De Switch begint zich echt te ontwikkelen als het platform voor indie ontwikkelaars en het komt daardoor regelmatig voor dat een game, waar je nog nooit van hebt gehoord, langskomt die positief verrast. Mondealy is een game geïnspireerd door Undertale en Oneshot en probeert de speler een diep verhaal voor te schotelen. Je ontdekt een magisch koninkrijk onder het dorpje waar je woont en dit klinkt op eerste gezicht niet heel erg spannend. Maar als je eenmaal het 2D pixelartstijltje te zien krijgt, weet je dat er een mooi avontuur op je staat te wachten. Mondealy probeert geen nieuwe moeilijke onderwerpen te behandelen of de speler extreem uit te dagen. Maar wat Mondealy wel doet is, is een verhaal neerzetten in een wereld die enorm welkom aanvoelt.
Michael en Dargratt
De game is opgebouwd uit twaalf hoofdstukken inclusief de proloog en epiloog. In de proloog komt een reiziger bij een bar in een stad genaamd Mondealy. Terwijl de reiziger aan de bar zit, opent een vreemdeling haar boek en leest ze hoe een mens de monsters van een magisch koninkrijk, Dargratt, heeft geholpen. In het eerste hoofdstuk verschuift de focus naar Michael. Een tiener zonder baan, hij heeft het net uitgemaakt met zijn vriendin Dary in een leegstaande toren en ontdekt vervolgens toevallig de toegang tot Dargratt. Dargratt wordt bewoond door verschillende wezens en ze hebben al lange tijd geen mens gezien. Michael spreekt een hangende vleermuis aan en moet al snel de prinses en veel van de inwoners helpen. Dit is de start van een opeenvolging van diverse gebeurtenissen en Mondealy weet het verhaal op een erg aangename manier te vertellen. Je zult met de vele inwoners praten en gaat via een groot aantal dialoogteksten. De game weet gelukkig dit alles mooi te balanceren waardoor je niet overladen wordt door te veel tekst achter elkaar. Een mooi detail is dat er bij alle teksten wordt aangegeven hoever je nog hebt te gaan. Dit zorgt ervoor dat je altijd weet waar je aan toe bent. Alles is bovendien erg makkelijk geschreven, waardoor je zonder problemen de belangrijkste informatie eruit weet te halen. Deze informatie heb je namelijk nodig om diverse keuzes te maken en een groot aantal opdrachten te voltooien.
Michael wordt al snel ingezet om op zoek te gaan naar informatie. De inwoners van Dargratt geven in veel gevallen de informatie niet zonder een tegenprestatie vrij. Hierdoor ben je al snel op zoek naar diverse voorwerpen in een wereld die je niet kent. In veel gevallen is de opdracht simpel, maar in alle gevallen passen de opdrachten mooi bij het punt waar je bent met het verhaal. Je ontdekt langzamerhand de verschillende districten en kom je in aanraking met bendes, maar ook met de rijken en koningen en prinsessen. Je kunt het gehele koninkrijk doorlopen in een paar minuten, waardoor je nooit het gevoel hebt dat je eindeloos onderweg bent. Het helpt dan ook zeker dat de game er prachtig uitziet. De kleurrijke districten hebben elk hun eigen aankleding en alles zit vol leven en beweging. Het loont als je oplet en onthoudt waar alles zit. De game bevat geen kaart, maar de game weet alles netjes aan te geven en te benoemen waardoor je nooit het gevoel hebt dat je de weg kwijt bent.
Knuffels, cassettebandjes en meer
Op elk moment kun je een knop ingedrukt houden die laat zien wat je huidige taak is op het hoofdverhaal. Dit is erg handig als je even niet meer wat je moet doen of als je mooi op onderzoek uit bent gegaan. De wereld zit namelijk bomvol kleine extra’s. Je kunt twee collectables verzamelen, knuffels en cassettebandjes, waarbij de cassettebandjes extra soundtracks vrijspelen. Het vinden van deze verzamelvoorwerpen is niet erg speciaal, maar wel waar ze je vaak heenleiden. Ga je op onderzoek uit dan zul je ineens meer mogelijkheden ontdekken die zelfs impact kunnen hebben op het verhaal. Een goed voorbeeld is je bezoek aan een museum met diverse oudheden. Deze ruimte is er volledig voor de show, maar loop je rond en bekijk je de voorwerpen op display dan kom je erachter dat je er eentje gewoon kunt stelen. Kun je er iets mee? Nee, maar deze kleine details zorgen ervoor dat de game veel groter aanvoelt dan hij daadwerkelijk is.
Naast de geweldige artstijl bevat de game ook een ijzersterke soundtrack. In de zes uur dat deze game lang is, komt er van alles en nog wat voorbij met grote afwisseling. Hierdoor tik je al snel mee met de muziek en zorgt dit voor een heerlijk totaalervaring. Is alles perfect hier? Niet helemaal. De dialogen van de personages zijn niet ingesproken en de game heeft voor een 4:3 verhouding gekozen voor het grootste deel van de game. De rest wordt ingevuld met een plaatje of een effectje en hier had iets meer mee gedaan kunnen worden. Het scherm van de Switch is al niet heel groot en je hoeft hier dan ook niet nog een groot deel van te verliezen. De geweldige artstijl had best het gehele beeld mogen vullen. En hoewel de game vol zit met kleine extra’s die je kunt vrijspelen, het verhaal blijft flink hetzelfde. Je zult dus niet snel de game nog een keer uitspelen.
Een game om in weg te duiken
Mondealy is zes uur lang als je niet te vlot door de dialogen heen drukt en dat is enorm veel waarde voor een game die maar een tientje kost. Het verhaal, de personages en de gameplay is allemaal erg tof en de afwerking van ongekend hoog niveau. De hoofdstukken gaan moeiteloos over in elkaar en de game weet het verhaal mooi af te wisselen met het ontdekken van de wereld onder het stadje Mondealy. De presentatie en de soundtrack zijn de uitblinkers hier en hierdoor mag Mondealy met gemak vergeleken worden met titels als Undertale en Oneshot.