Na zes maanden sinds de lancering komt Fantasy Flight Games met de tweede set Shadows of the Galaxy voor het grootste ruilkaartspel in hun portfolio; Star Wars: Unlimited. De eerste set Sparks of Rebellion was de perfecte introductie en wist een solide basis neer te zetten zonder spelers met te veel regels te overweldigen. Waar de eerste set zich voornamelijk richtte op de strijd tussen goed en kwaad, zoekt Shadows of the Galaxy de vele slechteriken op uit het Star Wars universum. In de starter nemen de Mandalorian en Moff Gideon het tegen elkaar op!
262 nieuwe kaarten
Het is altijd interessant om te zien hoe een trading card game wordt uitgebreid. Dit geeft in veel gevallen een goede indruk over wat we in de toekomst kunnen verwachten. Een klein kritiekpunt op de eerste set was dan ook dat je veel helden waar onder de Jedi tegen elkaar kon laten vechten wat thematisch minder past in het universum. Met Shadows of the Galaxy wordt dit minpunt verholpen door meer krijgers aan te bieden die neigen naar grijze gebied van de dark side en met gemak het tegen elkaar op kunnen nemen. De set heeft 262 nieuwe kaarten, waaronder 18 nieuwe leiders. Enkele voorbeelden zijn Lando Calrissian, Fennec Shand, Bobba Fett, Kylo Ren en Han Solo. Genoeg om te verzamelen en zoals in onze eerste review heeft elke kaart diverse varianten, waardoor de verzamelaar op zoek kan naar een paar honderd extra nieuwe kaarten.
De Shadows of the Galaxy starter set is vergelijkbaar qua inhoud als de eerste set. Je krijgt een handleiding, setje tokens, twee papieren posters/speelvelden en twee kartonnen deckboxen. Voor nieuwe spelers die nog niks van het spel in bezit hebben is dit een mooi pakket om mee te beginnen. Voor spelers die al iets meer hebben geïnvesteerd in het kaartspel zullen de tokens, deckboxen en posters ongebruikt in de doos blijven liggen. Wat erg jammer is. Gelukkig draait het hier voornamelijk om de twee nieuwe decks. We waren al enthousiast over de decks van Luke Skywalker en Darth Vader, maar de Mandalorian en Moff Gideon decks bieden echt twee verschillende speelstijlen en laten spelers nog beter ervaren wat Stars Wars: Unlimited leuk maakt.
Drie nieuwe regels
De achttien nieuwe leiders voegen meer wildere acties toe, waardoor er meer mogelijkheden zijn om decks te bouwen die zich richten op bepaalde speelstijlen. De actie van de Mandalorian wordt bijvoorbeeld geactiveerd als er een upgrade geplaatst wordt. Je kunt dan een vijandige eenheid exhausten. De aantal upgrades in het deck is hoog om zoveel mogelijk gebruik te maken van deze actie. Het past ook mooi bij de Mandalorian en de vele wapens en upgrades. Moff Gideon richt zich voornamelijk op het inzetten van een grote hoeveelheid troopers. Je kunt troopers iets meer aanvalskracht geven. Dit deck bevat dan ook heel veel soldaten en veel van de gevechten worden vaak uitgevochten door grondeenheden. Dit wil niet zeggen dat er geen nieuwe schepen voorbijkomen, de Razor Crest van de Mandalorian is hier natuurlijk aanwezig. Maar de focus van deze twee decks liggen qua focus minder op het spreiden van de eenheden op twee slagvelden.
De nieuwe set voegt ook drie nieuwe regels toe aan het spel. Alle drie passen thematisch bij de set: Capture, Smuggle en Bounty. Capture maakt het mogelijk met bepaalde kaarten om eenheden te vangen. Dit haalt ze tijdelijk uit het spel, maar verslaat ze niet. Een gevangen eenheid wordt onder de kaart geplaatst die de actie uitvoerde. Elk moment kan iemand de kaart bekijken en als de eenheid verslagen wordt, keert de gevangen eenheid terug naar het slagveld van de eigenaar. Deze actie heeft grote impact en verandert ook mooi de strategie van de speler waar het gebeurt. Een heerlijke nieuwe toevoeging!
Rommelen met resources
Normaal als je een kaart neerlegt als resource kun je hem vervolgens niet meer als eenheid inzetten. Maar de Smuggle regel maakt het nu mogelijk voor bepaalde kaarten om deze vanuit je resources pool alsnog neer te leggen. Dit kan als een verrassing komen voor je tegenstander als je het slim speelt en de kaarten netjes onthoudt. En deze regel vind ik persoonlijk dan ook het minst succesvol. Het voegt toe dat spelers regelmatig hun resources nalopen als ze niet meer exact weten wat de prijs was om de kaart in te zetten. Je tegenstander heeft dan al snel door dat er wat gevaarlijke kaarten verstopt liggen in je resource pool.
Bounties daarentegen is één van de betere toevoegingen. Een kaart met een bounty is vaak sterker dan een vergelijkbare kaart zonder bounty. Maar als de kaart verslagen wordt dan geeft de bounty de tegenstander een voordeel. Het geeft je een interessante keuze zonder dat je meteen meerdere beurten vooruit hoeft te denken. Het is ook altijd duidelijk aanwezig op de kaart, waardoor het voor beide spelers altijd zichtbaar is.
Nog geen einde in zicht
Hoewel het natuurlijk nog te vroeg is om iets te zeggen over de competitieve kant van deze set en hoe alle nieuwe kaarten combineren met de eerste set. Kunnen we wel zeggen dat de positieve indruk rondom Star Wars: Unlimited niet snel zal verdwijnen. De eerste set had de lat al hoog gelegd, maar Shadows of the Galaxy weet de kwaliteit voort te zetten. De nieuwe kaarten zijn divers, het artwork is van hoge kwaliteit en er zijn weer een hoop nieuwe decks te bouwen. Met meer dan 500 verschillende kaarten zijn er nu al een eindeloze hoeveelheid combinaties. Het voelt ook erg gebalanceerd aan. Er zijn niet meteen kaarten die eruit springen die veel sterker zijn dan de rest. Het tempo ligt wel hoog. Met elke zes maanden 250 nieuwe kaarten kan voor sommige spelers net te hoog liggen. Gelukkig hoef je niet alles te verzamelen om veel plezier te hebben.