Op 8 augustus om 8 over 8 in de ochtend verschijnt de schurk Dr. H8 en eist $88 octiljoen in 88 minuten. Onze 88 eigenzinnige helden hebben de taak om de basis van de slechterik te infiltreren. 88 verschillende levels in 4 verschillende locaties en dit allemaal met 88 secondes op de klok per level. Het getal 8 staat zoals je al had kunnen raden centraal in 88 Heroes. Het stoppen van de vernietiging van de planeet lijkt op het eerste gezicht kinderwerk in deze 2d platformer, waar je simpelweg de uitgang moet bereiken zonder een held te verliezen aan de verschillende gevaren die de levels rijk zijn. Het redden van de wereld zoals we die kennen is in handbereik, totdat we er achter komen dat de eerste held een gans in een vliegende glazen bol is…
88 verschillende manieren
De grootste aantrekkingskracht in deze game is natuurlijk de mogelijkheid om 88 verschillende personages te besturen. Deze personages zijn niet alleen visueel verschillend, maar hebben ook allemaal verschillende manieren van spelen, krachten en mogelijkheden. Elk personage heeft twee knoppen die elke keer iets anders doen. Vaak is de eerste knop een soort sprong, maar dit is niet altijd het geval. We hebben soms te maken met personages die totaal niet kunnen springen, zichzelf opblazen of totaal om geluk draaien. De eerste paar uur zal het dan ook meer een verrassing zijn wat alle karakters doen, hoe ze werken en wat de beste aanpak is. Gelukkig wordt er aan het begin elke keer kort samengevat hoe onze held in elkaar steekt en wat de verschillende knoppen doen. Het zou natuurlijk veel te makkelijk zijn als de speler elke keer zou kunnen kiezen welke held ze nodig hebben in een level. De held die die speler per level krijgt is daarom compleet willekeurig en het is dan ook aan de speler om zo snel goed mogelijk zich aan te passen aan de situatie. Dit zorgt voor een grote hoeveelheid diversiteit en voornamelijk veel gekkigheid.
Een paar interessante voorbeelden zijn bijvoorbeeld; Miss Fortune kan alleen een muntje in de lucht gooien. Is het resultaat positief dan zal je direct naar de uitgang teleporteren, is het resultaat echter negatief dan is helaas game over voor Miss Fortune. Retro Reptile is een slang die net als de slang in “Snake” bestuurd, wat de standaard platform gameplay totaal overboord gooit. What, een vraagteken die verdacht veel op de office paperclip assistent lijkt, geeft op willekeurige momenten overbodige informatie. Wanneer dit gebeurt, pauzeert het gehele level totdat je de spraak bubbel weg klikt. Glass Girl is zoals de naam al aangeeft een glazen meisje. Ze beweegt vloeiend door de levels, maar spring je te hoog of te ver dan valt ze in een duizend stukjes. Zorb is een buitenaards wezen in een plastic bal, waar alles aan vast blijft plakken met Katamari praktijken als een resultaat. Ladder Lola draagt een ladder met zich mee en kan deze beklimmen. Helaas kan ze dan weer niet springen, wat de levels wederom in een nieuw licht plaatst. En we zouden zo nog wel door kunnen blijven gaan voor alle andere karakters. Er is hier een hoop moois te vinden. Sommige karakters lijken op het eerste gezicht totaal waardeloos, totdat je ontdekt dat ze allemaal potentie hebben in bepaalde situaties. Het level design lijkt op het eerste gezicht erg simpel, maar de verschillende manieren van spelen maken soms de simpele levels haast onmogelijk. Zo kan Lola bijvoorbeeld misbruik maken van de buitenranden van de levels en zo veel gevaren ontlopen. Retro Reptile hoeft de standaard platformen niet te gebruiken en zo kan Zorg zich gemakkelijk door smalle openingen rollen. Dit laat zien dat het level design toch wel uitstekend is, want het voelt elke keer weer fris aan en dat is knap met 88 korte levels. Na het voltooien of falen van de standaard modus, krijgt de speler de mogelijkheid om het spel uit te spelen met maar 8 helden en als je voor de grootste uitdaging wilt gaan, kun je ook proberen om met een enkele held alle 88 levels uit te spelen. Gelukkig kan de speler dan weer wel tijdens de verschillende levels munten verzamelen. Heeft de speler 88 munten dan kan hij die weer inwisselen om een dode held tot leven te wekken.
Dr. H8 kijkt toe
Naast de unieke opzet hebben we hier met een frisse uitstraling te maken. Alle karakters zijn allemaal met veel detail geanimeerd en hebben ze allemaal hun eigen stemmen en geluidseffecten meegekregen. Er wordt hier veel gerefereerd naar bekende film personages, striphelden en andere bekende game karakters. Zo doet Gonan ons veel denken aan een andere bekende barbaar, is Rick Roll een referentie naar een bekende muzikant en is Big Lou de grote broer van een Italiaanse loodgieter. Maar een van de grootste onderdelen die voor de frisse look zorgt, is Dr. H8 zelf. Het gehele spel is opgezet met het idee dat je meekijkt met Dr. H8 via zijn beveiligingscamera’s en Dr. H8 geeft zelf commentaar voor de volle 88 minuten. Zijn robot butlers rollen dan ook regelmatig onderin voorbij en deze afleiding komt er nog eens bovenop tijdens het spelen. De muziek is niet iets wat bij blijft, maar al het andere laat een goede indruk achter. Er is een hoop bloed, zweet en tranen in dit alles gegaan en het resultaat mag er zeker wezen.
88 Heroes is hiermee een game die voornamelijk de eerste paar uur voor een hoop plezier zal zorgen. Het is een game die door een kleinere studio is ontwikkelt en ze hebben top werk afgeleverd met de 88 verschillende karakters. Het uitvogelen hoe je elk personage het beste kunt gebruiken om alle levels te overleven is de uitdaging hier. Heb je eenmaal alle helden een paar keer gezien dan begint het spel helaas een herhalingsoefening te worden. Voor de mensen die een spel pas wegleggen wanneer ze het hebben uitgespeeld zal dit een mooie uitdaging zijn. Ben je alleen maar geïnteresseerd in een paar potjes dan zal het spel na een handvol uren zijn aantrekkingskracht verliezen. Een multiplayer component is hier dan ook het missende onderdeel. Al met al een mooi uitgewerkte platformer zonder enige grote fouten die net dat beetje extra mist om de speler een goede reden te geven om 88 levels binnen 88 minuten te voltooien.