Het maken van een game zal voor sommige spelers een grote droom zijn en gelukkig komen er regelmatig games voorbij die dit mogelijk maken. In bijvoorbeeld Super Mario Maker 1 en 2 kunnen spelers hun eigen 2D platform levels maken, spelen en delen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je flink wat uurtjes zoet bent met het bouwen van je eigen creaties, maar kun je ook een oneindige stroom van nieuwe levels spelen die door de community gemaakt en gedeeld worden. Voor ouderwetse first person shooters zoals Wolfeinstein, Quake en Doom hebben we deze optie nog niet en Gunscape van Blowfish Studios moet dit gat vullen. Opgegroeid met deze heerlijke klassiekers klinkt dit natuurlijk erg interessant, maar de grote vraag blijft. Zitten we hier eigenlijk wel op te wachten?
Een moeilijk begin
Om Gunscape te kunnen spelen heb je een Nintendo Switch Online abonnement nodig, zonder zul je geen gebruik kunnen maken van zo goed als alle elementen van deze game. Nu kan ik dit begrijpen voor het online gedeelte van het spel, waarbij je tegen vrienden en vreemden kunt spelen. Maar een game die je ook op de bank alleen en met een paar vrienden kunt spelen, zou dit niet als een eis moeten stellen. Er zijn veel Nintendo Switch titels waarbij een abonnement niet een vereiste is, behalve bij alleen het online gedeelte. Super Smash Bros., Mario Kart en Super Mario Maker bieden veel speelplezier zelfs zonder abonnement. De focus op online zorgt er ook voor dat het hoofdmenu wel erg ingewikkeld is. Je moet flink zoeken naar bijvoorbeeld de eerste campagne levels. Een lobby vinden en starten vraagt om flink wat zoekwerk, vele menuutjes en opties instellen. De makers geven de spelers dus geen mooie introductie om het spel en de opties op een speelse manier uit te leggen. Je zult hier veel van de onderdelen zelf moeten uitvogelen.
Dit is jammer want de levels die de makers hebben toegevoegd laten goed de verschillende mogelijkheden zien. Deze levels kun je in een paar uurtjes doorlopen en zijn dus ook echt een showcase om de opties, wapens en vijanden te laten zien die je kunt toevoegen aan een level. De wapens hier gaan zelfs verder dan de standaard bazooka’s en pistolen. Laserpistolen, pijl en boog, messen, speren en vlammenwerpers zitten er allemaal in. Dit voelt ouderwets simpel aan. De vijanden zijn wat minder interessant ondanks dat je tegen dinosaurussen zult vechten. Ze vragen om weinig strategie van de speler. Ik had hier eigenlijk wel wat meer van verwacht. De makers laten goed zien welke bouwstenen er in de game zitten, maar laten slecht zien hoe een interessant levels eruit moet zien. Sommige vijanden zijn enorme sponzen en de gangen zijn vaak te smal waardoor je minimaal kunt reageren op de kogels die jouw kant opvliegen. De game biedt op deze manier weinig voor spelers die zelf minder geïnteresseerd zijn in het bouwen van levels, maar graag de levels van de community en de makers willen uitproberen.
De bouwstenen zijn er
Het voordeel van games als Quake en Doom is dat de levels relatief simpel, blokkerig en klein zijn. Dit maakt het maken van zulke levels ook een stuk makkelijker. Het plaatsen van blokken en dus het maken van een level gaat wonderbaarlijk simpel. Het is een combinatie van Super Mario Maker en Minecraft waarbij je blokken moet plaatsen om het skelet van een level neer te zetten. Er zijn een groot aantal blokken in verschillende kleuren en smaken aanwezig waarmee je de gangen, paden en gebouwen kunt bouwen. Daarnaast kun je natuurlijk alle andere onderdelen zoals wapens, healthpacks, spawnpunten en vijanden plaatsen. Je begint alleen wel in veel gevallen met niets. De game bevat geen grotere blokken of startpunten waardoor het flink wat werk is om zelfs een kamer op te zetten. Je kunt op elk moment het level uitproberen en kijken of het je bevalt. Als je vervolgens tevreden bent met je creatie dan kun je deze met de rest van de wereld delen. Dit werkt als een trein en op dag één van de lancering zal de game al flink wat creaties van de community bevatten.
Alle levels kun je met vier spelers spelen zowel offline als online en in veel gevallen is een game met je vrienden natuurlijk een stuk leuker. Maar Gunscape maakt dit wel erg moeilijk. De standaard levels zijn minimaal geschikt voor vier spelers en de levels waar je verder uit kunt kiezen zijn erg wissel vallend van kwaliteit. Zo kwam ik zelfs een level tegen waarbij de eerste vijanden al honderden kogels vroegen om de eerste deur te openen. Je kunt natuurlijk ook tegen elkaar spelen en dit is eigenlijk waar de grootste potentie van deze titel ligt. Het maken van verhalende levels is leuk, maar als dit nou een grote selectie aan toffe competitieve multiplayer maps zou bevatten dan had deze game op sommige vlakken veel meer versimpeld kunnen worden. Iets meer multiplayer opties is ook zeker gewenst, zodat je echt elke soort competitieve modus had kunnen creëren.
Mist helaas het doelwit
Gunscape oogt en klinkt net als de klassieke first person shooters Quake, Doom en Wolfenstein. De nostalgie is sterk bij deze titel, maar helaas is Gunscape een titel die we niet kunnen aanraden. Er zijn veel betere opties beschikbaar waarbij spelers hun eigen levels kunnen creëren. Het maken van een level is erg makkelijk, maar zelfs de makers hebben moeite om te laten zien hoe leuke levels eruit zouden moeten zien. De noodzaak van een Nintendo Online abonnement zorgt ervoor dat dit een game is die niet zo snel door veel mensen opgepakt zal worden. Dit is helaas wel iets wat erg belangrijk is bij een titel die draait om het opbouwen van een community die levels maakt, deelt en speelt.
Origineel artikel gepubliceerd op: www.evilgamerz.com