Voor veel mensen is skateboarden een activiteit die ze zichzelf niet zo snel zien doen. Het balanceren op een plank met vier wielen is al moeilijk genoeg en het oefenen van de enorme lijst tricks maakt skateboarden erg intimiderend. Gelukkig is dit niet aan orde als je een skateboard game wilt oppakken, net zoals dat je niet elke dag op het voetbalveld hoeft te staan om een potje FIFA te kunnen spelen. Nu hebben we al meerdere skateboard games voorbij zien komen en de meesten waren variaties op de Tony Hawk serie. Sommigen een stuk realistischer dan andere. Maar een kleine indie titel OlliOlli bracht hier in 2014 verandering in door je te laten skateboarden in 2D. Een jaar later kwamen de makers, Roll7, met OlliOlli 2 en deze game was beter, mooier en groter op alle vlakken. Nu komen de makers wederom met een nieuw deel in de serie: OlliOlli World. Weet het derde deel wederom op alle vlakken de formule te verbeteren? Dat lees je in deze review.
Radlandia en Gnarvana
De wereld Radlandia is kleurrijk, fantasierijk en springt van het scherm af. De vijf skategoden hebben elk hun eigen deel van Radlandia vormgegeven om zo het ultieme skateparadijs te creëren. De Skategoden zijn op zoek naar een opvolger en jij speelt als één van die kanshebbers om deze positie. Maar voordat je een kans maakt, zul jij je eerst moeten bewijzen. Je gaat op reis en bezoekt elk deel van de vijf regio’s van Radlandia. Het is jouw missie om alle tricks en vaardigheden te leren om zo ‘s werelds beste skater te worden. De vormgeving doet een beetje denken aan Adventure Time en de karakters die je tegenkomt zijn net zo gek en vreemd. Elk level gaat gepaard met een intro en outro waarbij een groepje van je vrienden je bijstaan en de boel aan elkaar praten. In de voorgaande delen hadden we voornamelijk te maken met een stedelijke setting, maar deze nieuwe wereld maakt het een stuk interessanter. Het feit dat er überhaupt een verhaal is een leuke toevoeging, maar het kan in sommige gevallen de snelheid er een beetje uithalen. Ben je geïnteresseerd in de gekke wereld dan is het leuk om alle woordgrapjes te lezen, maar soms wil je gewoon lekker skateboarden. Gelukkig is er de mogelijkheid om de boel te skippen en daar zul je zeker dankbaar gebruik van maken als je levels nog een keertje wilt spelen.
OlliOlli World geeft de serie een enorme facelift door de stap naar 3D te maken, maar vergeet zeker niet de oorspronkelijke 2D gameplay waar de serie mee is begonnen. De cellshading zorgt ervoor dat de game er getekend uitziet. De menuutjes zijn leuk vormgegeven met diverse 2D vlekeffecten en de kaart waarop je uit de verschillende levels kunt kiezen is ook een mooie knipoog naar de platformers van vroeger. Maar de overgang zorgt er niet alleen voor dat de game er een stukje beter uitziet, maar ook dat er volledig gebruik gemaakt kan worden van de voordelen van 3D. Het perspectief plaatst de camera iets meer omhoog, waardoor je een veel beter overzicht krijgt en de achtergronden zorgen in elk level ervoor dat ze ook echt anders uitzien en voelen. En dat gevoel heeft toch wel een enorme verbetering doorgemaakt in vergelijking met het voorgaande deel.
Vaardigheid wordt beloond
De gameplay in OlliOlli World is te vergelijken met een 2D platformer die automatisch naar voren beweegt. Elk level bevat een reeks aan diverse obstakels zoals rails, trappen en ramps die jij zo stijlvol moet overkomen om succesvol het eind te bereiken. De serie staat erom bekend om flink uitdagend te zijn, maar de makers hebben hier gelukkig goed geluisterd. In plaats van fouten hard af te straffen wordt er hier juist in veel meer gevallen vaardigheid met meer punten beloond. Waar je voorheen altijd op tijd op een knop moest drukken om te landen en je niet een trick te vroeg kon inzetten, kun je dit hier gewoon doen. Het levert iets minder punten op, maar dit zorgt er wel voor dat zelfs nieuwkomers met plezier de game kunnen oppakken. De game neemt rustig de tijd om alle soorten tricks uit te leggen en de besturing hier is verbazingwekkend simpel. Je hebt een knop om een sprong in te zetten en met je linker stick kun je door verschillende bewegingen te maken, verschillende tricks uitvoeren. Hoe langer de beweging, hoe ingewikkelder de trick is. Spelers zullen hierdoor altijd wel het eind kunnen halen zonder al te veel moeite. Het einde halen, speelt het volgende level vrij en hierdoor zal iedereen alle levels te zien krijgen. Maar elk level bevat een reeks aantal extra opdrachten en hier is waar de game erg uitdagend begint te worden.
