De afgelopen week stond de wereld stil en dit had allemaal te maken met de release van één game, Diablo III. Een game waar we een hele lange tijd op hebben moeten wachten en de verwachtingen torenhoog waren. De beta gaf al een goed beeld wat de game uiteindelijk zou worden, maar toch hebben ze kleine verbeteringen toegepast waardoor de game beter speelt en de moeilijkheidsgraad gehandhaafd blijft. De moeder der dungeon crawlers laat zien waarom het nog steeds heer een meester is in dit genre. De game grijpt je vast tijdens de eerste paar minuten en laat je pas los na 25 uur als je de eerste keer de gehele game hebt doorlopen, waarna je vervolgens aan je tweede run kunt beginnen op een hogere moeilijkheidsgraad. Blizzard weet weer een topper af te leveren.
Dungeon crawler in zijn puurste vorm
Diablo III is een dungeon crawler in zijn puurste vorm, wat inhoudt dat de gehele game draait om het doorlopen van dungeons om vijanden te verslaan en items te verzamelen. Er is een hoop verandert in vergelijking met deeltje twee, maar toch wordt de algemene ervaring van de vorige games behouden. Je start de game door te kiezen tussen vijf verschillende personages: Een Barbarian, Wizard, Demon Hunter, Monk of een Witch Doctor, waarvan de Barbarian de enige is uit de voorgaande games. De speelstijlen tussen deze personages verschillen lekker waardoor er voor iedereen wel wat leuks te vinden is. In mijn omgeving werden er hele diverse karakters gekozen en met plezier gespeeld, elk personage is gewoonweg stoer om mee te spelen. Een personage zal stijgen in level naarmate je ervaringspunten verdient met level 60 als maximum. Met elk level speel je nieuwe aanvallen en runes vrij. Deze runes geven een aanval een andere twist, dit kan iets simpels zijn als meer schade maar ook gehele andere effecten die je speelstijl zelfs drastisch kan veranderen. Er zijn geen punten die je moet verdelen in je karakter, zoals in de voorgaande games. Maar je kunt altijd veranderen wanneer je iets unlockt of als je terugwilt. Hierdoor is er veel vrijheid om te experimenteren zonder kostbare punten te verliezen. Dit is echt een game die draait om items en hier valt dan nog genoeg te verzamelen en aan te passen.
Het uitbouwen van je karakter is niet het enige onderdeel waar je de game voor speelt, voor velen zal dit (zeker de eerste keer) het verhaal zijn, want dit wordt weer op een erg entertainende manier verteld. Het verhaal is redelijk simpel te omschrijven. Je moet Diablo vernietigen. Maar de weg er naar toe bevat genoeg twists en interessante karakters en oude bekenden, waardoor het voor de fans echt genieten is. De game speelt zich zowel in dungeons als buiten af, waardoor er erg veel diversiteit is aan omgevingen. We komen in de kou terecht bij een kasteel, in een Alladin-achtig paleis, een woestijn en bossen en de brandende hitte in de hel. Deze omgevingen worden ook nog eens elke keer random gegenereerd, waardoor je elke keer weer moet zoeken naar bepaalde punten en je nieuwe dungeons of plekken kan tegenkomen. Dit houdt de game lekker fris om hem meerdere malen te doorlopen. Zeker voor de mensen die de game op honderd procent willen uitspelen zijn er genoeg extra dungeons en events te vinden om te spelen. Het gebeurt niet vaak dat ik een game meerdere malen wil doorlopen, maar je zult je personage de eerste keer geeneens op level 60 krijgen, waardoor een tweede ronde automatisch volgt. Dit levert bovendien betere items op en heel veel meer goud.
