De manier waarop spellen verhalen vertellen verandert deels wanneer deze voor VR ontwikkelt worden. Waar veel VR games meteen kiezen voor het eerste perspectief, plaatsen de Moss spellen van Polyarc de speler als toeschouwer in een rijke fantasiewereld. Het neemt pratende bosdieren, vergelijkbaar met de Zuidland en Moswoud boeken van Brian Jacques en geeft er een eigen twist aan. Het eerste deel Moss was een groot succes op andere VR sets en zowel het eerste als tweede deel komen nu ook uit voor de nieuwe Playstation headset. Weet het tweede deel net zo te verrassen op de Playstation VR 2? Het antwoord is een grote ja. De game zuigt je naar binnen en veel spelers zullen de game in één lange sessie uitspelen.

Quill en haar oom

Moss: Book II gaat direct verder waar het eerste deel ophield en volgt de dappere muis, Quill, die zijn wereld probeert te redden van een groep slechteriken genaamd de Arcane. Quill is samen met zijn oom op zoek naar een paar stukken glas om te voorkomen dat deze in de verkeerde handen vallen. Je begint net als in het eerste deel in een grote kathedraal met een groot boek voor je. Door te bladeren door de pagina’s wordt er een groot deel van het verhaal en de achtergrond verteld. Moss is een game die je zittend speelt en het zittend lezen van een mooi geanimeerd boek is dan ook een erg toffe ervaring. De pagina’s, cathedraal en illustraties zijn super mooi vormgegeven. Dit zorgt ervoor dat je met veel enthousiasme aan het avontuur begint. De PSVR2 versie voegt geen nieuwe content toe, maar zet volledig in op de technische mogelijkheden van de hardware. De game draait nu in 4K, 90fps en alle textures, licht en effecten bevatten nu meer detail dan ooit te voren. Voor deze verbeteringen alleen al is het waard om de game nogmaals te doorlopen.

De game wordt voor een groot deel gedragen door schattige heldin, Quill, door een enorme sloot aan animaties. De afwerking van deze game is extreem hoog en een groot deel van het werk zit in de animaties. Quill springt en klimt op vele verschillende manieren soepel over obstakels, kijkt en gebaart naar de speler en een high five geven met een kleine muis blijft enorm schattig. Haar lange oren bewegen mooi mee met de bewegingen en afhankelijk van haar emoties verandert de positie van haar oren en haar houding. In de vijf uur dat de game lang is, zul je al snel een bond vormen met de heldin en zijn er een paar hoogtepunten zowel halverwege als aan het eind die groots, emotioneel en episch in beeld gebracht worden.

Puzzelen, springen en klimmen

De hoge detail stopt niet bij de heldin, maar is ook te vinden in de vele gedetailleerde omgevingen die je zult bezoeken. Als toeschouwer zit je er elke keer mooi naast of middenin en wordt er dankbaar gebruik gemaakt van diepte en compositie. Dit is een game die geweldig laat zien wat er mogelijk is als je echt kijkt naar de mogelijkheden van VR en de krachten 100% probeert te benutten en te benadrukken. De extra kracht van de Playstation 5 met de PSVR2 zorgen ervoor dat de game nu echt tot zijn recht komt en de wereld is een genot om in rond te kijken. De afwerking hier is wederom groot en een leuk detail is bijvoorbeeld dat jij jezelf terug kunt zien in de reflectie van het water door naar beneden te kijken.

In de diverse omgevingen zoals bossen, ijslandschappen en kastelen zul je Quill besturen zoals we kennen van menig ander 3D platformer. Je hebt een spring en aanval knop en door op R1 te drukken kun je hendels omzetten. De game weet een erg mooie balans te vinden qua moeilijkheid. Je moet even nadenken om de puzzels op te lossen, zonder dat je heel lang vast zit. Dit houdt lekker de snelheid erin en een mooie focus op het verhaal. De gevechten zijn niet al te moeilijk en doordat je maar met één knop moet werken, gaat het vooral om de juiste timing. In het eerste deel had je maar één wapen, hier heb je dit keer de beschikking over drie verschillende wapens met elk hun eigen mogelijkheden in de gevechten en de puzzels. Je wisselt hier zelfs een deel met een oude bekende en kun je bovendien bladeren laten groeien of bruggen maken door bepaalde planten aan te raken.

De ultieme versie

In de verschillende levels zijn er een groot aantal voorwerpen verstopt die je kunt verzamelen. Je zult hier goed moeten rondkijken om niks te missen en het is zeker erg leuk om de game nog een keer te doorlopen om alles wat je gemist hebt te verzamelen. Het helpt dan ook dat het hier nu mogelijk is om beide controllers te gebruiken. Je kunt dus zowel met links als met rechts voorwerpen oppakken. Dit maakt de puzzels nog leuker om op te lossen, omdat je bijvoorbeeld tegelijk vijanden op knoppen kunt schuiven en platformen kunt draaien, terwijl je tegelijk Quill bestuurt. Dit werkt wonderbaarlijk soepel en de enige keren dat het minder goed werkt, is dat je redelijk ver naar voren moet leunen om iets te pakken of per ongeluk Quill in een afgrond stuurt omdat je die niet had gezien.

Na vijf uur non-stop spelen zag ik de aftiteling al. Moss: Book II is één van de VR games die je moet ervaren en met name op de PSVR2. De game is groter en uitgebreider dan het eerste deel, maar ik had toch gehoopt dat de game iets langer was. De game weet op alle vlakken een glimlach op je gezicht te toveren. Het verhaal is emotioneel en meeslepend, de afwerking is extreem hoog en visueel is het een groot spektakel. De gameplay is niet al te ingewikkeld en dit maakt het ook een echte aanrader voor de wat jongere speler. Het is niet een game die je speelt voor de uitdaging, het is een echte ervaring en eentje die ik alleen maar kan aanraden.

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com