Het is alweer een flink tijdje stil op het gebied van MMORPG’s en het verbaasd me dat er elke keer nog zoveel MMO’s worden gemaakt en uitgebracht zonder dat ze erg veel verschil bieden. Maar nu lijkt de volgende MMO van NCSoft Aion een goede kanshebber te zijn, want deze blijkt diverse onderdelen vernieuwend en anders te doen. Bovendien lijken ze hier eindelijk af te stappen van het orc en elven genre, maar desalniettemin bevinden we ons in een fantasy wereld met een eigen geschiedenis en achtergrond. Ik had voor kort niet gehoord van deze titel, maar sommige beloftes klonken toch erg interessant. Wij van evilgamerz konden mee doen aan de closed beta en hieronder zijn onze bevindingen te vinden.

Engelen en demonen

Als je de game opstart merk je meteen aan de intro dat er een uitgebreide geschiedenis en verhaal is bedacht om deze wereld te ondersteunen. Om het kort te houden komt het erop neer dat er twee volken en twee aparte werelden zijn ontstaan die voortkomen uit een grote oorlog waarbij de god Aion en zijn 12 gecreëerde Empyrian Lords een grote rol speelden en de wereld in tweeën splitsten terwijl ze zich wilden verdedigen tegen de Balaur. Hierdoor kwamen er twee verschillende werelden waarbij er één de mooie kant vertegenwoordigd en de andere de lelijke kant. Het beste is dit te vergelijken met aan de ene kant Engelen en aan de andere kant Demonen. Doordat er twee werelden zijn heb je dus ook de keuze uit twee verschillende volken die zich verplaatsen in twee verschillende werelden. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat deze werelden uiteindelijk met elkaar in aanraking komen, maar aan het begin zal dit helaas nog niet het geval zijn.

Het volk Elyos is het mooie volk en staat voor licht en schoonheid. Dit volk is ook het beste te vergelijken met de perfecte mens en geeft goed het beeld van engelen neer. De Asmodians hebben de meeste veranderingen meegekregen, hun voeten zijn in poten veranderd, hun handen zijn klauwen geworden en hun uiterlijk is ruwer dan de Elyos. Aan het begin van de game kan jij dus je keuze maken tussen één van deze volken en dit wordt gedaan door eerst het volk te kiezen en vervolgens de klasse. Er zijn 4 hoofd klasses in deze game, wat de keuze redelijk gemakkelijk maakt. Zo zal je kunnen kiezen uit een Warrior, Mage, Priest en Scout. Je zult deze klasse dan in de eerste 10 levels kunnen uitproberen en vervolgens zal jij je dan kunnen specialiseren in sorcerer, spirit master, gladiator, templar, ranger, assassin, chanter of cleric. Dit zorgt ervoor dat je eerst goed kan uitproberen wat je bevalt en zul je niet eerst tientallen uren in deze game hoeven te steken om er vervolgens achter te komen dat deze klasse niks voor jou is. Natuurlijk kan jij vervolgens je personage vormgeven wat redelijk uitgebreid is en genoeg opties biedt, zodat je eindelijk klaar bent om de game te spelen.

Huisje, boompje, beestje

De basis, het verhaal en klasses, zit erg goed in elkaar in deze game, maar persoonlijk vind ik het altijd erg belangrijk hoe de game verder speelt en hoe gevarieerd de quests zijn. Helaas zijn de quests op het begin en wat we tot nu toe hebben gezien erg standaard. Zo zal je regelmatig ergens een X aantal vijanden moeten doden en zal je een X aantal spullen moeten verzamelen. Dit zou ik graag wat uitgebreider willen zien, want dit zal voor menig MMO speler weinig nieuws bieden. Hoe de game speelt is gelukkig een ander verhaal. De game bestuurt zoals je eigenlijk zou verwachten en de meeste shortcuts zijn hetzelfde dus je bent al snel gewend aan de controls. Wel is leuk dat sommige aanvallen in een soort combinatie aanval achter elkaar gebruikt kunnen worden, zodat je meer schade kan toedienen. Ook viel op dat de quests haast één op één waren overgenomen in de twee werelden. Zo moest ik in allebei de werelden 10 dezelfde bloemen ophalen en moesten er ook zakken graan verzameld worden. Dit moet mogelijk om de game evenwichtig te houden, maar zorgt er wel voor dat er op het gebied van quests zelfs in beide werelden weinig nieuws te vinden is.

Wat wel verschillend is zijn de verhaallijnen en merk je dat de sfeer en gesprekken met mensen is aangepast aan de wereld waar jij je in bevindt. Dit is erg leuk gedaan en als jij zin hebt om kwaadaardig bezig te zijn zal je het beste bij de Asmodians thuis vinden. Ook is opvallend dat soms plotseling een filmpje te voorschijn komt en dit is toch wel weer leuk en verduidelijkt soms enorm wat er moet gebeuren. Maar het grootste verschil tussen andere MMO’s is het feit dat je kunt vliegen in deze game en dan niet alleen om je te verplaatsen. Je kunt nu ook vechten in de lucht en dit is iets wat we nog niet gezien hebben.

Mooi, maar erg Japans

De graphics van Aion zijn erg goed en vooral je personage ziet er erg goed uit. Vooral aan jouw personage zie je dat ze hier een opgepoetste versie van de Crytek engine gebruiken. Helaas zijn de werelden nog erg kaal en ademen ze nog weinig sfeer uit en dit is jammer. Ook zijn de vijanden wel erg gedetailleerd en zien de animaties en bewegingen er erg soepel uit. Maar er is wel een grote maar aan de graphics en dat is dat alles er erg Japans uit ziet. De armor is heel erg extreem versierd en is zeker niet praktisch. Zelfs de meest gewone armor of aankleding ziet er erg mooi en versierd uit. Je moet er dus zeker van houden. De muziek van deze game klinkt op het eerste gezicht erg goed en is ook redelijk gevarieerd, zodat het niet lijkt alsof je al na vijf minuten naar hetzelfde deuntje aan het luisteren bent. In ieder geval past het erg goed bij deze game.

Concluderend kunnen we zeggen dat Aion zeker potentie heeft, maar dat het alsnog de vraag blijft of deze MMO opgepikt gaat worden. Het vliegen is wel origineel en de stijl en verhaal is zeker ook weer anders te noemen, maar alsnog bieden de quests weinig nieuws en zijn sommige dingen nog minder uitgewerkt. Ook was de game op het moment van spelen erg buggy en waren crashes nog wel eens normaal en bleef je pc nog wel eens hangen. Maar dit zal zeker verholpen worden, dus we blijven gewoon afwachten en kijken of de massa deze game oppakt.