Dragonball Z fans kunnen weer als gillende meisjes naar de winkel rennen, want er is een nieuwe Dragonball game uit voor de PSP. Dragonball Z: Tenkaichi Tag Team is de eerste Tenkaichi game op de PSP en ze hebben dit keer alles uit de kast gehaald om wat vernieuwing aan de serie toe te voegen. Zo is de besturing aangepast aan de handheld en kunnen we voor het eerst in de serie met teams van twee tegen vijanden aan de slag gaan. De serie is onderhand één van de game series met de meeste delen en we kunnen elk jaar toch minimaal één game verwachten. Helaas waren niet alle games even geweldig en was er regelmatig zo goed als geen vernieuwing in de meeste games te vinden. Zullen de fans als ze eenmaal de game hebben aangeschaft voor een positieve of een negatieve verrassing komen te staan als ze de game in hun PSP douwen?

Wederom het Dragonball Z verhaal

In Dragonball Z: Tenkaichi Tag Team hebben we te maken met een aantal game modi waar we uit kunnen kiezen. Naast een training, multiplayer en free battle modus, die allemaal voor zichzelf spreken, hebben we ook met een Dragon Walker en een Battle Selection modus te maken. In Battle Selection is het mogelijk om diverse unieke team combinaties uit te proberen en zo verder te komen en meerdere gevechten te unlocken. Ook kun je hier een Survival modus en een Rank modus vinden, waarbij je een zo hoog mogelijke score moet halen. De Dragon Walker modus geeft je de mogelijkheid om het gehele Dragonball Z verhaal wederom te doorlopen en de gevechten na te doen uit de televisie serie. Deze game zit zoals we van elke Dragonball game gewend zijn bomvol met content (meer dan 70 karakters!) en mogelijkheden. Maar zoals met de meeste games zul jij de meeste tijd doorbrengen in de Dragon Walker modus. Onderhand kent iedereen het verhaal vanaf de gevechten met Raditz tot en met Buu wel van deze animé serie en hier zul je dus weinigs nieuws in terug vinden. Hoewel er toch wel een enkele vernieuwingen zijn terug te vinden. Zo hebben ze ervoor gekozen om het verhaal te vertellen via een kaart waar jij met een 3D karakter kan rondvliegen om zo vijanden te selecteren en het uitvoeren van extra quests. Deze extra quests zorgen echt voor de nodige afwisseling. Er zijn diverse steden te vinden waar jij om quests kunt vragen. Deze quests verschillen van verzamel zoveel dingen of vind en versla een monster, maar toch brengt dit wat afwisseling in het verhaal. Ook zorgt het voor de nodige extra punten die jij kunt verzamelen die gelden als een betaalmiddel in het spel.

Met Tag Team zijn er dus twee grote vernieuwingen als het aankomt op de gevechten. Zo is het nu mogelijk om één tegen één, één tegen twee en twee tegen twee gevechten mee te maken. Dit klinkt als een kleine verandering, maar voegt toch erg veel toe. Zo brengt dit iets meer strategie met zich mee als het aankomt op aanvallen en zal het ook moeilijker zijn als jij in je eentje tegen twee vijanden moet strijden. Helaas kun jij niet wisselen tijdens de gevechten van karakter, maar je kunt wel het andere karakter in vier verschillende standen zetten om zijn vechtstijl aan te passen aan die van jou. Het vechten gebeurt in een 3d omgeving waar jij net zoals in de serie overal kan rondvliegen. Er is geen interactie met de omgeving, maar toch komt het gevoel echt in de buurt. De besturing is enorm simpel gehouden. Je hebt een aanval, verdediging, Ki aanval, Ki opladen, vijand selectie en een sprint knop. Er zijn enkele combinaties terug te vinden, maar die stellen weinig voor. Het komt er al snel op neer dat je gedurende een partij alleen maar op twee knoppen aan het rammen bent en dat is toch wel jammer. Er komt wel wat tactiek bij kijken, maar je komt erg ver door alleen maar op de aanvals knop te drukken. Diverse speciale aanvallen per karakter zouden moeten zorgen voor spectaculaire aanvallen, maar deze gebruik je nauwelijks. Dit komt ook doordat de meeste aanvallen Ki verbruiken en het opladen te veel tijd duurt om in een chaotisch gevecht veilig uit te voeren. Het vechtsysteem wordt op ten duur saai, waarmee dit een game is die je het beste korte periodes achter elkaar kunt spelen.

Laat dat laadscherm maar komen

Met de gevechten kun jij punten verdienen en karakters unlocken. Deze punten zijn weer uit te geven in de winkel om upgrades voor de diverse personages te kopen. Deze upgrades verschillen van extra kracht of meer Ki tot speciale voordelen in gevechten. Er zit genoeg content in om je voor een hele tijd bezig te houden en dat is mooi om te zien. Een leuke toevoeging op dit gebied zijn de laadschermen. De laadschermen bevatten een minigame waarmee je extra punten kunt verzamelen. Dit tikt al snel aan omdat er redelijk wat laadschermen voorbijkomen. Op een bepaald moment hoop je op een laadscherm, omdat die extra puntjes zeker welkom zijn. Grafisch gezien is dit een erg mooie game. De karakters zien er allemaal erg goed uit en de omgevingen doen hun ding. De laadschermen, menuutjes en avatars zien er allemaal verzorgd uit met artwork van de serie en er zijn ook diverse originele stemmen, een passende soundtrack en shots uit de serie te vinden in de game. Het is jammer dat er geen filmpjes te vinden zijn uit de serie en alleen maar een hele hoop tekst. Zeker in de Dragon Walker modus krijg je met een hele hoop tekst te maken.

Dragonball Z: Tenkaichi Tag Team is hiermee een game die zich toch voornamelijk richt op de liefhebbers van de serie. Het gevechtsysteem heeft weinig diepgang en alleen de speciale aanvallen zorgen voor spectaculaire gevechten. Er is lekker veel content te vinden in deze game met meer dan 70 karakters, honderden unlockables en vele game modi. Grafisch ziet de game er verzorgd uit en de soundtrack is passend en divers. De game doet niet al te veel fout, maar doet ook niks verrassends.