De Playstation VR 2 headset heeft afgelopen jaar nog maar weinig nieuwe titels gekregen. Dit zorgt er voor dat elke PSVR2 game die hier langskomt met grote interesse ontvangen wordt. Towers & Powers neemt het tower defense genre en geeft er een Griekse mythologische draai aan. Het is een welkome afwisseling van de vele VR shooters en ritme spellen, waar je als speler wild in de lucht staat te zwaaien. Tower defense spellen zijn extreem populair buiten VR, denk hierbij dan aan Pixeljunk Monsters of Kingdom Rush. Towers & Powers heeft dus genoeg referentiemateriaal. Het is dan ook een grote verrassing dat de Towers & Powers zelfs wat frisse elementen weet toe te voegen aan het genre.
Goden en mythologische wezens
Towers & Powers start goed met een kleurrijke artstijl. De game neemt de Griekse mythologie en voegt er een hoop andere monsters aan toe. Elk van de vijftien levels, die deze game rijk is, speelt zich af op een eiland en het is aan jou om je pantheon te beschermen. De wezens komen uit diverse portalen en ze zullen je pantheon proberen te bereiken via de aangegeven paden. Als god kun je diverse torens, soldaten en obstakels bouwen om dit te voorkomen. De game plaatst de speler op een enkele plek waar je het gehele eiland mooi kunt overzien. Dit zorgt voor een erg rustige VR ervaring omdat je minimaal hoeft te draaien en je op een enkele plaats blijft staan. De muziek is bovendien tof en het ziet er allemaal erg leuk uit. Het zorgt voor een aangename en goede eerste indruk.
De game houdt het qua gameplay simpel. Met een gelimiteerd aantal plekken voor je torens zul je nooit overweldigd worden door de grote hoeveelheid keuzes. Normaal is het plaatsen van een toren definitief, maar hier heb je de mogelijkheid om je torens op elk moment te verplaatsen. Dit wordt zelfs van je verwacht omdat je met name in het begin niet genoeg torens zult hebben om de vijanden van alle kanten te kunnen tegenhouden. Het soort toren wordt bepaald door het type soldaat die je erin plaatst. Met vier verschillende soldaten houdt het spel het wederom simpel. Een boer, bijvoorbeeld, resulteert in een kruisboogtoren en een monnik in een bommenwerper. Je kunt deze combineren waardoor er een klein beetje tactiek zit in de torens die je kunt bouwen. Combineer je een boer met een monnik verkort dit de tijd tussen het lanceren van de bommen. Het snel verplaatsen zonder extra kosten maakt het mogelijk om snel te handelen naar je tegenstanders en het geeft je de kans om eventuele fouten in het begin te herstellen zonder een level te herstarten. Dit alles zorgt voor een erg frisse ervaring.
Toveren en gooien
Wanneer je de game opstart, krijg je de kans om een kleine introductie te spelen. Hier legt een satyr je de spelelementen uit. Voor een groot deel is dit genoeg om je de eerste levels met succes te voltooien. Hier wordt even snel uitgelegd dat je naast het plaatsen van torens ook nog de mogelijkheid hebt om magie uit te voeren en bollen uit de lucht te grijpen om deze op het speelveld te gooien. Deze bollen kunnen vijandelijke wezens vertragen, verwonden of je eigen obstakels herstellen. Het is zelfs mogelijk om grote kanonskogels van Vikingschepen te pakken en deze richting de vijanden te gooien. Dit zorgt ervoor dat de ervaring een stuk actiever is dan je zou verwachten en het in het in veel gevallen loont om je acties snel en precies uit te voeren. Gooi je een kanonskogel naast de vijanden, dan zul je helaas dertig seconden moeten wachten voor een nieuwe kogel. Dit is een erg leuke toevoeging en dit is iets wat VR alleen mogelijk maakt.
Je krijgt in het eerste level ook uitgelegd dat je bepaalde bewegingen kunt maken met je handen. Doe je dit succesvol dan kun je bepaalde spreuken, zoals een regen van meteoren, oproepen. Hier wordt alleen even vergeten wanneer je dit dan kunt uitvoeren. In de eerste volgende levels is het namelijk niet mogelijk om deze spreuken uit te voeren. De game is sowieso minuscuul met de uitleg van de fijnere elementen van de game. Zo moet je op zoek gaan naar wat het voordeel is van sommige combinatie soldaten en wat de verschillende bollen allemaal doen. Je wordt ook beloond met 1-3 sterren aan het eind van een level. Dit hangt samen met de hoeveelheid hartjes die je overhoudt, maar het is niet duidelijk of je een perfecte score moet neerzetten of een paar hartjes kunt verliezen. Een level duurt al snel 15 minuten of langer en voor de spelers die graag alles volledig uitspelen is het flink gokken wat je nu moet doen om de drie sterren te halen.
Een goede uitdaging
Towers & Powers kan flink uitdagend zijn, maar je hebt altijd het gevoel dat je tactisch een fout hebt gemaakt of sneller had kunnen reageren. De paar kleine minpunten die de game bevat zoals het erg schaars zijn met informatie en een gelimiteerd aantal soldaten en torens vallen in het grote geheel flink mee. De game ziet er leuk uit, is makkelijk op te pakken en voegt zelfs een paar nieuwe elementen toe aan het tower defense genre. Het genre werkt uitstekend in VR en dit is dan ook zeker een aanrader om je PSVR2 voor af te stoffen.