Zoveel content om van te smullen
Diablo stond altijd al bekend als een game die lekker simpel is om te besturen en dat is nog steeds het geval met het laatste deel. De game wordt voornamelijk met twee muisknoppen gespeeld, 4 actie knoppen op je toetsenbord en de shift toets als je een personage speelt die voornamelijk aanvallen afschiet. 6 verschillende aanvallen kun je dus tegelijk geselecteerd hebben en er is genoeg keuze. Hierdoor komt er redelijk veel strategie bij kijken welke combinaties interessant zijn en goed werken. De shift toets is een geweldige uitvinding, omdat je hiermee op je plek blijft staan en projectielen kan afvuren, zonder ineens te beginnen te lopen. Er zijn genoeg short cuts te vinden om van alles en nog wat snel te selecteren zoals bijvoorbeeld de t-toets om te teleporteren naar je basis. Hierdoor is de game op elk denkbare pc te spelen, de game is zelfs met een trackpad te spelen. Daarnaast zijn de technische eisen redelijk laag, waardoor heel veel mensen de game kunnen draaien.
De game bevat naast deze onderdelen genoeg extra’s waar je heel veel tijd in wilt steken. Ten eerste heb je een kist (Stash) die je langzaam steeds groter kunt maken om bijzondere items te bewaren. De inventaris van je karakter is niet groter te maken, waardoor het allemaal afhangt van deze kist. Deze kist deel je bovendien met je andere aangemaakt personages, waardoor je interessante items voor andere classes op een makkelijker manier door kan geven. Naast je stash zijn er nog twee belangrijke onderdelen die je kunt upgraden: De blacksmith en de Jeweler. De eerste levert je betere armor en wapens op. De Jeweler is een interessant onderdeel. Diverse items bevatte slots om juwelen in te plaatsen. Deze juwelen geven je bonussen zoals meer damage, armor of een hogere kans op een critical hit. Er zijn heel veel levels bij deze juwelen waarmee je een item enorme boost kunt geven. Deze juwelen zijn er gelukkig ook weer uit te halen en je kunt ze ook maken. Dan hebben we nog de Legendary items, die zoals de naam al doet vermoeden erg sterk en erg zeldzaam zijn. Al deze items die je hebt gevonden kun je weer verkopen voor in-game geld of echt geld in de Auction House. Hier is redelijk wat geld mee te verdienen (zowel in-game als buiten de game), maar de service moet zich nog bewijzen naarmate de game langer gespeeld wordt.
Sfeervol en bijna perfect
Grafisch gezien ziet de game er erg sterk uit. De omgevingen hebben een soort geverfde uitstraling en er is veel detail terug te vinden in de omgevingen. Ook gebieden waar je niet kan komen zien er interessant uit en zorgen ervoor dat de game een geweldige sfeer krijgt. De karakters ogen degelijk, maar deze hadden wel iets meer polygonen mogen krijgen. Hier is natuurlijk voor gekozen omdat je het personage toch van veraf ziet en er heel veel vijanden op beeld verschijnen. Elk item, wapen of armor zorgt ervoor dat het personage er anders uit ziet en hier kun je zelfs alles verven om een matchende set te verkrijgen. De soundtrack is van episch proporties en past perfect bij de sfeer. De cinematics zijn natuurlijk weer van Blizzard kwaliteit.
De game ondersteund een volledige multiplayer gedeelte, waardoor je met vier mensen maximaal door de gehele game heen kunt spelen. Dit is natuurlijk heel veel fun en het werkt als een trein, je kiest een vriend uit en je zit bij elkaar in dezelfde server. Maar dit heeft wel een nadeel, de game heeft altijd een internetverbinding nodig, ook als je hem alleen speelt. Doordat er niet heel veel checkpoints zijn, kan het gebeuren dat je soms gedeelte opnieuw moet doorlopen omdat je niet bent aangekomen bij een checkpoint. Het wegvallen van je internetconnectie kan ook nare gevolgen hebben. Gelukkig worden items en je karakter altijd bijgehouden, waardoor je hier niks kan verliezen, alleen voortgang in een omgeving.
Diablo III is hiermee een game die alle verwachtingen zeker waarmaakt en het wordt nu al uitkijken naar hoe de game ondersteund gaat worden in de komende maanden. Gaan we extra omgevingen krijgen, mogelijk nieuwe personages of worden de level caps omhoog gegooid? We hebben de game nog geeneens volledig uitgespeeld of we willen al meer. Maar voor nu is er genoeg content om me nog voor een flinke tijd zoet te houden. Ik moet weer inloggen…