Rollen met ballen blijft leuk. Zo kennen we natuurlijk Marble Madness, Monkey Ball en Katamari die het rollen met ballen super populair hebben gemaakt. Maar de laatste tijd zijn er maar weinig titels die dit thema succesvol wisten uit te werken. De Deense ontwikkelaar, Bolverk Games, brengt hier gelukkig verandering in met Glyph. Een titel die begin dit jaar al verscheen op de Nintendo Switch en nu de overstap maakt naar de PC. Deze physics puzzel platformer voegt een hoop nieuwe elementen toe aan het rollen van een bal van punt A naar punt B. Is dit een groot risico of weten al deze elementen in een mooi rond geheel samen te komen.

Een kever in het oude Egypte

Glyph speelt zich af in een alternatieve versie van Egypte waar grote Scarabee kevers het voor het zeggen hebben. Helaas heeft deze beschaving het niet overleefd en zijn er nu alleen nog maar ruïnes over. Glyph is een robotachtige kever die de opdracht krijgt om deze vergane wereld te herstellen in zijn oude glorie door een oude tempel te herbouwen. Dit doe je door zoveel mogelijk diamanten, munten en gouden scarabee kevers te verzamelen in de grote hoeveelheid levels die deze titel rijk is. Het verhaal is  zoals je al merkt niet het sterkste punt van deze game. De “ vertel” kever die jou als speler begeleidt via tekstwolkjes voelt aan als een goedkope manier om de speler zo snel mogelijk de benodigde informatie te geven. De uitstraling, muziek en presentatie van de wereld in Glyph is erg sterk en op zichzelf al mysterieus genoeg. De makers hadden er beter aan gedaan om deze mysterie in stand te houden en de extra kever geheel weg te laten. Bovendien verklapt deze kever ook erg vaak waar je de geheime voorwerpen kunt vinden in het level. Dit probeert de game toegankelijker te maken voor de meer onervaren spelers, maar er valt dan weinig zelf te ontdekken. Gelukkig kun je het verhaal en deze kever overslaan om volledig te genieten van de gameplay.

In het eerste half uur worden alle gameplay elementen rustig aan de speler voorgelegd, waardoor je verschillende elementen snel oppikt. In Glyph doe je namelijk veel meer dan alleen maar met een bal rollen. Je kunt namelijk springen, double jumpen, vliegen, walljumpen en stampen en al deze elementen zul je moeten combineren om succesvol alle levels te voltooien. Een physics puzzel platformer staat of valt met een exacte besturing en gelukkig voelt hier de besturing erg precies en exact aan. Een vaardigheid die je bijvoorbeeld al snel moet oppikken, is het combineren van een stamp met een double jump om genoeg hoogte te verkrijgen om vervolgens naar een platform te vliegen. Het combineren gaat zonder problemen en hoewel je merkt dat de game oorspronkelijk bedacht is voor een controller, is het gemak dat je rondkijkt met de muis een voordeel voor de PC titel versie. Je vraagt je misschien af hoe moeilijk het rollen door het zand nou kan zijn? Het zand wat je overal ziet, betekent een game over scherm. Je bent alleen veilig op de stukken steen van de kapotte gebouwen die her en der verspreid liggen in het zand.

Twee soorten levels en een hub level

De tempel die je probeert te bouwen is ook meteen de hub waarin jij de verschillende levels kunt kiezen. Deze levels zijn niet meteen allemaal beschikbaar, maar zul je vrij moeten spelen door alle munten, diamanten en gouden kevers te verzamelen. Deze kun je inleveren om niet alleen toegang te krijgen tot nieuwe levels, maar ook om de tempel te herbouwen en toegang te krijgen tot nog meer portalen met levels. Gelukkig hoef je hier niet alles perfect uit te spelen om tot het einde te komen. Als een level niet wilt lukken kun je hem ook overslaan, er zijn genoeg muntjes en diamanten te vinden in andere levels. Er zijn twee soorten levels die je kunt vrijspelen. De ontdekkingslevels geven je een omgeving waarin jij alles moet verzamelen om het level uit te spelen. In de time trial levels moet jij zo snel mogelijk door een level racen, waarbij je drie tijden moet verbreken om alle diamanten vrij te spelen. Deze variatie zorgt ervoor dat er wat afwisseling te vinden is en elk level ziet er ook weer anders uit waardoor het altijd weer interessant is om een nieuw level te starten.

Voor de spelers die graag alles willen verzamelen in een game, zijn er hier ook een hele hoop cosmetische prijzen te vinden. Hiermee kun je niet alleen de kever een ander uiterlijk geven, maar ook een ander effect voor het spoor dat je ziet wanneer je door de lucht heen vliegt. Een minpunt hier is wel het verschil in moeilijkheid tussen de levels. Veel levels zijn relatief makkelijk te voltooien, maar er komt af een toe een level op je pad die de moeilijkheid flink omhoog schroeft. Dit kan soms enorm frustrerend zijn omdat je vele malen het level opnieuw moet beginnen. Gelukkig verlies je niet je voortgang van je muntjes, kever en diamanten, je zult helaas wel de sleutels en cosmetische prijzen opnieuw moeten verzamelen. De game voelt hier dan ook erg gepolijst en af aan. De laadschermen zijn netjes verstopt, de game draait als een trein op een stabiele hoge framerate en je komt geen rare technische problemen tegen.

Even een snel potje

Glyph is hiermee een titel die zowel voor de serieuzere gamer als de onervaren speler enorm veel mooie levels in de aanbieding heeft. De game bestuurt super strak en exact, waardoor het altijd goed aanvoelt als je perfect op de juiste plek beland na een lange vlucht door de lucht. De game ziet er erg netjes uit en de technische afwerking zien we graag. Het verhaal is minimaal, maar kun je gelukkig ontwijken. Het is alleen wel een game die je af en toe voor een kwartiertje speelt in plaats van uren achter elkaar. Met name voor de speler die graag alles rustig probeert te ontdekken, verzamelen en vrij te spelen is dit de perfecte puzzel platformer.

Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com