Boti: Byteland Overclocked van de Poolse ontwikkelaar Purple Ray Studio is een 3D platformer die ons terugbrengt naar de begintijden van de Playstation 1 en Nintendo 64. Spyro, Rayman en Banjo Kazooie zijn allemaal toppers uit die periode. Platformers die de moeilijkheid inwisselde voor kleurrijke en fantasievolle werelden en vooral de speler uitdaagde om alle geheime voorwerpen te verzamelen. In Boti bestuur je, in plaats van een draakje, een schattig robotje die wordt bijgestaan door twee andere kleine robotjes: Zero en One. Het is aan Boti om Byteland te beschermen van bugs, glitches en virussen. Je kunt de game zelfs met een vriend spelen, maar weten Boti en Purple Ray Studio het zonder bugs en glitches te overleven? Dat lees je hier.
CPU, GPU en weerstanden
Byteland is een wereld geïnspireerd door computers, elektronica en data. Onder begeleiding van de computer Kernel wordt Boti in een computer geüpload. In de korte tutorial worden snel de besturing en de mogelijkheden uitgelegd. Een enkele en dubbele sprong zijn hier natuurlijk aanwezig en glijden, aanvallen, ground pound en ontwijken maken het setje compleet. Je kunt vervolgens meteen aan de slag om je eerste data te verzamelen. In elke wereld is het aan jou om kistjes kapot te maken, data te verzamelen en deze te back-uppen op de paar plekken verstopt in een level. De levels zitten vol met elementen die je kapot kunt slaan en spelers die graag veel elementen uit kistjes, vaten en tonnen zien vliegen, zijn hier aan het juiste adres. De game is daarnaast lekker kleurrijk. Felle kleuren spatten van het scherm af en er is een hoop te ontdekken. De levels zijn erg groot en lang en probeer je in elk level alles te vinden dan ben je al snel een uurtje per level bezig. Met acht verschillende levels biedt de game dus flink wat speelplezier.
Naast al het pracht en praal bestuurt de game ook nog eens erg lekker. Het springen werkt zoals je zou verwachten en Boti trekt zichzelf automatisch omhoog, waardoor je niet zo snel een platform mist. Je aanval werkt goed met een enkele klik, maar is en blijft gedurende de gehele game erg simpel. Dit resulteert al snel in hersenloos klikken om een groepje vijanden te verslaan. De paar soorten vijanden die je in deze game tegenkomt, werken allemaal hetzelfde en lopen simpelweg op je af. En dat is toch wel erg jammer. Met name doordat Boti diverse vaardigheden bezit en je hier de vijanden mee zou kunnen verslaan. Ontwijken en zelfs de ground pound zul je tijdens je gevechten nooit hoeven in te zetten.
Surfen en varen
Gelukkig is het vechten niet het belangrijkste onderdeel in deze game, maar is dat het leveldesign en de puzzels. En Boti doet hier heel veel goed. De levels zijn divers, enorm gevuld en je kunt overal wel iets interessant ontdekken. Je zult goed moeten rondkijken en heel veel moeten springen om het eindpunt te behalen. De kleine puzzels zorgen mooi voor de nodige afwisseling en het moment dat je magneten kunt beïnvloeden geeft meteen veel extra opties. Het is dan ook jammer dat naarmate je verder in de game komt de extra onderdelen steeds minder goed beginnen te werken. Het gebruiken van magneten werkt je regelmatig tegen. Tijdens het slingeren aan magneten kun je weinig sturen en is het richten en lanceren van grote metalen flipperballen een onhandig karweitje.
De snelle delen van het spel vallen ook vaak tegen. Het glijden over lange kabels gaat extreem langzaam. De eerste keer dat je zo’n kabel tegenkomt, verwacht je net als in Ratchet en Clank glijdend eroverheen te vliegen, maar helaas. Hier beweeg je stap voor stap over de kabel en kan elke beweging met de camera je einde betekenen. Het besturen van een rubberbootje is helaas niet veel beter. Je komt snel vast te zitten en is het instappen en uitstappen wel erg lastig. Het surfen over een grote glijbaan is dan weer wel het beste onderdeel van dit alles. Maar door de weinige variatie ben je hier al snel op uitgekeken.
Lekkere beat
De game wordt lekker bijgestaan door een techno soundtrack en zit de game vol met vrolijke geluidseffecten. Je twee kleine hulpbotjes praten ook de gehele tijd tegen je en zorgen ervoor dat het nooit stil is. Het kan daardoor nog wel eens voorkomen dat je veel van dezelfde zinnen te horen krijgt. Technisch gezien is dit ook een game die alle kanten opgaat. De game is extreem zwaar voor je machine, zowel op CPU als GPU vlak en de ontwikkelaar zou hier zeker nog wel iets meer in kunnen optimaliseren. Gelukkig is de ontwikkelaar dan ook hard aan het werk. De game heeft in de afgelopen dagen nieuwe updates gekregen die diverse problemen hebben opgelost.
Boti: Byteland Overclocked is een kleurrijke 3D platformer die mooi terugkijkt naar de platformers van vroeger. De levels zijn kleurrijk, je springt en puzzelt een hoop en kun je heel veel voorwerpen verzamelen. Het robotje Boti bestuurt lekker en ontdek je de levels met een mooie soundtrack op de achtergrond. Het is dan ook zo jammer dat de game vooral op technisch vlak steken laat vallen. Je GPU draait overuren en diverse elementen in het spel missen net de afwerking die het springen en vechten wel hebben. Waren deze elementen wel in orde geweest dan hadden we hier echt te maken gehad met een dikke aanrader. In de huidige staat blijft de game helaas in het gemiddelde hangen.