Na de vorige delen in de Burnout franchise was het wel duidelijk dat Burnout gelijk staat aan verwoesting. Want dat was écht wat de game liet voelen, totale vernietiging. Niet van de wereld of een neerstortende bommenwerper in WW2, nee. Van auto’s, en wat wil een man nou liever dan met een auto naar keuze op een willekeurige plek rond racen, om vervolgens chaos en mayhem te veroorzaken? Dat heb je goed, eigenlijk niets.
Maar net zoals een succesvolle actie film kan een vervolg de serie zomaar in de grond trappen. Dit was het geval bij Burnout Revenge, die na topper Burnout 3 kwam. Wat bij Burnout 3 leek op een goede stap in de serie, werd meteen beëindigd toen vervolg Burnout: Revenge in de winkels lag. Veel fans van de serie waren nogal teleurgesteld (waaronder ik) met de veranderingen die aan het spel gemaakt waren. Het leek wel alsof Burnout: Revenge stiekem had afgekeken bij de film Rambo, want je kon in het spel als een losgeslagen gek zomaar élke auto aan de kant beuken, al moest je wel oppassen voor bussen en vrachtwagens. Ook was het op een of andere manier niet mogelijk om tegen het verkeer in te rijden. Ook was de verplichte Nederlandse taal bij het spel een groot irritatie punt, maar toch ook af en toe weer komisch.
Ontwikkelaar Criterion Software gooit het echter bij dit nieuwe, vijfde deel, over een totaal andere boeg. Burnout: Dominator ligt op 23 maart in de winkel voor de Playstation 2 en PSP, ik ga er alvast een blik op werpen om te kijken of het spel genoeg in zich heeft om de serie weer een opkikker te geven.
Dramatisch veel veranderingen, op een positieve manier!
Zoals hierboven gezegd zal Burnout: Dominator veel veranderingen onderstaan, om te beginnen met de graphics. Toen ik voor het eerst de beelden zag van het spel leek het echt next-gen, en dan moet je nagaan dat we het hier over een PS2/PSP titel hebben! Ze hebben overigens tegenover de nogal wat grijzig-getinte stijl van Burnout: Revenge weer terug gekozen voor de wat Burnout 3 – achtige stijl, wat naar mijn mening er ook beter uit ziet. Natuurlijk houdt het niet op bij de graphics, we gaan door naar de inhoud van het spel. Want zoals de subtitel al zegt (Dominator) komt er iets wat met Domineren te maken heeft. Je kunt namelijk zogehete ‘’Dominator Car’’ serie vrijspelen, wat ze precies doen of dat er een speciale modus aan zit is nog niet duidelijk, maar we kunnen zeker verwachten dat het met verwoesting te maken heeft.
Burnout: Dominator zou in tegenstelling tot Burnout: Revenge totaal vernieuwend moeten zijn, volgens Criterion Software alles in de game nieuw moeten zijn (op een paar oude Burnout elementen na zoals bijvoorbeeld Takedowns). Nieuwe race parkoersen, auto’s, en een aantal nieuwe modussen. Vergeet al die oude animaties die ze elke keer hebben gebruikt, Burnout: Dominator heeft zelfs compleet nieuwe animaties. Ook zou elke auto anders moeten voelen en rijden waardoor je echt bij elke race goed moet kiezen met welke auto je wilt gaan racen.
Even terug komend op die modussen, want die tot nu genoemd zijn klinken allemaal heel vet. Neem bijvoorbeeld de ‘’Burn out to back’’ modus, het doel bij deze modus is om constant de 200 km/u te behouden. Dit krijg je doordat je boost meter de hele tijd word bijgevuld, en zo kun je weer Chain Burnouts krijgen (dat is telkens meer boost, bijvoorbeeld x2,3, etc.) waardoor je nóg sneller gaat. Naast de Burn out to Back modus heeft Dominator nog een aantal nieuwe modussen, waaronder de ‘’Maniac’’ modus. Het is daar de bedoeling om al je race kunsten te laten zien en zo door bijvoorbeeld te gaan driften, auto’s net missen, of tegen het verkeer in te rijden daardoor punten te krijgen, én je krijgt je Burnout metertje vol. En hoe meer punten je krijgt zonder te crashen, hoe meer Chaining Burnouts je krijgt. Waardoor je score ongelofelijk snel omhoog gaat.
Alle race parcoursen in Dominator zou door het aantal, en de grote variatie een groot pluspunt moeten worden van Burnout: Dominator. Van de heuvels van Californie tot de bergen in Japan, elk race parcours verschilt van elkaar. En wat nou die parkoersen ook zo uniek maakt is dat elk parcours een soort van modus in zich heeft, zo heb je bijvoorbeeld een parcours waarin je heel goed kunt driften. Of waar er veel verkeer is waardoor je goed moet uitkijken en/of je je boost meter snel vol krijgt.
Burnout: Dominator zal ook een online modus en multiplayer split-screen modus kennen, het is ook weer mogelijk om in een speciale modus de hele tijd een record te vestigen en dat andere dit moeten verbeteren. Je kunt dan de controller doorgeven en zo met maximaal 12 man spelen.
Als je Burnout kent dan weet je dat er de zogehete Signature Takedowns in zaten. Je reedt een tegenstander van de weg af, en als de auto dan op een bepaalde plek kwam had je een mooie foto vrijgespeeld. Bij Dominator nemen ze het een stapje verder, je hebt hier namelijk Signature Shortcuts. Zoals de naam al zegt gaat het er hierom dat je afsnijd weggetjes vind, en dat kun je doen door een tegenstander op een bepaalde plek tegen de rails te duwen zodat de auto het begeeft, ergens naartoe vliegt, en zo een speciale afsnijd weggetje creëert.
Complete chaos + auto’s = …?
Van wat we tot nu toe van Burnout: Dominator weten is eigenlijk best veel, misschien was het ook het doel van Criterion Software zodat we kunnen zien dat ontwikkeling de game weldegelijk goed bezig is. Ik zie dat in ieder geval wel, in mijn ogen ziet de game er zoals Criterion zegt ‘totaal vernieuwend uit’. Daarnaast weten ze heel wat uit de PS2 en PSP te pompen waardoor de game niet grafisch verouderd overkomt. Criterion heeft het goed gedaan met de toevoegingen van de nieuwe modussen, want van wat ik tot nu toe heb gezien, zijn ze haast allemaal stuk voor stuk innovatief en origineel. De game komt pas op 23 maart, maar ik kan nu al eigenlijk zeggen dat Burnout: Dominator weer de draad op gaat pakken voor de Burnout serie. Net zoals bij een aankomende vakantie, weet ik nu al dat deze game een topper gaat worden, en het is niet vaak dat ik zoiets zeg, dus petje af voor Criterion.