De Nintendo Switch is het platform op dit moment voor kleinere partyspellen en meer experimentele ervaringen. De game met de erg unieke naam Nyaaaanvy is hier een goed voorbeeld van. Na twee jaar in early access op Steam te hebben gezeten, is de game nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. In deze op physics gebaseerde brawler, waar spelers met langwerpige katten elkaar uit de ring proberen te slaan, vraag je jezelf regelmatig af wat de ontwikkelaars dachten toen ze deze game aan het maken waren. Het resultaat valt in ieder geval op, maar levert het ook een leuke game op?
Een Nyaaaanvy is een kat
In Nyaaaanvy neem je de controle over een langwerpige kat waarbij je de achterste van je kat moet inzetten om aanvallen uit te voeren. Met je linkerstick beweeg je de Nyanvy een kant op en door met je rechterstick bewegingen te maken kun jij je achterste naar voren gooien om tegenstanders uit de ring te beuken. Het is even wennen, maar je ontdekt al snel diverse manieren om schade uit te delen met alleen het gebruik van deze twee sticks. Dit maakt het een game die voor de meeste spelers snel op te pakken is en tegelijkertijd nieuwkomers een kans geeft door de onvoorspelbaarheid van de physics. De game lijkt erg veel op Super Smash Bros., waarbij schade niet van een levensmeter afgetrokken wordt, maar optelt in percentages. Hoe hoger dit getal hoe makkelijker het is om met een goed gemikte aanval de kat uit de ring te slaan.
Gelukkig strooit de game dan ook rijkelijk met extra blikjes kattenvoer en energiedrankjes. Waar het kattenvoer je verzamelde schade vermindert en de energiedrankjes je een tijdelijke aanval boos geeft. Deze zijn erg handig, maar je merkt wel dat de computer in de game hier niet zo goed gebruik van maakt. Deze proberen jou voornamelijk aan te vallen en verzamelen zelf niet zo snel blikjes wanneer ze dit nodig hebben. De verschillende arenas bevatten dan ook diverse obstakels die je uit een arena proberen te gooien en hier maakt de computer wederom weinig gebruik of misbruik van. Een erg succesvolle strategie is hier al snel dat je gewoon alle blikjes moet verzamelen en wacht op de computer totdat ze een fout maken en dat is erg jammer.
Een klap tegen je hoofd
Hoe meer schade je oploopt, hoe makkelijker je te lanceren bent en klappen tegen het hoofd zijn hier bijzonder effectief. Als je te vaak achter elkaar wordt geraakt, raak je in een bewusteloze toestand. Dit is het moment waardoor je in veel gevallen verliest, omdat je totaal niks kunt doen wanneer je bewusteloos bent en voelt regelmatig erg goedkoop aan. De game lijkt een hoop verschillende modi te bevatten, waarbij een training en story modus je de basisbeginselen meegeven. Maar verwacht hier niet al te veel van, de story modus heeft bijvoorbeeld maar acht verschillende levels die je binnen uur kunt voltooien. De story modus wordt dan ook afgewisseld met erg slechte cut scenes en platform levels. In beide gevallen is de uitwerking minimaal en met name de levels waar je over gaten moet springen en pinguïns moet ontwijken, voelen aan als snelle kleine ideeën om de game goedkoop uit te breiden. De survival en arcade modus, geven de speler een aantal gevechten achter elkaar en dit is even leuk, maar in beide gevallen zijn het arena’s die uit de story modus gerecycled worden.
Tijdens de verschillende modi, verzamel je muntjes en die kun je inzetten om je kat er visueel anders uit te laten zien. Er zijn hier een hoop mogelijkheden, maar je zult hier al snel op uitgekeken zijn. Niet alles is even interessant, zoals tientallen verschillende ogen, en het spel geeft je geen reden om alles te verzamelen. Je merkt hier dan ook al snel dat de game visueel wat ruwe kantjes heeft. Zo werken veel visuele aanpassingen aan je kat niet mooi samen, waardoor bijvoorbeeld je bril onder je ogen zit. De overgangen zien er gelukkig wel tof uit, maar de cutscenes daarentegen zijn weer een paar ruwe schetsen.
Klein en beperkt
De game moet het dan ook hebben van de multiplayer en gelukkig bevat de game zowel offline als online multiplayer. De game is helaas wel erg beperkt in zijn omvang met de verschillende modi en arena’s. Je hebt na een aantal rondes al snel het gevoel dat je alles wel hebt gezien. De beste vergelijking, Party Animals, biedt veel meer diversiteit, waardoor elk gevecht fris en anders is. Nyaaaanvy is dan ook een game die opvalt door het thema en de frisse besturing, maar weet het helaas niet waar te maken. Spelers zullen na een uur al zijn uitgekeken op deze game en voor een partygame die je lang zult bezighouden, zul je helaas ergens anders moeten kijken.