal vertellen. De beste toevoeging in deze game is de Hero modus, waar jij een ander verhaal kan meemaken met een eigen gemaakt personage. De character creator is minimaal, maar je kunt er toch een leuk personage in elkaar zetten. Je zult onderaan beginnen en door te vechten je skills verbeteren. Door te trainen bij diverse Masters, bekende Dragonball karakters, kun je nieuwe skills verdienen en nieuwe aanvallen. Dit werkt erg verslavend, want jij wilt natuurlijk alles leren en verzamelen in dit karakter. De game wordt hier ook pittiger, omdat de diverse gevechten veel meer verspreid zitten en je op het begin al eindbazen tegen komt. Een leuk detail is dat je door dragonballs te verzamelen extra’s kunt unlocken zoals nieuwe kledingstukken of nieuwe omgevingen. Op het gebied van losse gevechten en multiplayer mogelijkheden zit deze game echt barstensvol. Je kunt een simpel gevecht starten met karakters naar keuze en omgevingen naar keuze. Maar ook een tournament starten met 16 mensen of online gaan en jouw vechtkunsten laten zien. Het werkt allemaal goed en er zijn genoeg instellingen die je kunt instellen. Met vijftig verschillende personages is de game goed gevuld. Het is helaas niet mogelijk om met vier man tegelijk te spelen en dit had toch wel een interessante mogelijkheid geweest.

Visueel gezien laat de game zijn beste kant zien. Ze hebben bij Spike na diverse Dragonball games een mooie engine in elkaar gestoken om de game zelfs beter eruit te laten zien dan de anime. De omgevingen zien er divers en gedetailleerd uit en alle bekende moves van alle personages zitten erin. De animaties zijn vloeien en snel. Deze game weet echt de snelheid van de serie te benaderen en het goed uit de verf te laten komen. Destructie van omgevingen is ook aanwezig, het is alleen niet altijd even consequent, het gebeurt regelmatig dat omgevingen weer heel worden na een paar seconden. De soundtrack is erg Japans, maar degelijk. Daarnaast hebben de meeste personages een passende stem gekregen.

Had meer ingezeten

Dragonball Z Ultimate Tenkaichi had de beste Dragonball game kunnen wezen als de gevechten veel meer diepgang hadden gehad. Op kans gebaseerde momenten in een vecht game is gewoon niet gewenst. Alles om de gevechten heen zit erg goed in elkaar. Er is veel content, heel veel multiplayer mogelijkheden en een uitgebreide Hero modus, waarmee jij je eigen personage kan bouwen en sterker kan maken. Grafisch knalt de game van je scherm en de fragmenten van de anime voegen zoveel toe aan de ervaring. Het is niet de beste Dragonball game geworden, maar een degelijke. Volgend jaar dan maar de ultieme Dragonball game?FacebookMessengerTwitterWhatsAppRedditEmailPrint