Altijd al willen leren programmeren? Het zal je dan mogelijk verbazen dat je de basisbeginselen van het schrijven van code kunt leren door het spelen van een game. Bots Are Stupid van de indie ontwikkelaar Leander Edler-Golla neemt het meest bekende spelgenre, een 2d platformer, en maakt er een puzzel platformer van door er programmeren aan toe te voegen. Je bestuurt het robotje niet direct, maar via code. Naar rechts bewegen is niet zo simpel meer als op het rechter pijltje te drukken. Je moet per milliseconden aangeven hoe je wilt dat het karakter beweegt. Klinkt misschien erg ingewikkeld, maar is het ook leuk? Dat lees je hier.

Move right, wait .25

In Bots Are Stupid zijn er meer dan veertig levels waarin jij het robotje bij het einddoel moet krijgen. De introductie is met achttien levels zeker niet kort. Deze introductie zorgt ervoor dat je langzaam aan de verschillende regels leert kennen en gebruiken om het robotje de juiste opdrachten te geven. Je begint simpel, je moet het robotje van links naar rechts op je scherm krijgen om het einddoel te bereiken. Het valt dan ook meteen op dat je scherm in twee delen is opgedeeld. Links zie je een teksteditor en rechts het daadwerkelijke level. Per regel kun je een opdracht geven. Je eerste opdracht is natuurlijk naar links of rechts bewegen. Dit doe je door ‘move left’  of ‘ move right’ in te typen. Je kunt vervolgens op de grote afspeelknop drukken om je code te testen. Het eerste level weet je gemakkelijk met een paar regels te voltooien, maar al snel merk je dat het best ingewikkeld is om de vele stappen op de juiste manier in te voeren.

Dit komt voornamelijk doordat je proefondervindelijk moet uitvogelen wat wel en niet werkt. Er is hier heel veel vrijheid en je kunt levels dan ook op verschillende manieren oplossen. Je voert bijvoorbeeld in dat je robot naar rechts moet bewegen en na twee seconden te springen om vervolgens na anderhalve seconde de andere kant op te bewegen. Je kunt hier op de milliseconden precies aangeven wanneer je robotje iets moet doen en dit maakt daadwerkelijk verschil. Het is tof om te zien dat met een paar simpele opdrachten je dan ook enorm diverse levels kunt oplossen. Maar de game weet het de speler al snel nog moeilijker te maken door diverse extra’s toe te voegen waarvan de trekhaak de belangrijkste is. Met deze trekhaak kun je namelijk slingeren over grote gaten, maar ook versnellen door op het juiste moment de trekhaak naar beneden te schieten. Naast het level te voltooien wordt er ook bij elk level de tijd en aantal regels code bijgehouden waardoor je al snel probeert te strijden om de beste tijd neer te zetten met de minste code. De trekhaak voegt een hoop creativiteit toe en zorgt ervoor dat er vele shortcuts te vinden zijn. Maar het zorgt er ook voor dat de game zeker niet simpel is om op te pakken.

Iets meer snelheid graag

Het invoeren van de opdrachten werkt gelukkig zonder problemen en je leert zelfs foutloos typen. Een verkeerd geschreven opdracht wordt namelijk niet uitgevoerd. De game bevat ook vele handigheden om bijvoorbeeld snel een regel uit te zetten, te kopiëren of een getal te verhogen. Maar het typen en dan op afspelen drukken laat het robotje op normale snelheid alles uitvoeren. Dit is in het begin geen probleem, maar als de levels een stuk moeilijker worden, wil je snel iets kunnen testen. De game mist hier dan ook een paar extra mogelijkheden om de code iets sneller te laten afspelen. Wat wel erg handig is dat je ook langzaam per frame door de game kunt scrollen. Dit maakt het mogelijk om je timing nog beter in te stellen voor de code die je schrijft. De eerste instelling van 1000 frames per seconden is wat aan de hoge kant en aan de lage optie met 50 frames per seconden heb je dan ook meer. De levels zijn opgedeeld in vier verschillende werelden met elk hun eigen uitdagingen. Je bent dan ook wel een paar uurtjes bezig met de levels. Maar dat is nog niet alles. De game bevat een volledige level editor. Hier kun jij zelf je eigen levels maken en online delen met de rest van de wereld. De editor werkt wonderbaarlijk makkelijk en het vinden van de levels werkt ook best goed. Als deze game goed wordt opgepakt door de spelers dan zul je hier net als met Mario Maker maanden zoet zijn om alles uit te spelen.

De presentatie is top. De game heeft iets weg van Meatboy en dat is zeker geen slecht iets. Een leuk pixel art stijltje in combinatie met vier verschillende werelden met hun eigen kleurenpalet en de relaxte muziek op de achtergrond zorgen ervoor dat je met veel plezier de vele stukken code schrijft en uitprobeert. Is dit uiteindelijk een game waar je perfect leert programmeren? Niet helemaal, maar het is zeker een leuke introductie verpakt in erg goede puzzel platformer. De level editor en het feit dat je de levels kunt delen, zorgen ervoor dat deze game door een grote groep enthousiastelingen opgepakt kan worden. Geef deze game een kans en wie weet is dit je eerste stap richting het leren programmeren.

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com