Dragonball Z is waarschijnlijk de langst lopende manga serie. Met honderden afleveringen is het niet zo raar dat er weer een game onder deze franchise het leven ingeroepen wordt. Met de snelle gevechten en geweldige aanvallen in de serie, heeft Dragonball Z genoeg te bieden om als fighting game te fungeren. Na Dragonball Z supersonic warriors op de GBA is dit het vervolg, maar de vraag is dan natuurlijk, is het wat geworden?

Veel, maar dan ook echt veel gevechten

Als je de game opstart krijg je – na de nodige info van de makers – gelijk een vet filmpje te zien met de karakters uit de serie, ondersteunt door een heftige beat!Als je de game opstart, na de nodige info van de makers, krijg je gelijk een vet filmpje te zien met de characters uit de serie ondersteunt door een heftige beat. Je ziet gelijk dat dit spel er veel mooier uitziet dan zijn voorganger. Na het filmpje kom je in het menu van de game. Na de modes Z-battle, storymode, vs battle, free battle en practice te hebben bekeken, zie je gelijk dat dit spel echt veel maar dan ook echt veel gevechten te bieden heeft. Hier komt nog eens bij, dat als je z-battle uitgespeeld hebt, unlock je nog eens maximum mode en deze mode bevat maar liefst 60 levels van makkelijk tot aan zeer moeilijk. Dit spel staat dus voor uren en uren plezier.

Button smashen, of toch niet?

De besturing van de characters in deze game voelt erg lekker aan, dit komt voornamelijk, omdat de makers de besturing zo simpel mogelijk gehouden hebben. Je hebt een sterke aanval, een lichte aanval, een ki-aanval, verdediging en een sterke ki-aanval. Natuurlijk is het ook mogelijk om te veranderen in een super saiyan en om je ki op te laden. Nieuw in deze game zijn de combo’s, team-attacks en het vastpakken van je tegenstander. In het begin van de game is het mogelijk om met gemak te winnen door te buttonsmashen, maar eenmaal verder in de game komt er toch nog wat strategie bij kijken. De gevechten gaan lekker snel en brengt de snelheid van de serie erg goed tot uiting. Maar er zijn toch een paar dingen die minder waren betreft de gevechten. De team-attacks, combo’s en het wegwerpen van je tegenstander hebben vaak teveel ruimte nodig en mislukken dus regelmatig. Ook als je zo’n aanval uitvoert krijg je een soort klein filmpje te zien, dit gaat na een tijd erg irriteren, want dit beïnvloedt de snelheid van de game enorm. Ook is het mogelijk te switchen tussen 3 karakters. Helaas proberen de makers nu de touchscreen te gebruiken en moet je steeds met je vette vinger snel op de character klikken en zelfs ook op een knop team-attack, wat niet goed is voor je DS en natuurlijk niet makkelijk speelt.

Huhhhhhhh….Storymode

Omdat de serie na pak en beet 200 afleveringen gestopt is, hebben de meeste Dragonball games dezelfde storymode en konden de ontwikkelaars niks nieuws verzinnen. Maar daar hebben de makers in deze game nu verandering in gebracht, want je kan je nu ook what-if levels vrijspelen. Dit vond ik persoonlijk een leuke toevoeging, want na al die Dragonball games kon ik de verhaallijn wel dromen. Het unlocken is in principe simpel, je verslaat je tegenstander en je krijgt er een nieuw level bij, maar de what-if-levels worden pas uitgespeeld als je het level waar het aangrenst voor een tweede keer uitspeelt. Je zou denken dat dit erg makkelijk zou zijn, maar integendeel. Het uitspelen van een level gebeurt vaak niet door alleen je tegenstander K.O. te meppen, maar soms moet de tegenstander in minder dan 20 seconden verslagen worden of je moet hem K.O. slaan met een super-aanval of je mag hem alleen maar verslaan als je levenspeil rood kleurt. Oftewel dit geeft erg veel uitdaging, maar helaas geven de intro-filmpjes bij elk gevecht niet aan hoe je de tegenstander moet verslaan en moet je dus zelf uitvogelen. Dit is in een verdere stadium niet te doen en bij mij sloeg de ergernis zelfs zo erg toe, dat ik de game gewoon neerlegde.
De game bied ook de optie om tegen je vrienden te spelen. Helaas moeten je vrienden dan ook een exemplaar hebben van deze game. Hoewel je tegenwoordig bij de meeste games toch download play kunt uitvoeren, heeft deze game het toch niet. Dit vond ik wel het ergste want niemand had natuurlijk nog een exemplaar en kon ik dus niet mijn skills laten zien.

Net als de serie!

De storymode heeft het verhaal van 15 characters te bieden en je kan ook nog eens uit 10 andere characters kiezen. Ook is het mogelijk om 10 verschillende special attacks uit te laten voeren door characters uit de serie. Hierdoor heb je haast de beschikking over alle characters uit de serie en dat maakt de belevenis als maar groter. Ook hebben ze elke character andere aanvallen, verdedigingsposes, attacks gegeven, en het mooiste is dat deze poses vaak direct uit de serie komen en maken de overeenkomsten tussen de game en serie alsmaar groter. Hier komt ook nog eens bij dat elke character hierdoor zijn eigen eigenschappen heeft en de keuze van je character dus ook erg belangrijk is.
De deuntjes en de muziek van deze game zijn erg goed. Ze klinken alsof ze zo uit de serie zijn geknipt, hoewel dat toch niet het geval is. Ook hebben ze de originele stemmen van de game, hoewel het een stuk beter had gekund, maar het is toch een leuk detail is.

Conclusie

Dit is één van de beste fighting games op de DS en geeft garantie voor vele uren speelplezier, maar door het feit dat er geen download play beschikbaar was en niet aangegeven werd hoe je de tegenstander moest verslaan, is het niet de ultieme fighting game op de DS.