Het einde bereiken zonder een checkpoint te gebruiken is de eerste extra opdracht en drie scores verbeteren is de volgende. Deze scores kunnen in de latere levels flink uitdagend zijn, maar gelukkig begint de game makkelijk. De checkpoints laten wederom zien dat er iets meer gedacht is aan de nieuwe spelers. Je kunt deze checkpoints ook goed gebruiken om delen van een level te oefenen en de geheimen te ontdekken. Eén van je vrienden, Mike, heeft ook bij elk level drie extra uitdagingen. Deze kun je gelukkig los van elkaar voltooien en betekenen meestal het hele level doorlopen. Denk hier dan aan specifieke tricks uitvoeren op specifieke locaties, het verzamelen van een paar voorwerpen in een level of juist het ontwijken van bepaalde voorwerpen. Hoewel een level vaak in een paar minuten te doorlopen is, kunnen deze uitdagingen ervoor zorgen dat je er tien keer zo lang over kunt doen om alles 100% te voltooien.
Levels gemaakt voor skategoden
Het leveldesign zit hier heerlijk in elkaar en door de 3D levels kun je nu ook extra paden kiezen en zullen er zelfs moment zijn waar je teruggaat via ramps en op andere paden terecht komt. De levels zijn ontworpen om veel combo’s te maken. Een combo scoor je door meerdere tricks achter elkaar te doen en als je eenmaal in de juiste flow komt, kun je een level zo goed als in één combo uitvoeren. Het vliegen over rails, tegen muren en het wisselen van rails door op het juiste moment een trick in te starten werkt perfect. Er worden ook steeds nieuwe obstakels en vaardigheden toegevoegd, waardoor de levels de gehele game door fris aanvoelen. Door het duidelijke onderscheid tussen voorgrond en achtergrond heb je ten alle tijden goed overzicht wat je moet doen. De snelheid kan hier soms erg hoog liggen en doordat je redelijk ver vooruit kunt kijken, blijft dit erg overzichtelijk. Als je een fout maakt is dat geen ramp. Je hebt zelfs de keus om te herstarten bij een checkpoint of door de herstartknop langer ingedrukt te houden meteen het level te herstarten. Dit gaat zonder wachten en dat is wat je wilt. En hoewel de game om snelheid en flow draait, bevat de game nog wel regelmatig een laadscherm waardoor door het menu heengaan soms een beetje stroef en langzaam aanvoelt.
De aanwezige leaderboards en multiplayer elementen zorgen ervoor dat er genoeg leuks te vinden is om je elke dag iets nieuws te geven. De Gnarvana League maakt het mogelijk te strijden tegen andere spelers door elke dag de hoogste score te zetten op een willekeurig gegenereerd level. Ook kun je eindeloos willekeurig gegenereerde levels uitproberen en als er eentje bevalt deze delen met je vrienden via een code. De karaktermaker is ook belachelijk uitgebreid. Elk onderdeel aan je personage kun je aanpassen. Je lichaamsbouw, kleur, kleding, schoenen en natuurlijk elk onderdeel van je skateboard. De game begint al enorm uitgebreid en met elke uitdaging die je voltooid speel je nieuwe outfits en accessoires vrij. En je zou het haast vergeten, de game bevat een grote selectie aan soundtracks die je op elk moment kunt veranderen door op de schouderknoppen te drukken.
De perfecte titel voor de Switch
OlliOlli World is hiermee een heerlijke titel voor de Nintendo Switch. De korte levels, gegenereerde levels en uitdagingen zorgen ervoor dat je zelfs met vijf vrije minuten je toch nog lekker een potje kunt spelen. De kleurrijke vormgeving en de overgang naar 3D zorgt ervoor dat dit wederom een enorme stap vooruit is op alle vlakken in vergelijking met het tweede deel. De game zit bomvol met extra’s, opdrachten en diverse leaderboards waardoor er altijd wel een nieuw doel te vinden is. De gameplay en besturing zijn simpel, maar de uitdaging zit hem in de uitvoering van die ene perfecte combo. De game werkt als een trein op de Switch en is hiermee al snel één van de eerste must-haves van dit jaar voor de Switch.
Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com