Het heeft een tijdje geduurd voordat ik de Cat Quest serie de aandacht heb gegeven die het verdient. Ik had al eens eerder opgevangen dat spelers de eerste twee delen met veel plezier hadden uitgespeeld en veel van deze spelers wachten al een tijdje met veel spanning op het derde deel. Het is een serie met een kat in de hoofdrol en is qua spelervaring het beste te vergelijken met de eerdere 3D Zelda’s. Genoeg redenen zou je zeggen om de game meteen op je verlanglijstje te plaatsen. Maar voordat je de game toevoegt aan je Steam bibliotheek, kun je hier lezen waarom je er geen spijt van zult krijgen.

Arrrs, Yarrs, en miauw

Het derde deel gooit, letterlijk, het roer om. De ontwikkelaars wisselen de Middeleeuwen om voor de Caribische Purribean Sea en geven onze held een piratenschip en de opdracht om de Pi-ratten koning te verslaan. Maak je borst maar nat, de game zit bomvol met dit soort woordspelingen en woordgrappen. Het koude zeewater ziet er gelukkig prachtig uit, de grafische stijl en uitstraling van de eilanden zijn lekker divers en doordat de game niet enorm is, is alles mooi te overzien. Je zeilt in je schip naar een eiland, verslaat wat vijanden, vindt wat schatten, om vervolgens naar het volgende eiland aan de horizon te varen. Het werkt allemaal erg vloeiend en de vergelijking met The Legend of Zelda: The Wind Waker is snel gemaakt. Maar waar je in The Wind Waker een flinke tijd in je boot moet zitten om de andere kant van de wereld te bereiken, kun je dat hier in enkele seconden doen. De makers weten de essentie en plezier van een grote game van tientallen uren heel knap om te zetten naar een game van zo’n zes tot zeven uur.

De makers houden de speler, soms iets teveel, fbij de hand zodat je niet op de verkeerde eilanden terecht komt. De spelwereld staat vol met kleine torens met een pijl erop en wijzen je de juiste richting van het volgende doel. Probeer je hiervan af te wijken dan is dit in veel gevallen geen ramp. De game beloont spelers die graag ontdekken flink. Zo zul je betere wapens, schatten en uitrusting vinden. Ga je echt de verkeerde kant op dan zijn de vijanden net te sterk. Dan weet je dat het verstandig is om dat deel voor nu even over te slaan en terug te komen als je wat sterker bent. Je hoeft je hier geen enkel moment te vervelen. Alles is hier in overvloed te vinden: puzzels, vijandelijke piraten, geld, ervaringspunten, kerkers en personages die je kunt helpen

Magische aanvallen en verschillende wapens

Het vechtsysteem is simpel, maar je kunt hier mooie combinaties maken met de beschikbare wapens, uitrustingen en magische aanvallen. Zwaarden, dolken, bijlen, geweren en toverstaffen, er is hier flink wat moois te vinden. Met je linkermuisknop val je aan en met je rechtermuisknop kun je wisselen naar een secundair afstandswapen. Je kunt hier niet springen, maar gelukkig is het wel mogelijk om te rollen. Onder een aantal toetsenbord knoppen hangen extra magische aanvallen die je moet verzamelen. Dit alles zorgt ervoor dat je de meeste traditionele RPG-classes met gemak kunt nabouwen. Focus op magie, lekker hard hakken of van een afstand vijand raken, het kan hier allemaal en het werkt bovendien nog eens erg soepel.

De verschillende vijanden en dan met name de grote eindbazen vragen om simpele tactieken. Zo zul je merken dat je tegen een vuur piraat het beste een ijsstaf kunt gebruiken en voor een grote inktvis monster een degelijk afstandswapen nodig zult hebben. Het zijn geen baanbrekende systemen, maar het wordt hier zo onzichtbaar netjes gedaan dat veel spelers het niet eens door zullen hebben. Er komt wel een punt in het spel waar je als speler de mogelijkheid hebt om de game volledig te breken. Bepaalde combinaties van wapens en uitrustingen zorgen ervoor dat de moeilijkste vijanden kinderspel zijn en kun je zelfs de eindbazen in een paar seconden wegvagen. Dit komt voornamelijk doordat je met al het geld de uitrusting oneindig kunt upgraden en spelers die graag alles verzamelen zullen hier al snel zwemmen in het geld.

Rubberen eend en zeemeerminnen

Normaal zou dit een probleem zijn met een game van dertig uur. Maar hier zit het breekpunt en het einde erg dicht op elkaar, waardoor je als speler een mooi moment onverwoestbaar voelt zonder dat dit het plezier in het spel bederft. Het helpt ook zeker dat de vele extra’s hier het allemaal waard zijn om te bezoeken. De metal rocker piraat, de grote rubberen eend en zeemeermin missies zijn enkele voorbeelden van de quests die je tegenkomt en ze zijn allemaal net zo leuk als ze klinken. En zelfs als je geen zin hebt om de korte verhalen aan te horen dan kun je deze ook gewoon doorspoelen zonder dat je in de problemen komt. Met een new game+ en een twee speler co-op optie zijn er zelfs een paar goede redenen om de game nog een keer uit te spelen.

Het is verfrissend om een game te spelen waar alle onnodige opvulling is weggelaten. Cat Quest III van The Gentlebros is een echte aanrader en het heeft mij zelfs aangezet om de eerdere delen eens op te zoeken. De game is een ouderwetse Zelda met een piraten en katten thema. De game ziet er lekker kleurrijk uit en heeft een eigen stijltje. De gevechten, de wapens, de wilde extra’s en personages zorgen voor een toffe spelervaring. Dat de game op een bepaald moment zelfs te makkelijk wordt, weet de pret niet te drukken. Cat Quest 3 is een leuk en luchtig vervolg die je alleen of met zijn tweeën gespeeld moet hebben.